Včelařské fórum – o včelách a včelaření

Úplná verze: Vhodné úly pro kočování
Prohlížíte si holou variantu vašeho obsahu. Prohlédněte si úplnou verzi s příslušným formátováním.
Stran: 1 2 3
Dobrý den,
mohly by ste mi poradit, jaký je nejvhodnější úl pro mobilní včelaření na kočovných paletách?

Nečekám jednoznačnou odpověď

Budu rád za každou radu či doporučení.


Děkuji
Osobne by som preferoval rovnakú mieru a VN s falcom. Mne vyhovuje B-čko, ale to je môj subjektívny názor.
Tiež B s falcom
Falc by som nahradil lištami po celom obvode N a medzi nástavkami by som nechal včeliu medzeru, aby sa nepučili včely pri vkladaní N. Na miere nezáleží, ale Dadant Jumbo s nízkym dnom považujem za optimálny kočovný úľ. Na prevoz je možné umiestniť dadantové plodiská aj v dvoch vrstvách. Iné NN, alebo VN vyžadujú náročnejšiu fixáciu, najmä ak sú bez falcu.
Otázkou je, či zvoliť kočovné plošiny, alebo nakladacie rameno, plato príves a stojany???
Je jedno či s falcom či bez, ak kočujete na neprístupnejšie miesta, tak či tak musíte úle poriadne fixovať. Ja preferujem miesta, ktoré sú autom bez 4x4 neprístupné a musím si zaklopať, zatiaľ mám pokojWink
Paťko, úle bez falcu sa posunú aj na rovnej ceste. Treba ich fixovať zo všetkých strán.
Ja vozím úle bez falcu v osobnom aute v kufri. Na jeseň som tak prevážal zostavy 3xNN a Jumbo + NN. Osadené na tupo na dne i medzi sebou. A nič sa neudialo. Mne tak včely všetko zapropolisujú, že je skôr problém opačný. Nadstavky oddeliť.
Přesně tak. Jde i to jaký kmen včel mate. Některé kmeny nadměrně tmelí.
Stává se mi, že mezi medobraními do včel nechodím a za tu dobu je úl slepeny natolik, že bez rozpěráku a větší sily to nejde
OK, ale na to sa spoliehať nemôžete. Kočuje sa na tvrdších podvozkoch, než je perované auto a pred kočovaním sa obyčajne s nastavkami hýbe a propolis už nedrží N zlepené. Ja mám s prevozom na prívese iné skúsenosti a falce určite zabránia posunu N, ak nebudú úle vyskakovať niekoľko cm do výšky . Za jazdy včely úľ neopustia, ale horšie je to na pumpe, alebo na parkovisku pri motoreste Smile. S vozíkom ťahám aj po dialnici, ale aj po krkolomných cestičkách 4 triedy. Na Orave uloženie otestujem po výjazd na štátnu cestu. Čím menej N a nižšia zostava, tým menšie riziko posunutia. Dalšie N si vozím ku prvej kontrole cca po týždni.
(18.12.2015 22:56)Albert Gross napsal(a): [ -> ]Paťko, úle bez falcu sa posunú aj na rovnej ceste. Treba ich fixovať zo všetkých strán.

Ja s Tebou súhlasím, lenže rovnako fixovať musíš aj falcované úle. Inak by si na poľnej ceste musel dávať pozor na každú skalu, výmoľ. Alebo potom kočovať tak, že vždy budeš hľadať len spevnené cesty, kde je väčšinou plno kočovníkovWink Kočoval som s falcovanými úľmi dva roky a hneď prvý krát pri výjazde z poľnej cesty mi nadstavky nadskočili, nepomohol ani falc. Potom som si dával už sakra pozor ale aj tak sa stalo, že niekedy po prejazde našimi "cestami" koleso skočilo do jami a nadstavky sa posunuli, hoci bolo 7 úľov fixovaných jednou gurtňou. Odvtedy gurtňujem každý úľ osobytne, nemusím dávať pozor na nič a používam už úle bez falcov (väčšina). Je to o pól hodinu dlhšia robota pri gurtňovaní, ale stojí to za to. Včely majú kľud, nič sa nepohne a po normálnej ceste môžem pokojne ísť 80-90
K převezení v autě - v pickupu to byla pohoda, na přívěsu jsou to pecky - rotační zrychlení jednonápravového přívěsu kolem osy je mnohokrát větší.
Nenechte se ukolébat. Je to mnohonásobný rozdíl -1 a 2 osý vůz.
(19.12.2015 9:38)patko79 napsal(a): [ -> ]
(18.12.2015 22:56)Albert Gross napsal(a): [ -> ]Paťko, úle bez falcu sa posunú aj na rovnej ceste. Treba ich fixovať zo všetkých strán.

