Včelařské fórum – o včelách a včelaření

Úplná verze: SOUV-VVC, o.p.s. Nasavrky - vzdělávací akce
Prohlížíte si holou variantu vašeho obsahu. Prohlédněte si úplnou verzi s příslušným formátováním.
Stran: 1 2 3
Střední odborné učiliště včelařské - Včelařské vzdělávací centrum, o.p.s. (SOUV-VVC, o.p.s.)
Slatiňanská 135, 538 25 Nasavrky
GPS: 49°50'53.803"N, 15°48'28.718"E
www.souvnasavrky.cz
Na strankach SouV Nasavrky pribyla dalsi nabidka kurzu nejenom o vcelareni.
Vsem zajemcum doporucuji prihlasit se co nejdrive Smile
Kurz prohližitelů včelstev + Doškolení prohližitelů včelstev

28. - 29. 1. 2012
Zrušení kurzu prohlížitelů 10. - 11. 3. 2012

Oznamujeme Vám, že k dnešnímu dni se nepřihlásil ani minimální počet zájemců na Kurz prohližitelů včelstev, který stanovil RV ČSV a proto tento kurz, který se měl konat v termínu 10.-11.3. 2012 rušíme!

Vezměte prosím tuto informaci na vědomí.

Děkujeme, s pozdravem

Roman Mikeš

Střední odborné učiliště včelařské - Včelařské vzdělávací centrum, o.p.s.

Slatiňanská 135, 538 25 Nasavrky, okres Chrudim
Tel. 469 677 427 , Mob. 603 978 380
E-mail: mikes@souvnasavrky.cz


Zdroj: Včelařství
Přeju pěkný večer. Mám zájem o dálkové studium školy v Nasavrkách. Nemáte někdo informace jak celé studium probíhá,jaké jsou předměty,školné atd. Díky Vašek
Co vím, je to zadarmo, jezdí se tam na víkend 1x měsíčně 3 roky. Něco je tady http://www.souvnasavrky.cz/index.php/informaceostudiu
Dovolte mi podělit se o své zkušenosti se studiem na SOUV Nasavrky. V současné době na tomto ústavu studuji (tedy učím se) ve třetím ročníku a v červnu skládám zkoušky.
Bude to asi hodně subjektivní výpověď, ale tak to prostě vnímám, a myslím, že zdaleka nejsem sám.

Zkusím začít tím pozitivním.
Za prvé: Přemýšlím... Stále přemýšlím... Už vím. Člověk se tam setká s lidmi, které spojuje stejný koníček, s lidmi podobného smýšlení o přírodě a má možnost si s nimi vyměňovat zkušenosti.
Za druhé:Pěkné včelařské arboretum v areálu učiliště

A teď to další.
Za prvé: Přestože se jedná (alespoň podle názvu) o učiliště, tak něco jako praxe je tam skoro sprosté slovo. Za celou dobu studia jsme měli asi 5 dnů (!!) praxe - tedy že jsme se vůbec dostali ke včelám.
Za druhé: pro začínající včelaře zcela nevhodná koncepce studia. V prváku byla spousta přednášek od odborníků - zkušených včelařů i velkovčelařů. Super. Ale pro začátečníka jako já byla tato "nadstavba" zcela bez přínosu, neboť nebylo na co stavět a prakticky jsem nevěděl, o čem to tam ti pánové vlastně povídají a nemohl jsem tedy ocenit jejich vzácné zkušenosti.
Za třetí - k některým předmětům:
Biologie rostlin - Pro některé studenty zbytečný předmět, podle mě do včelařství patří.
Biologie včely medonosné - Velmi přínosné.
Ekonomika a marketing v chovu včel - chápu, je to dáno předpisy z ministerstva či odkud, ale tento předmět převážně ve třetím ročníku zabral snad polovinu veškeré výuky. Podle mě zcela zbytečně.
Chov matek - dva roky opakování dokola stále toho samého, co by mohlo být řečeno během víkendového kurzu, člověkem, který podle mého názoru neumí učit. Předmět probíhal pouze v teoretické rovině.
Informační a komunikační technologie - spousta času strávená u počítačů. Ten, kdo s PC denně dělá, se nudí; ten, komu počítače nic neříkají, nebudou zřejmě nic říkal dál.
Nemoci a škůdci včel - Pro mě jeden z velmi přínosných předmětů. Dokonce byly i nějaké praktické hodiny.
Odborný vývik - takto se nazývaly i výše uvedené přednášky odborníků z praxe, kdy jsme se ke včelám vůbec nedostali.
Včelaření ve velkoprovozech - podle mě zcela zbytečný předmět, bez přidané hodnoty.
Stavby a zařízení včelnic - neutrální hodnocení.
Včelařství - teoretický předmět, samý výklad, žádné včely.
Včelí pastva - OK.
Včelí produkty - OK.
Využití včelích produktů - uměle vytvořený předmět, podle mě zcela zbytečný. O využití vč. produktů se učí i v předmětu včelí produkty.
Základy přírodních věd - katastrofa. Hodiny fyziky a chemie naprostá tragédie. Ve třetím ročníku ekologie, to už nějaký smysl mělo.
Za čtvrté: Za tři roky se vystřídali tři ředitelé...
Za páté: Studium zadarmo? Záleží, jak drahý je náš čas.

