Včelařské fórum – o včelách a včelaření

Úplná verze: Plánky na úl Langstroth
Prohlížíte si holou variantu vašeho obsahu. Prohlédněte si úplnou verzi s příslušným formátováním.
Stran: 1 2 3 4 5
Plánky na úl Langstroth

S laskavým svolením pana Mately zde umisťuji plánky na úl Langstroth.

Zdroj: matela.wz.cz
Varroadna

Celozasíťované varroadno dle Neumanna (DE)

[attachment=92]
[attachment=91]
(publikováno v časopise Moderní včelař 1/2008 včetně detailního popisu)



Celozasíťované varroadno L. Nerada
www.inerad.wz.cz

[attachment=93] [attachment=94]
[attachment=95]
(publikováno v časopise Moderní včelař 2/2008, jako příloha)



Celozasíťované varroadno M. Zeleného
www.mirzeleny.cz

[attachment=97] [attachment=98]
[attachment=96]
(publikováno v časopise Moderní včelař 3/2008, jako příloha)



Celozasíťované varroadno přítele Krokavce (SK)

Doplním později.
(publikováno v časopise Moderní včelař 6/2008, jako příloha)


Zdroj: PSNV-CZ
PetrM mě oslovil s přáním překreslit nástavek na Langstroth 2/3 a doplnit madla pro snadnější přenášení a otvor na očko. Madla jsem udělal podle vzoru Optimal na všech stranách nástavku pro větší možnosti úchopu.

Edit : opravená verze s upravenými madly a otvory na vruty ke stažení
Pěkné, ale hloubku zadlabání - madel místo nynějších 10 mm nakreslete 15 mm. Je to sice jen o 5 mm více, ale v tomto případě to v praxi dělá moc! Do 15 mm se vejdou první články prstů a tak se i plný nástavek dá unést, při 10 mm už to není tak pohodlné.
Děkuji za upozornění, vycházel jsem z původních výkresů Optimalu. Zítra výkresy upravím. Kdo jste si výkresy stáhli, počkejte na novou verzi. Upozorněním na ni ve fóru.
Tak jsem zareagoval na radu p. Čermáka a upravil jsem hloubku madel. Jako třešničku na dortu jsem přidal otvory pro sešroubování.
Upravený výkres si můžete stáhnout z původního umístění.
Konečně jsem si našel čas prohlédnout plánky. Skutečně pěkně vyvedené.
Jen mi to nedá, abych se trochu nepošťoural v konstrukci. Spojení stěn je provedeno velmi podobně jako u nástavků od Matelových. Pár jich mám a současně mám i nástavky od pana Zeleného. Předem říkám, že jsou z rozdílného materiálu (smrk a vejmutovka) a to také může být příčinou problému, který chci popsat. Podle mého je alespoň polovina problému právě v konstrukci rohu nástavku. Nástavek pana Zeleného má čelo boční steny zcela kryté a čelo přední stěny je kryté asi z poloviny, zatímco tento a Matelův nástavek má čelo jedné stěny kryté a čelo druhé není kryto vůbec. Při dešti pak dochází k daleko většímu nasátí bočních stěn s nekrytým čelem a během delšího deštivého období se vpředu nebo vzadu mezi nástavky začínají objevovat několikamilimetrové škvíry.
Neříkám, že to je nějaká tragédie, i když pro oddělky to koncem léta může znamenat zvýšené ohrožení loupeží. Nástavky se dají sešroubovat z odpadních prken, škvíra neškvíra a včelám to nijak zvlášť nevadí, jen si tak říkám, když už si někdo dá tu spoustu práce s hoblováním, frézováním a šperkováním krásných nových nástavků, mohl by si pohrát i s tímto detailem.

