Včelařské fórum – o včelách a včelaření

Úplná verze: Hoblované nebo nehoblované dřevo
Prohlížíte si holou variantu vašeho obsahu. Prohlédněte si úplnou verzi s příslušným formátováním.
Stran: 1 2
Zdravím, chystám se koupit od truhláře smrkové přířezy na montování nástavků, otázkou pro mě je zda hoblované či nikoliv? S hoblováním cena za kus roste, ale je to potřeba? Myslím, že povrch nástavku může být i nehoblovaný a snad by to nemělo ničemu vadit? Jaké máte skušenosti vy ostatní? Hoblované nebo ne? Huh Děkuji za každý názor
Nehoblované dřevo při dešti rádo nasává vodu, která se na něm dobře drží za vyčnívajícími třískami a vlákny. Natírání takových nástavků je také problém a pokud budete pracovat bez rukavic, posbíráte pár třísek.

Důležité ale je, jakou pilou bylo dřevo rozřezáno. Pokud je přímo "chlupaté" a plné třísek - určitě hoblovat, nebo alespoň obrousit, pokud je hladké hoblování by nemuselo být nutné.

Estetické hledisko je na Vás Wink
Rozumim, pripadne obrouseni uz si zvladnu dodelat i doma. A material na nastavky je nejlepsi smrk? Lze pouzit i jine materialy nebo to vcelam vadi? Je nutne nove nastavky parafinovat a nebo staci jen natrit necim, popripade cim doporucujete?
(19.11.2010 13:27)Orel napsal(a): [ -> ]Zdravím, chystám se koupit od truhláře smrkové přířezy na montování nástavků, otázkou pro mě je zda hoblované či nikoliv? S hoblováním cena za kus roste, ale je to potřeba? Myslím, že povrch nástavku může být i nehoblovaný a snad by to nemělo ničemu vadit? Jaké máte skušenosti vy ostatní? Hoblované nebo ne? Huh Děkuji za každý názor

Podle mě záleží, jak tyto přířezy vypadají. Jsou-li nehoblované perfektně rovné, použil bych je, ale tomu moc nevěřím. S hoblovanými bude mnohem lepší práce, budou se lépe spojovat, nástavky budou na sobě lépe sedět a pod. (bude i menší odpad). Je však potřeba mrknout i na ty hoblované, aby v nich nebyly nějaké zkrouceniny Big Grin
Mnoho zdaru !!
(19.11.2010 13:27)Orel napsal(a): [ -> ]Hoblované nebo ne?

Mám jak hoblované, tak nehoblované.
A pro sebe budu dělat už jen nehoblované.



(19.11.2010 13:27)Orel napsal(a): [ -> ]material na nastavky je nejlepsi smrk?

Borovice vejmutovka.
Smrk je ale dostupnější...



(19.11.2010 13:27)Orel napsal(a): [ -> ]je nutne nove nastavky parafinovat a nebo staci jen natrit necim, popripade cim doporucujete?

To je složitější otázka...
Záleží na tom, co všechno od nástavku očekáváte (funkce, vzhled, těsnost, životnost, ...).
A také jaký rohový spoj použijete. Čepované, pojištěné kolíčkem, vydrží i nenatřené. Polodrážku je lepší natřít. Osobně využívám nejjednodušší spoj na tupo - ale bez parafínování se to šklebilo a trhalo vruty.
(Otázka vhodných barev je takový evergreen... Řešilo se myslím už i tady, každopádně na http://www.vcely.or.cz/ nebo na http://pandora.idnes.cz/conference/optimal/ to běželo už několikrát...)



