Včelařské fórum – o včelách a včelaření

Úplná verze: Styrodurový úl, nástavek, plemenáč
Prohlížíte si holou variantu vašeho obsahu. Prohlédněte si úplnou verzi s příslušným formátováním.
Stran: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36
Koupil jsem si plemenáče z styroduru a letos je chci použít. Myslel jsem, že se natírat nemusí žádnou barvou
O řezání hmot typu polystyren už jsem párkrát psal a je na zamyšlení, jestli není lepší dělat něco užitečnějšího! Samozřejmě, že je to o hubu a nejlepším řešením je rozpěrný klín, jehož tlouštka je min jako prořez. Deska má totiž tendenci se za kotoučem jakoby sevřít k sobě a to je základ toho průšvihu. Samozřejmě roztahování rukou funguje, ale kdo je po 2 hodinách řezání tak ostražitý? Mě to párkrát vytrestalo a děkuji již nechci! Další fígl, který mě řezání styroduru usnadňuje je že neřežu plátkovou pilou, ale používám obyč železnou. A je to v pohodě. Zdraví R. S.
Já řezal 3 cm styrodur na nízké nástavky ulamovacím nožíkem a šlo to lépe jak na pile, kde mě kopla tak, že jsem ji hned zabalil. Smile Podle mě by nebylo špatné udělat nějak držák na takový to podobný nůž i s pravítkem pro udržení kolmosti. Ale řezání odporovým drátem je určitě lepší. Nemáte námět jak to udělat jednoduše?
Já si udělal na řezání 8cm styroduru stůl z desek a vedením z AL pravítka a dvěma AL kolmými plechy podél kterých se vede při řezání odporový drát zabudovaný do rámové pily(pila je vyfocená někde tady v tématu strana 5) a vyhřívaný originálním trafem pro stroj na výrobu sáčků. (vše zdarma Big Grin ) Má to jeden drobný technický problém. Při řezu je drát nejprve přehřátý takže řeže 4mm široký řez a později jak drát tavením chladne, tak řez končí šířkou řezu 1mm, což je na prd. Nastavit vyšší teplotu drátu sice jde, ale to se na okrajích, kde neprochází řezaným materiálem se přehřívá. Tak jsem to vyřešil ve finále tak, že jsem nad řezaný materiál, který má být přesný, dal kus materiálu, který zbýval jako prořez, a po té bylo vše OK. Ale pokud se nedostaví u syrodurových úlů ty 100kg výnosy Huh Tongue , tak již další určitě dělat nebudu. Tak jak je mám vyrobené já(foto strana 2 tohoto tématu), jsou dost pracné a proti dřevěným nepůjdou desinfikovat parafinováním.
(01.01.2013 20:32)Tejkl Václav napsal(a): [ -> ]Já řezal 3 cm styrodur na nízké nástavky ulamovacím nožíkem a šlo to lépe jak na pile, kde mě kopla tak, že jsem ji hned zabalil. Smile Podle mě by nebylo špatné udělat nějak držák na takový to podobný nůž i s pravítkem pro udržení kolmosti. Ale řezání odporovým drátem je určitě lepší. Nemáte námět jak to udělat jednoduše?

Po té co jsem přemýšlel jestli vyrobit na pilu ploutev, nebo vyrobit jednodušeji odporovou řezačku - ta by šlapala pokud by bylo lepší vedení (podle Míry Pupka nerez včelařský drátr a nabíječka) jsem byl právě překvapen jednoduchostí toho zlamovacího nože. A protože jsem řezal podle desky ohraněného lamina, tak nebyl problém s kolmostí. Ale byla to 30mm tlouštka XPS.
Takže buď teď v zimě přijde na řadu přímočarka nebo nůž a expandující lepidlo co zakryje "fušeřinu".
Já s tím řezáním experimentoval na kuchyňské svářečce na igelit. Řezalo to, po vysunutí kontaktů do horní úvrati, tedy asi 15 mm nad plochu svářečky skvěle, ale jen asi 2 cm dokonalého tenoučkého řezu desky široké asi 26 cm. Po stranách, kde mezi řezanou deskou a kontaktem, kde bylo po asi dvou cm obnaženého kanthalového drátku se ten kanthal tak rozžhavil že zbělel a na jedné straně shořel. Tím jsem došel k závěru, že trafo ve svářečce je asi moc silné. U svářečky je při sváření igelitových sáčků menších než rozteč kontaktů nezatížený drátek přiklopený silikonovou gumou proti skleněné folii, doléhající na plastovou frému strojku a to asi stačí na odvádění tepla tak, že k přepálení kanthalu nedochází.

Tvůj nástavek na straně 2 je moc pěkný, tiše blednu závistí a líbí se mi. Líbí se mi i to řešení - jen vnější hrany ze dřeva a vyvložkování nuty pro ouška rámků.