. Odvtedy gurtňujem každý úľ osobytne, nemusím dávať pozor na nič a používam už úle bez falcov (väčšina). Je to o pól hodinu dlhšia robota pri gurtňovaní, ale stojí to za to. Včely majú kľud, nič sa nepohne a po normálnej ceste môžem pokojne ísť 80-90

Asi takto:
[Obrázky: 05062012836.jpg]
Ja čo vozím včely na považie tak od kámoša beriem dvojnápravový vozík kde mi vlezie 12 včelstiev a ničím ich nefixujem, po dialnici normálne uháňam 130tkou.
(19.12.2015 21:03)Petr Topiarz napsal(a): [ -> ]
(19.12.2015 9:38)patko79 napsal(a): [ -> ]
(18.12.2015 22:56)Albert Gross napsal(a): [ -> ]Paťko, úle bez falcu sa posunú aj na rovnej ceste. Treba ich fixovať zo všetkých strán.

. Odvtedy gurtňujem každý úľ osobytne, nemusím dávať pozor na nič a používam už úle bez falcov (väčšina). Je to o pól hodinu dlhšia robota pri gurtňovaní, ale stojí to za to. Včely majú kľud, nič sa nepohne a po normálnej ceste môžem pokojne ísť 80-90

Asi takto:
[Obrázky: 05062012836.jpg]

Petr, ako by asi vyzeral ten batôžtek na vozíku, pokiaľ by si ho dostal na asfaltovú cestu dole ku tým domom Wink. Ja som okrem gurtne na každom úli použil aj laty a vruty, ale vždy sa nejaký N posunul.

[Obrázky: Gregorov_sedlo.jpg]
Já tedy nekočuju,ale jestli můžu doporučit tak se třeba podívat na stránky Honzy Jindry. Ten vozí včely na káře za autem (odpadají náklady na plošinu a specielní vozík),nakládá je pomocí specielního rudlu, váže je jen jednou kurtnou každý úl a úly má bez falců. Podle vlastní zkušenosti vím, že včely nástavky k sobě tak přitmelí, že se i rozpěrákem těžko oddělují. Ale jak už jsem napsal hned na začátku, vlastní zkušenosti nemám.
Přeji krásný den. Vašek
Najlepším istením je dobrý šofér. Ak človek zle jazdí,tak ani istenie nepomôže.
Vzhľadom na moje podmienky a športový štýl jazdy mi vyhovuje takéto zabezpečenie úľov. Vozík môžete otočiť v 3D a úle zostanú na svojom miesteSmile.

[Obrázky: repka3.jpg]
S falcem x bez falcu
Dle mého názoru je stejně nutné úly sepnout popruhem. Když ne proto, aby se úl nerozsypal při nakládání, tak alespon proto, abychom jej měli za co pohodlně uchopovat při manipulaci, tak že falc na nástavku nehraje roli. Tak že za mě bez (jednoduchá výroba, nemačkají se včely při manipulaci).

Jaký úl je více méně jedno, ale musí mít síťované dno, aby se včelky při převozu nezapařily a neudusily a další podmínka je pevné dílo (hoffman, mezerníky, nebo dvojitý hřeben). Další je již podružné, ale pro dobrou manipulaci je dobre, když nic nevyčuhuje přes půdorys dna. Různá ouška, latičky a další pičičandičky jsou vždy pak jen k vzteku...
Myslím, že nejaké tie skúsenosti s kočovaním už mám. Tak to zhrniem. Úle jednoznačne bez falcu aj falcované treba istiť. Na každý úľ jenda gurtňa nič viac netreba fixovať. Je jedno ako jazdíš, to o ničom nevypovedá, dôležité je, kam so včelami ideš. Treba rozlišovať, o aký druh kočovania ide -paletový, plaťákový alebo rozkladanie úľov - od toho záleží spôsob fixácie. Ja úle rozkladám na stanovištia jednotlivo, stalo sa, že sa nám podarilo úľ prerátiť, ostal po kope, po otvorení bol za 5 minút kľud.

Ďalej, ak idete do terénu (Tí čo ma poznajú a vedia kde chodímBig Grin ) treba jenu gurtňu na spojenie úľov po obvode a dve na fixovanie k vozíku. Takto sa vyškriabem aj tam, kde sa nedostanete ani osobákom. Na vozík nakladám 18 úľov a nepohne sa ani jeden. Stáva sa, že niektoré včelstvá sú na troch ,niektoré na štyrocha niektoré na piatich optimalových nadstavkoch. Doteraz ma nenapadlo to odfotiť, budúci rok hodím foto (ak Pán Boh dá a včielky a ja budeme OK ).

Falce som mal a je to fakt masaker včiel. Vždy sa totižto nájde zopár rodín, ktoré sú "rozliezavé". Falce pri kočovke pomôžu len z časti, tak som ich zavrhol.
Patko ! Aj by som ti dal hlas,ale... si odporuješ! Ak vbehneš do výmoľa a včely ti nadskočia čija je to chyba - no tvoja! Falc je masaker včiel? No jedine,že robí s nimi medveď! Falce sú výborná vec a dokonca sa zíjdu pri medobraní. Nadstavky nakladiem na seba a na vytáčanie ich vozím asi 50 km vzdialenej medárne! Fixujem minimálne,pretože pomáha falc. Kto ho nemá a nepotrebuje ho, je to jeho voľba! Záver je,že každý si musí náklad a vozidlo prispôsobiť stavu a povahe vozovky. Niekedy mi stačia klasické háčiky a falc. A niekedy popruhy či prichytené laty! Smile
Stran: 1 2 3
Referenční URL's