Jak už jsem napsal, možná je to jen vlastností použitého materiálu a konstrukce spoje stejně nic nezmění. Pokud tomu tak je, tak mě opravte.
Matelové dělají perodrážku proto, aby se nekroutila čelní stěna s polodrážkou na ouška rámků (ty pak buď vypadávají nebo nejdou vyndat/zandat). Z tohoto pohledu je to dobré řešení. Ale odhalený řez bočního prkna nástavku prostě sát bude...
Vyřeší to třeba parafínování, ale to zároveň zamezuje i tomu potenciálnímu kroucení - t.z. takhle složitý spoj pak není potřeba.

Jiná řešení:
  1. ozuby - nejvhodnější řešení, ale buď je to dost pracné nebo to chce dobré vybavení
  2. polodrážka - čelní stěna je přes celou šíři nástavku a kromě polodrážek na ouška rámků má vyfrézované i polodrážky na rohový spoj (t.z. boční prkna mají krytý řez)
  3. na tupo
Z mého pohledu jsou nejlepší takové plánky, které neřeší jednotlivé díly, ale výrobek jako celek. Tím se dodrží standard, ale způsob jeho výroby je už na každém.
Plánky, které jsem dal k dispozici vycházejí konstrukčně od Matelů, viz #1
Byly jenom překresleny a doplněny o madla na všech stranách, očko a otvory na vruty. Do žádné jiné úpravy jsem se nepouštěl. Cílem těchto plánků bylo poskytnout dokumentaci pro ty, kteří chtějí nástavky vyrábět sami nebo si je nechají udělat u místního truhláře, tak aby byly ucelené a nemusel by potencionální zákazník vysvětlovat, co se tam ještě musí dodělat. Původně to bylo "na objednávku" pro PetraM, ale když jsem to už nakreslil, tak je škoda to sušit v šuplíku.
Nechtěl jsem útočit na tebe, nebo tvoji práci. Díky, že jsi tomu věnoval čas a zpřístupnil ostatním.
Jen jsem chtěl přispět svou trochou do mlýna a ventilovat svoji zkušenost.
Já to nebral jako žádný útok, bylo to spíše takové obecné vysvětlení, co mě k tomu vedlo. Nedělám si ambice, že bych vymýšlel detaily úlů. Na to jsou tady jiní, s letitou praxí. Já jsem ještě zelenáč. Spíše začínám být dvorní kreslič výkresů tohoto fóra Tongue .
Jenom bych si dovolil malou poznámku. Je dobré šroubovat šrouby ne rovnoběžně po směru vláken prkýnka, do kterého se zašroubovávají, ale hnat je tam pod malým úhlem. Mělo by to mít lepší vliv na případné vytahování šroubů při pracování dřeva.
Prkno by se mělo dávat na nástavek tak, aby ta část prkna, která v kmeni byla ke středu stromu, byla v nástavku otočená právě ven. Jednoduše si to zdůvodnuji takto: co bylo dovnitř, to musí jít ven.
Přesně tak, jak je to na tomto obrázku:
http://matela.wz.cz/images/640x480/im075.jpg
A potom šroub, který se bude šroubovat do vrchní části nástavku, tak ho směřovat špičkou jakoby nahoru a spodní šroub zase naopak směřovat špičkou dolu. Protože prkýnko takto umístěné v nástavku se při sesychání otáčí obráceně, než jak jsou v něm umístěné obloučky letorostů. A tím pádem na ten šroub pak působí ne ve směru tak, aby ho vytahlo, ale spíše trochu jako na páku a pak se ten šroub přece jen trochu lépe udrží. U toho šroubu vprostřed je také dobré, trochu ho vyklonit nahoru nebo dolu.
Tohle není žádný návod, jen je to trochu logické a tak to tak také používám. Spíš jsem to sem umístil jako takovou praktickou radu a poznámku při sestavování nástavků.
(04.01.2011 14:45)pavelno napsal(a): [ -> ]vliv na případné vytahování šroubů při pracování dřeva

