Toto fórum používá cookies
Toto fórum využívá cookies pro ukládání vašich přihlašovacích údajů, pokud jste zaregistrováni. Pokud nejste, ukládá vaší poslední návštěvu. Cookies jsou malé textové dokumenty uložené na vašem počítači. Cookies uložené tímto fórem mohou být použity pouze na této webové stránce a nepředstavují žádné bezpečnostní riziko. Cookies na tomto fóru také ukládají konkrétní témata, která jste si přečetli a kdy jste je naposledy četli. Prosím potvrďte, zda chcete přijímat nebo odmítnout toto nastavení cookies.

Cookie budou uloženy ve vašem prohlížeči bez ohledu na volby, aby se zabránilo opětovnému pokládání tohoto dotazu. Budete mít možnost změnit nastavení pro soubory cookie kdykoliv pomocí odkazu v zápatí.


Odpovědět 
 
Hodnocení tématu:
  • 0 Hlas(ů) - 0 Průměr
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Temperace plástů před vytáčením
Autor Zpráva
vilda Offline
Junior Member
**

Příspěvků: 35
Připojen(a): 17.04.2012
Hodnocení:  
Oslovení: Tykání
Příspěvek: #1
Temperace plástů před vytáčením
Zdravím,

chtěl bych se zeptat včelařů, kteří používají výkluzy nebo mají větší počet včelstev, jak řeší temperaci medných plástů před vytáčením?

Stačí mít v medárně teplo a čekat, až se plásty v bednách nahřejí nebo nějak nahříváte přímo plásty?

Zkoušel jsem udělat komín z nástavků a zespodu pouštět ventilátorkem teplý vzduch, ale to je jen na pár beden a ne na desítky.

Díky za reakce.
19.07.2015 8:18
Vyhledat všechny příspěvky tohoto uživatele Odpovědět s citací příspěvku
Albert Gross Offline
Posting Freak
*****

Příspěvků: 1.762
Připojen(a): 30.09.2009
Hodnocení: Nesouhlasím s příspěvkem   Souhlasím s příspěvkem
Oslovení: Je mi to jedno
Příspěvek: #2
RE: Temperace plástů před vytáčením
Ak nestíha ventilátor v komíne nástavkov, tak by som postavil termokomoru na X nástavkov. Sadrokarton, izolácia, zdroj, termostat. Urobil by som ju dvojpriestorovú - vyberanie a ohrievanie nástavkov na striedačku.
19.07.2015 9:06
Vyhledat všechny příspěvky tohoto uživatele Odpovědět s citací příspěvku
Jozef 333 Offline
Posting Freak
*****

Příspěvků: 1.090
Připojen(a): 22.08.2012
Hodnocení: Nesouhlasím s příspěvkem   Souhlasím s příspěvkem
Oslovení: Tykání
Příspěvek: #3
RE: Temperace plástů před vytáčením
Já mám tú skúsnosť,že úpne stačí v prípade potreby si zabezpečiť ohrev plástov priamo v medomete počas vytáčania trebárs z hora fénom a tak s časti zachladnuté plásty sú vytočené bez poškodenia a dokonale.Budovať veľké termokory na nadstavky,to sú všetko náklady na viac,podľa mňa zbytočné.
19.07.2015 11:18
Vyhledat všechny příspěvky tohoto uživatele Odpovědět s citací příspěvku
Albert Gross Offline
Posting Freak
*****