No a těch 100 kg medu. Ono to nebude jen úlem, ale taky stanovištěm a včelařemWink
A na zázračnost parafinování nevěř, je to asi hloupost. Stačí dodržovat základní čistotu a hygienu práce a nemusíš se žádných nákaz bát. Nevím to. Myslím ale, že díky jedům v boji s VD jsme se zbavili zvápenatění i nosemy. Aspoň mám ten dojem, mám ještě v živé paměti boj s nosemou z let 80 a z 90 se zvápenatěním. Na to se mi taky dokázalo zhroutit včelstvo.

A tak mě napadá, že třeba nemusí být každému jasné co myslím základní čistotou. Vysvětlím takto. Přítel Jindra na některém videu ukazuje, jak vnitřek úlu posypává pískem do čerstvé barvy s tím, že se do barvy pevně přilepí, aby ho nevykusovaly včely a vnějšek nástavku polpuje perlinkou. No a písek je to nejhorší co se dá u včel udělat. Vše totiž, co by se dostalo do medu, vyplave navrch, písek ne. A není nic horšího, než aby zákazníkovi při konzumaci mého medu zaskřípalo v zubech.
Tuto zásadu mi vštípila maminka už jako dítěti a tedy jednou pro vždy NIKDY NIC NA CO ŠLÁPNE VČELA SE NESMÍ POLOŽIT PŘÍMO NA ZEM, tedy ani na podlahu v medárně třeba. Máma měla na mysli to skřípání v zubech a tedy čistotu obecně. Myslím, že právě v půdě a hlíně je nejvíc mikrobů a tak je třeba si prostě zakázat pokládání čehokoli na zem bez adekvátní podložky. Lze to a nic to nestojí. Třeba je to hloupé, mě to prostě funguje.
A nebo jsem měl celý život jen z pekla štěstí, že se mým včelám všechny nákazy vyhnuly.
tom.50, pri tej odporovej rezačke polystyrénu nemožno naordinovať presný návod na zhotovenie, lebo každý z nás použije iné trafo, iný drôt, inú dĺžku drôtu, priemer... Každý použije to čo má.
Každý si teda musí svoj systém doladiť. Ja som napríklad na zatavovavie medzistienok používal zvonkové trafo napájané v sérií cez 60w žiarovku. Tá obmedzovala napätie a aj prúd na primári a drôt sa tak nebláznil (nevlnil).
Teda akékoľvek trafo ak vyhovuje výkonovo (vyšší výkon ako treba) sa dá "skrotiť" zapojením cez žiarovku. A voľbou samotnej žiarovky sa dá system doladiť. Výkonnejšia bude prepúšťať vyšší prúd.... Tiež by to išlo napájať cez stmievač, ale to som neskúšal.
(A samozrejme že očakávam že admin ma pokarhá že radím niečo nebezpečné)

Dobre by možno vedeli poradiť zväzácki funkcionári (kultúrni referenti) čo robili podnikové nástenky. Kedysi sa polystyrén používal iba na vyrezávané písmena na nástenkách.

Ešte som zabudol, žhavená (napájaná) by mala byť iba aktívna časť odporového drôtu. Teda prívod by mal byť pripojený tesne pod stolom a hore tesne nad hrúbkou rezaného materiálu, aby sa teplom nepredlžovala a neuvoľňovala veľká dĺžka drôtu. To záleží na tom, ako to má kto skonštruované.
Problematiku rezania polystyrénu doviedli do možnej dokonalosti leteckí modelári. Tí dokážu s presnosťou 0.1mm vyrobiť rôzne tvarované dielce. A to včetko odporovým drôtom.

