Možná, že by někoho mohlo zajímat, jak lépe zvěčnit své pruhované kamarádky. Včelky jsou malé a poměrně rychlé stvoření. Ideální by bylo zachytit je v akci, ale až na vyjímky se jim moc nechce spolupracovat. Proto jsou mnozí fotografové rádi, že se jim včelku vůbec podaří vyfotit. Je jedno, zda své fotografie nějak prezentujeme nebo zda je chceme mít pouze pro svou radost. Každopádně by snímek neměl krásu tak dokonalého stvoření jako je včelka příliš kazit.
Kvalita snímku se odvíjí od kvality fotografického přístroje, potažmo od kvality objektivu. Né, že by nešlo levným kompaktem nebo mobilem pořídit pěkný snímek, ale podmínky jsou dost omezeny. Je to především dáno relativně malými rozměry čipu (nejedná se o rozlišení udáváne v pixelech) na který se obraz ukládá a zpravidla nízkou světelností objektivu, který udává jak rychle se obraz procpe na světlocitlivou plochu přístroje. Jednoduše řečeno, pokud budeme mít dost světla a budeme fotit se světlem v zádech to co se moc nehýbe, tak to půjde. V ostatních případech to bude horší.
Dalším ukazatelem kvality je volba
správné expozice. Jinak řečeno nastavení hodnot přístroje, který pak ví jaké ISO (citlivost), jaký čas (doba osvitu) a jakou clonu (přivření soustavy lamel v objektivu zvolit. Mnoho fotografů se tím nijak neznepokojuje a nechá vše na automatice. Problém je, že ta potvora to nastavuje podle sebe a ne podle toho, jak by se to líbilo nám. Zpravidla jde o průměr expozičních hodnot a podle toho můžeme mít zase jen průměrné snímky.
V neposlední řadě pak jde o
správně nastavenou kompozici (rozložení jednotlivých objektů na snímku). Je jasné, že v mnohých případech moc velké změny udělat nejde, ale mnohdy stačí snížit přístroj níže, ustoupit o krok na stranu nebo dozadu, apod.
Tak a co s tím? Mnozí navrhnou, že na to můžou vykašlat a že jim jejich snímky stačí. Abychom ovšem byli se snímkem spokojeni nejen my, ale aby zaujal ostatní nebo dokonce dejbože se jim i líbil, budeme muset u focení alespoň trochu přemýšlet. Především potřebujeme dostatečně nasvětlenou scénu, takže nebude plýtvat našim úsilím na snímky ve stínu. Západ slunce, kdy se vrací poslední včelky do úlu by mohl být sice poetický, ale pravděpodobně to bude nad možnosti našeho foťáku…
Nebudu se rozepisovat o vychytávkách focení zrcadlovkou, protože většína zdejších příznivců pravděpodobně disponuje pouze kompaktem. Proto si dovolím hodit do placu pár jednoduchých rad, které můžou vyzkoušet téměř všichni.
- Fotit na velko formátové formáty (RAW, TIF, popř.jiné)
Jde o zásadu zbytečně předem neztratit informace o snímku. Pokud necháme scénu zachatit v nejběžnějším JPG, máme pouze 1/3 možných informací. Při následných úpravách pak máme daleko menší šance vykřesat ze snímku maximum. Záleží to samozřejmě na nastavení přístroje.Pokud ta možnost není, nic se nedá dělat (maximálně zakoupit jiný přístroj ), ale pokud ano, tak směle do toho. Sám jsem se tomu vyhýbal jak čert kříži, ale teď už bych jinak nefotil.
- Kompozici volit tak, aby focený objekt pokud možno kontrasoval s pozadím
Jde „pouze“ o estetickou záležitost, ale pokud nasvícený objekt kontrastuje s tmavým pozadím, jistě to snímku jen prospěje. Každopádně by pozadí nemělo snímek rušit.