Příspěvků: 1.762
Připojen(a): 30.09.2009
Hodnocení: Nesouhlasím s příspěvkem   Souhlasím s příspěvkem
Oslovení: Je mi to jedno
Příspěvek: #4
RE: Temperace plástů před vytáčením
Jozef, ak je plást vychladnutý nad výklzom a potrebujeme mu vrátiť teplotu cca o 10 st , tak v medomete to už bude asi neskoro, ale určite to prospeje. Ohrievať v komíne a súčasne odparovať vodu z nezaviečkovaných buniek, ako si už v inom vlákne spomínal, je aj podľa mojich skúseností dostatočné. Ohrievam v dvoch komínoch na striedačku a stíha to pri troch neskúsených vidličkách. Pri elektrickom odviečkovači by to už tiež nestačilo. Pri slnečnom počasí dokážem ešte ekologicky temperovať plásty /max 27 NN/ priamo v uzavretom aute.
Vyššie množstvá plástov už asi bez termokomory nezohrejete. Nedokonale vytočené plásty však vraciate včelstvám a tak je to vlastne bez straty. Okrem vyradených. Tie môžete v auguste zohriať a ešte raz vytočiť do sucha pri max. otáčkach - tie sa netrhajú.Smile
Hlasování: Jozef 333 (+1)
19.07.2015 12:56
Vyhledat všechny příspěvky tohoto uživatele Odpovědět s citací příspěvku
Jozef 333 Offline
Posting Freak
*****

Příspěvků: 1.090
Připojen(a): 22.08.2012
Hodnocení: Nesouhlasím s příspěvkem   Souhlasím s příspěvkem
Oslovení: Tykání
Příspěvek: #5
RE: Temperace plástů před vytáčením
Albert,ak to zoberem čisto prakticky,tak nikdy som nemal ten problém ak som zakladal výklzy a na druhý deň zbieral nadstavky a vytáčal,že by med nad výklzom ochladol na toľko,že by snád bol problém pri vytáčaní.Samozrejme teplé plásty sa ľahšie odviečkovávajú a sú do sucha vytočené,ale ako problém v tom čiastočnom zachladení nevidím.Iná je situácia a to som už písal je,ked som mal vodu v plástoch na hrane,tak som nadstavky navozil do medárne,pustil kúrenie a odvlhčovač a vytáčal som až o tri dni,toto opodstatnenie určite má,voda sa pekne stiahne.Ale ak zoberem plásty,tak na druhý deň sa dajú točiť bez problémov,med je stále nabitý teplom a nie je celkom ochladnutý,takže pre dokonalé vytočenie úplne ako bonus stačí ohrev medometu.V prípade, že by som nemal čas uskladnené nadstavky vytáčať,tak v medárni kúrim a suším vzduch do doby,kedy sa k práci dostanem a med si tak udrží dostatočnú tepotu.Já do medárne napracem napríklad aj sto nadstavkov a zostáva mi dostatok miesta pre 4 pomocníkov a iný potrebný inventár.Wink
Hlasování: Josef Křapka (+1), TomasoFernando (+1), goro (+1), Albert Gross (+1)
19.07.2015 13:38
Vyhledat všechny příspěvky tohoto uživatele Odpovědět s citací příspěvku
JAREK255 Offline
Senior Member
****

Příspěvků: 363
Připojen(a): 02.05.2013
Hodnocení: Nesouhlasím s příspěvkem   Souhlasím s příspěvkem
Oslovení: Je mi to jedno
Příspěvek: #6
RE: Temperace plástů před vytáčením
Mám zateplenou skříň, ventilátor 30 cm a přímotop z termostatem. Nechá se prohřát rámky i celé konve, pomocí teploměru z dvoumetrovou kabelovou sondou se nechá snadno nastavit. Po odstranění používám na uskladnění rámků.
Hlasování: Albert Gross (+1)
19.07.2015 22:20
Vyhledat všechny příspěvky tohoto uživatele Odpovědět s citací příspěvku
Odpovědět 


Pravděpodobně související témata ...
Téma Autor Odpovědí Shlédnutí Poslední příspěvek
  Rozpouštění medu v plastu vilda 38 9.553 21.02.2015 8:30
Poslední příspěvek: Merkuri
  Med z tmavých a světlých plástů Zdeněk Kučera 57 19.751 09.01.2014 21:49
Poslední příspěvek: Vojtech Langer

Skok na fórum:


Uživatel(é) prohlížející si toto téma: 1 Host(é)