13.03.2015, 18:23
V naší ZO vznikl nápad, dětem v místní ZŠ a MŠ darovat na svačinky med (20kg), který jsme samozřejmě chtěli opatřit všemi náležitostmi, jako je např. etiketa. Viděl jsem to párkrát ve Včelařství. Protože jsem měl služební cestu na KHS, vznesl jsem tam dotaz, zda toto darování medu nemá nějakou překážku. Poslední co bychom chtěli by byla změna daru z ušlechtilé pohnutky na dar danajský. Dostal jsem odpověď, že toto darování možné není. Možná to někomu pomůže, třeba už to také někoho napadlo. Myslím, že by se to mohlo rozporovat, ale přemlouvat státní správu abychom mohli něco někomu darovat..... No asi mi to nedá a pokusím se oslovit právníka svazu, přijde mi to postavené na hlavu ale možné je dnes asi všechno.
email:
Dobrý den pane Klinkovský,
Váš dotaz jsem vznesla pro ověření na naše právní oddělení a takto mi bylo odpovězeno:
Píšu kompletně informace k nákupu medu od farmáře přímo pro účely školy.
Pokud jde o tyto osoby (včelaře) fungují ve dvojím režimu, buď mají pro tyto účely zřízené IČ tzn. mají klasický potravinářský podnik (NAŘÍZENÍ 852/2004) a své produkty prodávají a jako takoví jsou dozorování kontrolními orgány (SVS) a tady by problém v nákupu výrobků od nich nebyl.
Pak je zde druhá kategorie a tu nejspíš máte na mysli vy, tj. drobní včelaři kteří své drobné produkty dál prodávají „ sem-tam“ nepravidelně například na různých trzích nebo lidem v okolí.
K tomuto prodeji na základě všech dostupných informací a ověření u SVS a legislativy v dané oblasti (viz níže) uvádím následující: tento prodej je určen pro prodej konečnému spotřebiteli ,do maloobchodní sítě nikoli pro prodej pro stravovací služby zvlášť pokud se jedná o prodej pro stravovací účely kde jsou strávníci děti. Tento med totiž není jakkoliv kontrolován a sledován z pohled kvality např. z pohledu obsahů různých pesticidů, reziduíí apod …
§15 odst. 3 vyhláška č. 289/2007 Sb.
(3) Za malé množství medu, určeného k prodeji chovatelem v domácnosti chovatele, hospodářství chovatele, na stanovišti včel, v tržnici nebo na tržišti přímo spotřebiteli pro spotřebu v jeho domácnosti, anebo k dodání medu chovatelem do maloobchodní prodejny, která zásobuje přímo konečného spotřebitele a která je na území kraje, v němž se nachází stanoviště včel, se považuje množství nepřevyšující 2 tuny ročně.
§ 27a odst. 1 písm.d) zákona č. 166/1999 Sb. o veterinární péči
d) prodávat med pocházející z vlastního chovu včel ve své domácnosti, ve svém hospodářství, na stanovišti včelstev, v tržnici nebo na tržišti, anebo jej dodávat do maloobchodní prodejny, která zásobuje přímo konečného spotřebitele a je na území kraje, v němž se nachází stanoviště včelstev; je-li med prodáván v tržnici nebo na tržišti, anebo dodáván do maloobchodní prodejny, musí být označen jménem, příjmením a adresou bydliště chovatele, jde-li o fyzickou osobu, nebo názvem a sídlem chovatele, jde-li o právnickou osobu, druhem medu podle jeho původu a údajem o jeho množství, a je-li dodáván do maloobchodní prodejny, také datem minimální trvanlivosti,
Jinak dozor v této oblasti vzhledem k tomu, že jde o produkt živočišného původu spadá do kompetence Státní veterinární správy
Závěr je takový že takový med nelze pro tyto účely nákup pro stravovací služby zakoupit neboť ten je určen konečnému spotřebiteli, a např. mateřská škola konečného spotřebitele nepředstavuje .