Když to shrnu: po třech letech ve škole dělám v chovu včel tak hrubé chyby, jako kdybych do žádné školy nikdy nechodil. Výuka žalostně teoretická. Takové zásadní věci jako péče o roj, o oddělek apod. se vůbec prakticky neprobíraly, vše se snažím vyčíst tady na fóru.

Asi mé hodnocení vyznívá příliš negativně. Samozřejmě, dozvěděl jsem se SPOUSTU nových, do té doby naprosto neznámých věcí o včelách a včelaření. Hodně dozvěděl, málo naučil. Asi jsem čekal víc.
Na dotazy rád odpovím.
Byla jsem na kurzu v Nasavrkách a dojmy jsem měla velmi podobné. Naštěstí je ještě studium i v Blatné, 2leté a rozhodně všem doporučuji. Stovky hodin u včel, fakt u včel, žádné dívání přes rameno jak se to dělá. Pěkně nasadit kuklu, do ruky rozpěrák a jde se na toBig Grin. Značení matek- žádní trubci aby jsme náhodou nezpůsobili škody, ale všechno v reále a rovnou naostro. Škola mi dala hrozně moc, studium bylo také zdarma, ale samozřejmě čas na úkor rodiny, ubytování, dojíždění- vše něco stojí. Investice do vzdělání má smysl a co jsme se naučily, to už nám nikdo nevezme.
Děkuji za názory. Uvažoval jsem o Nasavrkách,protože jsem slyšel,že v Blatné je to právě o teorii a především a hlavně o včelaření v langstrotech a každé jiné je špatné.A Nasavrky prý jsou taková prestizní včelařská škola. Neříkám,že je to pravda. Jen je to "jedna paní povídala". Nerad bych aby se to někoho dotklo.Takže budu rád za další názory a zkušenosti s oběma školama. Díky Vašek
Do Nasa na kurz jsem jela s představou, že je to ta nejlepší škola nejen v Čr....pak jsem jela na Letní školu od PSNV....ty atmosféry jsou naprosto odlišné a zrovna tak jsou odlišné zřejmě i výuky v Blatné a v Nasa. Nejde o tom včem se kde včelaří, ale naučit se o včely postarat. Vědět jak si udržet zdravá a silná včelstva, jak probíhá včelařský rok, celý rok mít možnost chodit do včel a každé biologické období vidět na vlastní oči, nejen si o nich povídat ve třídě. Nevím kdy probíhá praxe v Nasa, ale v Blatné se snad každý měsíc chodilo do včel i v rámci teoretické výuky.
Doporučuji se přihlásit také na nějaký kurzy a pak se rozhodnout sám podle toho co jsem viděl a co mne víc vyhovuje.
sem rád, že můj negativní postoj ke způsobu výuky a vzdělávání v NASA nesdílím jen sám, byť osobně mám zkušenost pouze jen z kurzem prohližitelů včelstev. I tak už nikdy NASASad. Zaplať svatej Ambrož, že mě vzali do Blatný Wink.
(02.06.2013 22:04)Tanula napsal(a): [ -> ]Nevím kdy probíhá praxe v Nasa, ale v Blatné se snad každý měsíc chodilo do včel i v rámci teoretické výuky.

V Nasavrkách se téměř celý rok sedělo ve třídách. Ke včelám se šlo v rámci praxe tři dny v prváku a dva dny ve druháku během června. Za tu dobu se samozřejmě nedá postihnout ani naučit mnoho. Ve včelách je potřeba být mnohem víc.
(02.06.2013 19:03)Student napsal(a): [ -> ]Chov matek - dva roky opakování dokola stále toho samého, co by mohlo být řečeno během víkendového kurzu, člověkem, který podle mého názoru neumí učit. Předmět probíhal pouze v teoretické rovině.