Tieto veci sú známe ešte z čias nástenok. Používali sa trafá od vláčikov Pico s reguláciou - ten väčší typ. Ale vhodný je akýkoľvek transformátor s reguláciou, či už odbočkami, alebo elektronickou. Dokonca aj v českom Včelařství boli uvedené návody. Naposledy som to videl niekde v ročníkoch 1970-1974. Taktieť v starých číslach časopisu Modelář nájdete inšpiráciu. Podôb je naozaj neskutočne veľa!
Ano Vojto, teď jsi trefil hlavičkou o hřebíček.Big Grin
Vzhledem k tomu, že mám své 40leté modelářské zkušenosti s řezáním polystyrénu, nemyslím, že by někdo chtěl tento systém používat ve včelařství. Taky zde není potřeba tak velké přesnosti. Pokud si ale chce někdo hrát..... popíšu.
V té době nebylo nic k sehnání, žádný výběr, zbývala jen lidová tvořivost. Možná i díky tomu se víc modelařilo než dnes, kdy vše stihnou Číňani. Na řezání opravdu bylo nejlepší železniční trafo od Pica. To měli soudruzi z NDR vymakané, bez hecu. Tavilo se odporovým drátem. Kdo neměl známého, který mohl odklonit pár metrů rovného drátu, musel si poradit natažením spirály z vařiče, či fénu. Drát se upínal do samodělu rámové pily, ale ta nesměla být delší jak 60cm. Pak už se drát pronášel teplotou a tlakem. Vzhledem k tomu, že křídlo mělo jiný tvar u kořene a na konci, musely se zhotovit rozdílné šablony. Každá musela mít na obou koncích náběh než drát zajel na to správné maso. Na šablonách musely být vyznačené body, na kterých drát v určitém okamžiku, musel být na obou stranách. Podle řezané délky se muselo oprubovavat ohřátí drátu. Proto ten ideál regulace trafa. Šablony se přišpendlily k polystyrénu a pak už stačil z každé strany "negr", který dohlížel a posouval pilou na své straně. Proto bylo vhodné, když se dali dohromady vždy dva negři, kteří potřebovali svá křídla. Písmena se řezali málou rámovkou, ve stylu pevné lupánkové pily, ale vždy jen do síly 10mm. Pro rudého bratra bylo důležitější "poslání informace", jak zhotovení. Tam se i modeláři vyřádili.Big Grin
Tady je pár starých fotek řezačky kterou používám já dodnes.-http://www.ecards.cz/album-styrodur-69821-stranka1
Jsou to dveře ze staré skříně.Uprostřed je vyvrtaná dirka a v ní natlačený trhací nýt který slouží jen jako nehořlavý průchod pro drát.Rameno řezačky je ze staré stolní lampy.Dá se s ním pohodlně nastavit úhel jaký je třeba.Pod deskou je ještě skobička která drží napnutý drát v jedné poloze aby se v tom nýtu prostě nemrskal ze strany na stranu.
Jako závaží mi posloužilo kolečko z šicího stroje.Posouváním spodního vodiče po řezacím drátu nahoru a dolů šteluju ohřev.Drát je to klasický 0,4mm nerez jako na rámky.Je dobré nastavit ohřev tak aby drát byl lehce mezi tmavě modrou a růžovou barvou.Prostě nesmí zářit.Jako vodítko mi slouží hliníková lišta z bazaru.Na cirkulárce už bych taky víckrát neřezal to raději tím nožem jako Karel.To že při prvním doteku drátek udělá trochu větší řez neřeším protože v momentě se ochladí a pak už jen plynule tlačit a jede to.Trafo mám od sousedky.Dělal ho kdysi její tatínek a má několik možností proudu.Nejspíš pochází z nějaké staré televize.
(02.01.2013 0:18)misan napsal(a): [ -> ]tom.50, pri tej odporovej rezačke polystyrénu nemožno naordinovať presný návod na zhotovenie, lebo každý z nás použije iné trafo, iný drôt, inú dĺžku drôtu, priemer... Každý použije to čo má.
Každý si teda musí svoj systém doladiť. Ja som napríklad na zatavovavie medzistienok používal zvonkové trafo napájané v sérií cez 60w žiarovku. Tá obmedzovala napätie a aj prúd na primári a drôt sa tak nebláznil (nevlnil).
Teda akékoľvek trafo ak vyhovuje výkonovo (vyšší výkon ako treba) sa dá "skrotiť" zapojením cez žiarovku. A voľbou samotnej žiarovky sa dá system doladiť. Výkonnejšia bude prepúšťať vyšší prúd.... Tiež by to išlo napájať cez stmievač, ale to som neskúšal.
(A samozrejme že očakávam že admin ma pokarhá že radím niečo nebezpečné)

Dobre by možno vedeli poradiť zväzácki funkcionári (kultúrni referenti) čo robili podnikové nástenky. Kedysi sa polystyrén používal iba na vyrezávané písmena na nástenkách.

Ešte som zabudol, žhavená (napájaná) by mala byť iba aktívna časť odporového drôtu. Teda prívod by mal byť pripojený tesne pod stolom a hore tesne nad hrúbkou rezaného materiálu, aby sa teplom nepredlžovala a neuvoľňovala veľká dĺžka drôtu. To záleží na tom, ako to má kto skonštruované.

Díky za informace. Elektrice nerozumím a chci vědět jestli ses neupsal když říkáš, že čím silnější žárovka tím vyšší proud propouští. To zní laikovi jako protimluv. Nevysvětluj, jen jestli ses nespletl. Jo a žárovka by asi musela být na stejnosměr předpokládám.

U kuchyňské svářečky je to tak, že drát je napnutý mezi pružiny a s tím, jak se teplem prodlužuje ho péra udržují napnutý.