- Kompozici volit tak, aby focený objekt byl zachycený ve stejné úrovni (výšce)
Mnoho fotografů dělá zásadní chybu, že malé děti a zvířata fotí zhora proti zemi. Kromně toho, že mnohdy při širokém ohnisku dochází k deformaci, tak objekt nemá šanci vyniknout. Zachycením objektu ze stejné úrovně dojde k zachycení i okolního prostoru a tím k rozhodně lepší perspektivě
- Světlé části snímku nenechat přeexponovat
Častý problém se kterým si nedokáží kompakty poradit. Např. pokud foaparátem zaměříme tmavou včelku, tak zákonitě dojde k přepalu (přesvětlením) světlých okvětních lístků květu na kterém se nachází. Proto je vhodné nabírat expozici nejsvětlejších ploch. Může sice dojít k podexponování (ztmavnutím) tmavých částí snímku, ale je to pořád menší zlo než naopak. V programech na úpravu fotek se s tím pak lze daleko snadněji vypořádat.
- Fotit pokud možno s co nejrychlejším časem
Dostatek světla se rovná dostatečně rychlý čas, po který vzniká fotografie. Tak rychlý, abychom snímek nerozmazali svým pohybem (chvění rukou). Pokud nemáme přímo parkinsna, tak je bezpečný čas 1/125s. Při správném úchopu foťáku je možný i čas kratší (1/60s), ale je to napováženou. Výsledek se ukáže na zhotoveném snímku, kdy si ho v náhledu můžete přibližít. Zpravidla se přibližené kontury objektů začnou rozmazávat. Proto bych doporučoval volil rychlost větší. Doba osvitu rovněž ovlivňije zamrazení nebo naopak rozmrazení pohybu fotografovaných objektů. Zatímco napůl mrtvou zkřehlou včelku zychytíme bez větších potíží. Zamrazení kmitajících křidélek letící dělnice bude větší oříšek, neřknuki přímo ořech. Ne každý foťák umí expozovat 1/5000s.
- Fotit dlouhým ohniskem
Smyslem je zachytit objekt tak, aby došlo k jeho vyniknutí. To dojde nastavením objektivu na dlouhé ohnisko (jinak přiblížením optickým zoomem). Objekt je pak větší a výraznější, protože pozadí je více či méně (podle vzdálenosti) rozmazané. Nevýhodou je, že se tímto zpravidla snižuje světelnost objektivu, proto přístroj potřebuje více času na expozici.
- Použít rychlo snímkování
Jde o to zachytit objekt nejen ostrý, ale i ve správné pozici. Pokud se jedná o včelku, která se pořád mele pravděpodobně ji zachytíme v okamžiku, když se nepatrně přiblíží nebo vzdálí od objektivu. Tím ovšem dojde zachycení mimo hloubku ostrosti (zaostřenou rovinu) a máme pěknou mazanici. Jedno řešení je vyfotit v daném okamžiku více rychle následných snímků, kdy je nějaká šance, aby alespoň v jednom okamžiku by „to bylo ono“
- Snímky s velkým dynamickým rozsahem (prudké světlo a hluboké stíny) nechat přisvítit nuceným bleskem
Krásnější fortografie vznikají, když je slunce nízko. Světlo není prudké a navíc objekt nenasvicuje z hora. Pokud to hold jindy nejde, tak je třeba počítat s příliš tmavými stíny. Jednou z možností je rozbít tyto stíny nuceným bleskem. Je ovšem nutno počítat s daleko menším kontrasem a rizikem, že přepálíme objekty v popředí snímku.
Je samozřejmě celá řada dalších informací, které by šly uvést, ale nejsem si jistý zda by to vůbec někdo četl. I tak se omlouvám všem těm, které jsem unavil zdlouhavým popisováním notoricky známých faktů světa fotografie. Doufám, že tento příspěvek může posloužit těm, kdo o tomto světě až tak moc neví. Focení není jen usilovné mačkání spouště a zahlcení PC stovky fotek. Dovoluji si tvrdit, že raději jednu fotku pořádnou, než 100 fotek na h…o
PS: Výklad odbornějších výrazů každému ochotně najde strejda Googel