Ve včelařině jsou věci velmi často spojitými nádobami.
Udělám-li A, projeví se mi to jinde jako B a velmi často ještě i jako C a D... Pokud systém nedomyslím, může se mi docela zkomplikovat. Příkladem je třeba potřeba separace medu od vosku při strojním odvíčkování. Samotná mašina na odvíčkování mi sice zrychlí práci, ale co s metráky kaše, kterou nemám jak zpracovat...
Anebo třeba zmíněná výroba nástavků - mohu zvolit jednoduchý spoj a "nekvalitní" dřevo, když dovedu zařídit, aby to drželo. Kdybych nechtěl parafínovat, bylo by lepší zůstat u relativně složitější výroby, která vytvoří kvalitnější spoj držící i bez parafínu. Ale když už kotel mám, pomáhá mi řešit i jiné činnosti (desinfekci, zpracování vosku, ...).
Chce to prostě domýšlet souvislosti. Potažmo řešit vyvstalé problémy.
Vlatně nejen ve včelařině... Wink
Jak napsal Zdenek výše, s hoblovaným dřevem se lépe pracuje. A lépe to i vypadá Smile
(19.11.2010 13:27)Orel napsal(a): [ -> ]... koupit od truhláře smrkové přířezy na montování nástavků, otázkou pro mě je zda hoblované či nikoliv? S hoblováním cena za kus roste, ale je to potřeba? Myslím, že povrch nástavku může být i nehoblovaný a snad by to nemělo ničemu vadit?

Na tento problém může být několik úhlů pohledu. Znám včelaře, který měl blahé paměti více než 300 včelstev v OPTIMALECH z nehoblovaných prken, my máme cca 200 v hoblovaných. Takže na funkčnost to určitě vliv nemá. Ale :
  1. Pokud budeš natírat, jednoznačně hoblované (estetika, vyšší spotřeba barvy).
  2. Pokud budeš parafínovat, není o čem hovořit - hoblované.
  3. Pokud s nimi budeš často manipulovat, jednoznačně hoblované. Hobluješ jednou, manipuluješ stále. A tříska pokaždé nas..e.
  4. Hoblovaný nástavek se podstatně lépe čistí.
  5. Pokud přijde návštěva, mám vždy dobrý pocit. Etetika není nedůležitá.
  6. Hoblované se lépe spojují. Snad jen, pokud nechceš použít spoj natupo 60 - kou hřebíkem. Ale i to lze.
  7. Pokud řešíš ekonomiku (víc jak 600 včelstev) a budeš chtít včely provozovat metodou ŽAVÉS (žádné velké sr..í), pak je to opět jedno.
  8. Ohoblování prken při výrobě nástavků není zase až tak složitá operace. Dokonce bych řekl, že ta nejjednodušší.
Já osobně jsem zastáncem hoblovaných. Při každé práci s nástavky mám přece jen dobrý pocit. A i toto hledisko (hygiena práce) se počítá.
iRP
Do doby než si otec koupil hoblovku, tak jsem byl zastánce nehoblovaných. Teď co je hoblovka doma (zadarmo) jsem pro hoblování. Big Grin
Ještě dodám,jak píše PavelN nahoře, nehoblované prkno nasává více a rychleji vodu a pomaleji vysychá. Je jako froťák. Smile Natírání je problematické...no prostě chlupaté prkno je chlupaté prkno. Big Grin
Přednost bych dal fajnovému řemeslu a jak uvádí Rosťa důvody nemusím opakovat, je jich dostatečně, hlavně, že nástavek nebude z dřevotřísky, nebo z OSB mat.V takovém případě raději i nehoblovaná, neboť dřevo je vynikající, protože je dřevěný.
Ja je hobluji, protože je při tom srovnam na stejnou sílu, je pak menší vymejšlení, aby to nebylo cik cak do schodů, dále pak prkna jsou často prohnutá a do vrtule. OSB desky jsem zkoušel na zateplených ulech na vnější stranu... pořád zaražené třísky pod nehtem a nikdy jindy se mi to nestalo, ale ze 4 nastavku, mi 3 vyklovaly ptáci a bylo to fajné větraní.... a jeden poznatek osb deska (alespon ty tenké) propouští vodu....

Miko: ne vše chlupate je špatne...
(09.01.2012 19:08)Smetana Bohuslav napsal(a): [ -> ]...neboť dřevo je vynikající, protože je dřevěný.

Ale dřevotřísková nebo OSB desky jsou přece také ze dřeva Wink Ne, máte pravdu. Dřevotřískovou desku bych použil snad jen v nejkrajnějším případě, kdyby už nebylo co hoblovat a bylo nějakého toho nástavku rychle třeba. Ale jak říkám v nejkrajnějším případě ...
Já nemám hoblovku a úplně neohoblovaná se mi zdají moc hrubá.
Prkna přejedu flexou s upnutým šmirglem - normálně se to prodává - plastový disk a takový tuhý výsek ze šmirglu upnutý pod matici.
Jde to poměrně rychle a vypadá to slušně. Pokud to chci jó pěkný, tak prkno následně ještě přejedu pásovou bruskou.