Nevím jak to je to přesně ve věci nákupu surovin u stravovacích zařízení, zda mohou nakupovat v maloobchodě, ale pokud jako včelař mohu podle § 27a odst. 1 písm.d) zákona č. 166/1999 Sb. o veterinární péči
med prodávat do maloobchodu, kde by teoreticky mohlo nakupovat i stravovací zařízení, proč podle SVS nelze tento článek obejít?
Člověk by i kolikrát něco dobrého udělat chtěl, ale když ono to nejde...............
email:
Dobrý den pane Klinkovský,
Váš dotaz jsem vznesla pro ověření na naše právní oddělení a takto mi bylo odpovězeno:
Píšu kompletně informace k nákupu medu od farmáře přímo pro účely školy.
Pokud jde o tyto osoby (včelaře) fungují ve dvojím režimu, buď mají pro tyto účely zřízené IČ tzn. mají klasický potravinářský podnik (NAŘÍZENÍ 852/2004) a své produkty prodávají a jako takoví jsou dozorování kontrolními orgány (SVS) a tady by problém v nákupu výrobků od nich nebyl.
Pak je zde druhá kategorie a tu nejspíš máte na mysli vy, tj. drobní včelaři kteří své drobné produkty dál prodávají „ sem-tam“ nepravidelně například na různých trzích nebo lidem v okolí.
K tomuto prodeji na základě všech dostupných informací a ověření u SVS a legislativy v dané oblasti (viz níže) uvádím následující: tento prodej je určen pro prodej konečnému spotřebiteli ,do maloobchodní sítě nikoli pro prodej pro stravovací služby zvlášť pokud se jedná o prodej pro stravovací účely kde jsou strávníci děti. Tento med totiž není jakkoliv kontrolován a sledován z pohled kvality např. z pohledu obsahů různých pesticidů, reziduíí apod …
§15 odst. 3 vyhláška č. 289/2007 Sb.
(3) Za malé množství medu, určeného k prodeji chovatelem v domácnosti chovatele, hospodářství chovatele, na stanovišti včel, v tržnici nebo na tržišti přímo spotřebiteli pro spotřebu v jeho domácnosti, anebo k dodání medu chovatelem do maloobchodní prodejny, která zásobuje přímo konečného spotřebitele a která je na území kraje, v němž se nachází stanoviště včel, se považuje množství nepřevyšující 2 tuny ročně.
§ 27a odst. 1 písm.d) zákona č. 166/1999 Sb. o veterinární péči
d) prodávat med pocházející z vlastního chovu včel ve své domácnosti, ve svém hospodářství, na stanovišti včelstev, v tržnici nebo na tržišti, anebo jej dodávat do maloobchodní prodejny, která zásobuje přímo konečného spotřebitele a je na území kraje, v němž se nachází stanoviště včelstev; je-li med prodáván v tržnici nebo na tržišti, anebo dodáván do maloobchodní prodejny, musí být označen jménem, příjmením a adresou bydliště chovatele, jde-li o fyzickou osobu, nebo názvem a sídlem chovatele, jde-li o právnickou osobu, druhem medu podle jeho původu a údajem o jeho množství, a je-li dodáván do maloobchodní prodejny, také datem minimální trvanlivosti,
Jinak dozor v této oblasti vzhledem k tomu, že jde o produkt živočišného původu spadá do kompetence Státní veterinární správy
Závěr je takový že takový med nelze pro tyto účely nákup pro stravovací služby zakoupit neboť ten je určen konečnému spotřebiteli, a např. mateřská škola konečného spotřebitele nepředstavuje .
Nevím jak to je to přesně ve věci nákupu surovin u stravovacích zařízení, zda mohou nakupovat v maloobchodě, ale pokud jako včelař mohu podle § 27a odst. 1 písm.d) zákona č. 166/1999 Sb. o veterinární péči
med prodávat do maloobchodu, kde by teoreticky mohlo nakupovat i stravovací zařízení, proč podle SVS nelze tento článek obejít?
Člověk by i kolikrát něco dobrého udělat chtěl, ale když ono to nejde...............