vrut se nevytahne ani o setinku, vrut se jednoduše přetrhne.
Zdravím protože mám čas tak jsem se rozhodl postavit si varroadna vše mám nařezané na dno mám pletivo jen jsem se dostal do bodu kdy bych potřeboval radu, abych to nemusel nějak moc hrotit. O co se jedná? O složení jak upevnit spodní část dna s pletivem k horní jak na to? Šrouby jsou moc krátké. Jediná možnost co mě napadá, jsou týble? Co vy na to?
Třeba by ti poradil Nery, pošli mu SZ. Má s takovými detaily bohaté zkušenosti.
(10.02.2011 11:57)Komar napsal(a): [ -> ]Zdravím protože mám čas tak jsem se rozhodl postavit si varroadna vše mám nařezané na dno mám pletivo jen jsem se dostal do bodu kdy bych potřeboval radu, abych to nemusel nějak moc hrotit. O co se jedná? O složení jak upevnit spodní část dna s pletivem k horní jak na to? Šrouby jsou moc krátké. Jediná možnost co mě napadá, jsou týble? Co vy na to?

Jde o to jestli to budeš mít spojené na trvalo nebo to budeš potřebovat někdy rozebrat třeba pro výměnu zasíťování.Pokud trvale tak to určitě skolíčkovat půjde jen to bude chtít sklížit.Pokud to budeš potřebovat rozebrat přeci jen bych se pohlédl po vrutech k mání jsou dlouhé i 10cm.Také by to šlo skombinovat kolíčky které ti budou zaručovat že se dno nebude rozcházet a háčky určitě ses setkal používají se u různých krabyček na víčka.Jsou i jiné způsoby ale poměrně pracné třeba to svrtat přes celou výšku dna a použít závitovou tyč s tím že se matky zapustí do dřeva.Smile
Zdravím, nemá někdo plánek na nízké dno, které se používá pod oddělky u langstrothu? Třeba takové které vyrábí pan Nerad? A taky nemůžu nikde najít podrobný popis k varoadnu od pana Neumanna. Děkuji za pomoc
Já bych plánky na nízké dno neřešil. Koupil bych nástavce 3/4 od Matelů, je to 8 ks za 302 kč i s dopravou a nechal si nařezat sololitové desky (přesně na míru) třeba v Baumaxu, ty k těm rámům přibil a jsou nízká dna jako vyšitý Smile.
(10.02.2011 13:53)Gretchin napsal(a): [ -> ]Zdravím, nemá někdo plánek na nízké dno, které se používá pod oddělky u langstrothu?

Pokud je síla nástavku 25 mm, tak:
  • desku 515×425 mm (v nouzi sololit, jinak něco lepšího...)
  • laťky průřezu 25×20 mm po celém obvodu napevno spojené s deskou - vyjma čelní strany
  • vepředu vyndavací česnový klín, který má vyfrézované vybrání nebo je vyroben z latěk 25×10 mm - uprostřed je jen ta horní (není potřeba frézka)
  • sponkovačku nebo vruty
  • česnový klín drží jenom váhou nástavků nahoře - vkládá se jejich přizvednutím rozpěrákem

Když se použije průřez 25×25 namísto 25×20, zvýší se variability pro česnový klín.
Na takovém dnu jde i zimovat.
Loni jsem si vyrobil variantu nízkého dna pro méně zdatné kutily, z odřezků prken a střešních latí (35X50mm), za pomoci ručního nářadí. "Vyzdobil" jsem ho částečným zasíťováním, které by mohlo být umístěno jinak, možná by tam spíš nemuselo být vůbec. Česnový klín tvoří prkénko o šířce cca 7 cm s výřezem (přímočarou pilou), které po otočení uzavírá česno. vnější rozměry jsou dány půdorysem nástavku, s několikacentimetrovým přesahem vpředu - ušetřil jsem si práci se zužováním posledního prkna a současně vytvořil leták.Celé je to pospojované hřebíky.

Není to žádné superdno, ale téměř kdokoli (dokonce i já) ho dokáže z odřezků vyrobit za pár minut.
Stran: 1 2 3 4 5
Referenční URL's