Můžu se jen zeptat, kdo Tě měl na ten Chov matek?
v Blatné přednášel Ing. Květoslav Čermák, CSc- šlechtitelská stanice Petrušov
(03.06.2013 9:44)Tanula napsal(a): [ -> ]v Blatné přednášel Ing. Květoslav Čermák, CSc- šlechtitelská stanice Petrušov

Já spíš myslel, kdo v Nasa přednášel Chov matek, ale díky Smile
Nám "chov matek" v Nasavrkách přednášel p. Ducháč. Stejně jako "stavby" a dva roky "včelařství".
Nás letos v prváku na chov matek učil p. Mandík, v rámci omlazení učitelského sboru. Smile
Zrovna dneska jsme začali ten třídenní blok praxí prvního ročníku, dopoledne na včelnici, celou dobu lilo jako blázen, jinak klasika, prohlídka, přelarvování, tvorba startéru a příprava chovného včelstva.. Odpoledne jsme v dílnách vyráběli oplodňáček. Ještě by nás mělo čekat "medování", kontrola přijetí matečníků, něco ze včelí pastvy..

Po absolvování prvního roku studia můžu říct, že jsem asi čekal trošku víc a kolega zkušenejší Student to tady všechno popsal již výše.. Základy přírodních věd a ekonomie v této podobě, jak jsme jí poznali my, to nemá cenu komentovat, ale obě biologie (včely i rostlin) a i další včelařské předměty mně docela vyhovují..
Mám za sebou dva roky studia v NASA, z pohledu náročnosti studia byl první ročník mnohem více stresující než druhý, psalo se více testů, teď je to o domácích samostatných úkolech.
Předměty:
  • Biologie rostlin - pro někoho nezáživné, ke včelám patří, perfektní
  • Včelí pastva - velmi důležitý předmět, perfektní
  • Biologie včely medonosné - velmi důležitý předmět, tragicky málo vyučujícího času k důležitosti látky, perfektní
  • Chov matek - velmi důležitý předmět, ač je vyučující zkušený praktik, neumí výuku náležitě předat, průměrné
  • Stavby a zařízení včelnic - stejné jako chov matek
  • Včelařství - sice teorie, ale podložená praxí vyučujících, perfektní
  • Ekonomika - zbytečně velký objem výuky, stačilo by několik hodin za celé tři roky
  • Informatika - stejné jako ekonomika
  • Včelí produkty - pro někoho nezáživné, ke včelám patří, perfektní
  • Základy přírodních věd - (fyzika, chemie), obešel bych se bez toho, ale fyzika mě baví, takže jsem spokojený
  • Nemoci včel - velmi důležitý předmět, perfektní

Celkově je podle mě dosti velké nevyvážení v objemu jednotlivých předmětů, mělo by být zaměření hlavně na včelařské obory na úkor obecných. Praxe, to je otázka. Do praxe se samozřejmě počítá i roubování, řez dřevin atd. Ve včelách opravdu velmi málo, ale to je docela problém, při dálkovém studiu 1 x za měsíc naplánovat praxi pro 120 lidí, navíc je tu silná závislost na počasí a ročním období. uvítal bych samozřejmě více, ale chápu, že to není snadné. Od toho jsem tady také já, abych teorii, kterou jsem nasál ve škole převedl do praxe.
Náš ročník si vybudoval skvělou partu, mimo jiné jsem s kolegy začal na sobotní večery organizovat včelařské přednášky, které jsou soukromou aktivitou. Od školy si pronajmeme sál, zajistíme přednášejícího, složíme se na náklady ...
Přednášeli např.:
  • Květoslav Čermák - chov matek
  • Jaroslav Lstibůrek - medovina
  • Jiří Zigal - metodika přemetání na mezistěny
  • Rostislav Pešek - racionalizace včelaření
  • ...
Na příští školní rok máme předjednané další aktivity.

Další velké + jsou kontakty a vazby na další kolegy, podaří se zajistit vybavení, ke kterému bych se těžko dostával (nebo za vysokou cenu), předávání zkušeností, tohle jsou vazby na dlouhá léta dopředu.

Negativně se na škole podepsaly rozbroje ve vedení, mocenské tahanice ...,ale špinavé prádlo se nemá prát na návsi ...

Když vše výše napsané shrnu, pozitivní převládá nad negativním, mohlo by být lépe, ale mě osobně škola mnohé dala, vůbec nelituji, že jsem se na školu přihlásil.



(02.06.2013 19:03)Student napsal(a): [ -> ]...
Když to shrnu: po třech letech ve škole dělám v chovu včel tak hrubé chyby, jako kdybych do žádné školy nikdy nechodil. Výuka žalostně teoretická. Takové zásadní věci jako péče o roj, o oddělek apod. se vůbec prakticky neprobíraly, vše se snažím vyčíst tady na fóru.
...

Dálkové studium je hlavně samostudium, pokud i po třech ročnících děláš začátečnické a hrubé chyby, nebude trochu problém v tobě? Jsme dospělí lidé, za ručičku nás nikdo vodit nebude.
Ono všeobecně se u dálkového studia na SOU, s praxí moc nepočítá (Blatná je kapku jiné studium než v Nasa). Já sice dělal dálkově jiný obor, ale praxe byla taky nula.
Stran: 1 2 3
Referenční URL's