Napadlo mě pomocí krokodýlku (nebo nějaké těsnější svorky) dát kontakt vždy těsně nad řezanou desku a druhý kontakt do zděře v díře stolu. A nebo ta zděř třeba není potřeba, teplo se odvede do desky stolu. Jenže když se drát prodlouží bude mezi čelistmi krokodýlku a dolní hranou stolu kousek obnaženého drátu a tam se bude přepalovat a proto mě napadla ta kovová zděř jako kontakt. Nevím, je třeba to vyzkoušet.
Jednou jsem na netu našel video s těmito amatérskými řezačkami. Jenže jsem si to neuložil a už nevím kde to bylo, dával jsem sem odkaz, neumím to už najít. Pamatuju si, že to vypínání vyřešili tak, že na drát dole pod stolem zavěsili jakési závaží a drátek se napínal vahou toho závaží. Jo a o té regulaci tam mluvili, ale já to moc nepochopil. A nebo pochopil, ale neumím to udělat.

Pokusím se opět najít to video. Díky.
Naozaj, žiarovka s vyšším výkonom má menší odpor, preto prepúšťa vyšší prúd (žerie viacej elektriny), preto v tomto zapojení funguje ako "menší" tlmič.
Žiarovke je jedno či je prúd jednosmerný alebo striedavý, iba musí byť na 220 v, aby si ju nespálil (pri zapnutí má trafo malý odpor).
Vyššie píše Mira.P že voľbou dĺžky drôtu možno tiež regulovať. Tie pokusy nemusíš robiť na zostavenom zariadení, to stačí skúšať voľne "rozhodené" po stole. Mira.P píše aj o teplote drôtu. Nesmieš ho "prežhaviť".
Ano, díky. Musel jsem ráno někam odejít a ještě před odchodem jsem si všimnul, že Míra.P vlastně odpovídá na moje dotazy.
Našel jsem to video

(01.01.2013 23:03)KaJi napsal(a): [ -> ]
(01.01.2013 20:32)Tejkl Václav napsal(a): [ -> ]Já řezal 3 cm styrodur na nízké nástavky ulamovacím nožíkem a šlo to lépe jak na pile, kde mě kopla tak, že jsem ji hned zabalil. Smile Podle mě by nebylo špatné udělat nějak držák na takový to podobný nůž i s pravítkem pro udržení kolmosti. Ale řezání odporovým drátem je určitě lepší. Nemáte námět jak to udělat jednoduše?

Po té co jsem přemýšlel jestli vyrobit na pilu ploutev, nebo vyrobit jednodušeji odporovou řezačku - ta by šlapala pokud by bylo lepší vedení (podle Míry Pupka nerez včelařský drátr a nabíječka) jsem byl právě překvapen jednoduchostí toho zlamovacího nože. A protože jsem řezal podle desky ohraněného lamina, tak nebyl problém s kolmostí. Ale byla to 30mm tlouštka XPS.
Takže buď teď v zimě přijde na řadu přímočarka nebo nůž a expandující lepidlo co zakryje "fušeřinu".

Dnes jsem zjistil od p. Jana Jindry jak lehce řezat styrodur na pile. Fígl je v tom, že musíte mít jemnozubý kotouč. Sám jsem to dnes vyzkoušel a jde to jak po másle bez nakopávání. Za rady od pana Jindry ještě jednou děkuji a přikládám video řezání styroduru p. Jindry:

Čo je to také jemnozubné? Zubů na průměr.
počítat ti je nebudu ale já mám malé zuby jeden vedle druhého a p. Jindra používá plátkovou "jemnozubou" prý v kovomatě stojí kolem 200,- Kč
Není třeba počítat. Většinou bývá průměr a počet zubů na pile napsán, jinak stačí říci třeba rozteč cca 8mm.

Vyzkouším, mám tady kotouče o malém průměru i s hodně zuby z Lidlu. Možná to bude vedením a malým průměrem a obv. ryclostí. Viděl sjem na vlastní oči řezat bez klínu malým průměrem a s vlčími zuby na podélný řez a taky mu to šlo.
Používám od Pilany 5314 - NV pr. 200mm. Jde to krásně, ale přeci jen je potřeba dávat pozor.
A nevykládat kotouč víc než je nutné.
Dělejte si co chcete, jde to, jde, až jednou...

Já si taky dlouho myslel jak je to snadné, kor když Jindra...
Po jisté zkušenosti se prostě bojím. Psal jsem tu o tom. Jsem holt srab.

Jo a neprásklo mi to při řezání Styroduru, ale u obyčejného fasádního polystyrenu (z kuliček) A Jindra myslím na tom videu řeže Styrodur = extruďák.
a zkoušel jsi to s jakým kotoučem na pile?
Stran: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36
Referenční URL's