No, na nábytek do interiéru to není, ale na úly plně stačí. Obrousit stačí opravdu jen povrch - bruska bere hrozně rychle. Aspoň úly nemají tak přísné přímé tvary Big Grin někde tady na fóru budou fotky mých úlů - mrkněte na ně.

Cena 125 flexy od B-D byla myslím 800,- upínací kotouč s maticí řádově 200,- a sada šmirglů tenkrát byly v OBI ve výprodeji 5ks za 30,-
Pokud by byl čistý řez, snad by mohlo být i nehoblované, ale pořád je to velký rozdíl.
(09.01.2012 20:58)S-ladek napsal(a): [ -> ]...
Prkna přejedu flexou s upnutým šmirglem - normálně se to prodává - plastový disk a takový tuhý výsek ze šmirglu upnutý pod matici.
Jde to poměrně rychle a vypadá to slušně. Pokud to chci jó pěkný, tak prkno následně ještě přejedu pásovou bruskou.
...

Ale jó,taky to jde. Řemeslnické to teda zrovna moc není,ale proč ne.Je to stejně ven pro včely.Akorát si nesmíš tou bruskou šáhnout na hrany. Chlapy vy mě inspirujete,že snad také něco sesmolím. Big Grin
Ručná pásová brúska tiež nie je na zahodenie, ale treba k tomu odsávanie...

Inak zaujímavé je aj riešenie Honzy Jindru
Zdravím, k pásové brusce bych připojil pokud dovilíte osobní zkušenostSmile

Nejsem žádný truhlář(ale "elektrikář" Smile ). Zkoušel jsem brousit desky ruční pásovou bruskou (Narexkou - stála nová 4000) a teda rychlost šla v rozporu s kvalitou. Čím lepší jsem to chtěl mít, tím dýl to trvalo.
A u desek "chlupatých" až hrůza z toho akorát bolela ruka a výsledek žádný.

Taky je třeba dávat pozor na to, aby jste v rámci zvýšení rychlosti práce se nesnažili na brusku příliš moc tlačit... nejenže rychleji opotřebujete uhlíky, ale taky při přílišném namáhání můžete spálit sběrné kartáčky a vyměňovat kvůli tomu rotor na brusce neni zrovna levné.

Nebrousil jsem s tím desky na úl, ale na králikárnu a z důvodů výše uvedených jsem to nakonec vzdal.
Ztratil jsem s tím akorát moře času Smile
Také elektrický hoblík je docela vděčný strojek. Ten je lepší než ta bruska. Já ho používal na ohoblování trámů na altán.
(10.01.2012 9:43)mira.sury napsal(a): [ -> ].... a teda rychlost šla v rozporu s kvalitou. Čím lepší jsem to chtěl mít, tím dýl to trvalo.
A u desek "chlupatých" až hrůza z toho akorát bolela ruka a výsledek žádný.
....

Samozrejme, že treba brať do úvahy aj vhodné zrno šmirglu. Trochu sa pozrieť do "drevárskej" technológie. Inak je to naozaj otročina.

Výhoda je, že môžem brúsiť už hotový úl. El. hoblíkom by to už bol problém.
(10.01.2012 10:13)miko napsal(a): [ -> ]Také elektrický hoblík je docela vděčný strojek. Ten je lepší než ta bruska. Já ho používal na ohoblování trámů na altán.

Máte pravdu, že elektrický hoblík je určitě o něco lepší než ta pásová bruska. Použil bych ho ale jen jako nouzový prostředek. Pokud mám přístup k hoblovce, raději to udělám na ní. U hoblíku se mi stávalo ( ne tedy při výrobě nástavků) , že mi dělal "schůdky" tzn. že to nebylo rovné a tedy to neplnilo mé představy. A pak to ještě přebrušovat. Myslím si že by to bylo stejně pracné jako s tou pásovou bruskou. Tedy jeto jen můj názor.
Stran: 1 2
Referenční URL's