Včelařské fórum – o včelách a včelaření

Úplná verze: Cena medu
Prohlížíte si holou variantu vašeho obsahu. Prohlédněte si úplnou verzi s příslušným formátováním.
Taky to tak vidím, bez družstva, které by od nás vykupovalo a vyváželo do zemí s vysokou cenou medu, to u nás z cenou medu nikdy nebude žádný "med".
A naši současníci zase vědí Jozefe co? Že ve větších celcích se lepši krade. Bo nikdo na to nepřijde, a když náhodou přijde, tak se přikrade ještě trošku víc a zkorumpuje. No a jedinec? Ten je ztracený tak jako tak. Big Grin
Takže se založením a případným vstupem do takového družstva to nebude takové jednoduché...... Známe svoje Papenhaimské.
Bylo by moc fajn, kdyby to tak nebylo, ale bohužel....
Apropo, jeste loni se mluvilo a psalo ve vcelarstvi o odbytovem druzstvu medu, zajistujici odbyt medu za slusnych podminek. Uz jsem dlouho nic neslysel o dalsich aktivitach.
Vite nekdo neco?
P.
Bez peněz ani do družstva nelez. To je poněkud slabý moment v tom družstvu, o jehož založení jsem četl.

Navíc si leckdo - i tady - plete odbyt. družstvo s baličskou firmou.

Podle mě má cenu, když se včelaři sdruží a dají dohromady svoji produkci - třeba první rok jako vklad, nebo část z toho a pak se snaží najít ve velkém odbyt medu. A tržené peníze jsou zčásti kapitál na profinacování zásob na skladě. Protože pokud mají zboží jen na"teď" tak nejsou skoro pro nikoho zajímaví. Teprve když budou schopni garantovat stabilní víceleté dodávky, mají šanci sehnat někoho, kdo je vezme vážě. Ale k tomu ještě potřebují minulost. Tedy prokázat, že už někomu dodávali po pár let k jeho spokojenosti.

Podobně to tady udělali vlastníci malých vodních elektráren. Každému z nich by to nestálo za ten čas a náklady vyjednávání. Spojili svoji kapacitu a jejich vyjednavači pak jednali s více distributory a došli k vyšší ceně než měli jednotlivě.

Takže si myslím, že k tomu dlouho nedojde. Do budoucnosti nikdo investovat asi nebude a navíc se všichni nakonec považují za konkurenty - tedy ti, co to dělají za peníze.
A v podstatě tomu brání i to, že většinu produkce zde dělají i malovčelaři a vytvářejí i svoji "malo"cenu. Nedávající prostor k dalšímu zpracovnání a prodeji medu.
(15.07.2011 22:05)Pavel Zajicek napsal(a): [ -> ].... o odbytovem druzstvu medu, zajistujici odbyt medu za slusnych podminek.

Neviem, nežijem v Českej republike, ale myslím si, že tadiaľto cesta nevedie. Jedno družstvo, aj keď pod hlavičkou ČSV by malo monopol a opäť by si mohlo pár ľudí robiť čo by chcelo. Môj názor je a myslím si, že sa to týka ČR ako aj SR Heart , aby vznikali lokálne strediská pre zpracovanie medu - od homogenizácie cez balenie až po predaj. A mal by sa predávať v lokalite, kde sa dorobil. Miestnym obyvateľom by malo byť vysvetlené, prečo lokálny med je pre nich najlepší. Nie ako celkom presný model by som to porovnal s malými pivovarmi. Mala by fungovať akási "dozorná rada", pravidelne obmieňaná. Žiadne "doživotné" funcie na x rokov! A pravidelne kontroly z nezávislých ľudí, prípadne audity externej firmy. Súčastné najvyššie orgány sa stávajú "bojiskami o koryto" a zabúdajú sa na pôvodný účel. A samozrejme neustále sa neodvolávať na "hriechy" komunistov a socializmu! Treba žiť v realite. Svet okolo nás je dravec, ktorý chce naše pole pôsobnosti obsadiť. Našimi "zbraňami" musí byť patriotizmus, ušetrené náklady za dopravu a poskytnutie práce miestnym ľuďom. Asi najväčším nedostatkom je: "Já na bráchu, brácha na mně."
Předboj měl daleko lepší startovací podmínky.Vlastnili ho včelaři a jak to s ním dopadlo je všem známo.Myslím si že zakládat dnes družstva kdy je trh již obsazen obchodníky takříkajíc zběhlích v oboru nemá smysl.Lepších cen by se včelař ve finále stejně nedočkal.Lepší by byla reklama produktu aby se zvedla spotřeba a s ní i poptávka.Co je platné že v časopise včelařství se vyzdvihují přednosti medu když se časopis dostane do rukou zas jen včelaře a ten přeci ví jaké má kvalitní med přednosti.Klidně bych oželel časopis kdyby finance určené na něj byli použity na kvalitní reklamu se zaměřením na medy přímo od včelaře.Stačí si pročíst diskusi na tomto fo'ru a jeden zjistí s poznatků diskutujících že spousta zákazníků ani pořádně neví co je med a jaké má vlastnosti že není med jako med a k čemu že je vlastně dobrý, medy rozdělují na světlý a tmavý,tekutý a cukernatý a ostatní je pro ně záhada a úplně nejlepší nakonec je když pronesou jestli náhodou není falešný.
Josef, určite máš pravdu, ale Předboj bola jediná a riadená pár ľuďmi, ktorí nasľubovali viac než bolo "zdravé". A mali aj vedľajšie záujmy. A chýbalo im "samovdelávanie". Byť obchodníkom nie je funkcia, ale profesia.

Nie každý deň slnko svieti. A reklama tiež niečo stojí. A už som to tu písal, je "antireklama" o škodlivosti medu. A to nie len zo strany lekárov, ale aj samotných včelárov. A včelársky časopis? Sám odoberám Včelařství, Moderní včelař, Slovenský včelár a Včelár. A keď sa mi "zadarí", kúpim aj OVP. Z internetu stiahnem všetky dostupné časopisy. Určite by som, hlavne do dedinských škôl a škôl s poľnohospodárskym resp. ovocinárskym zameraním, venoval mesačne jedno číslo. Ako chodím na rôzne včelárske výstavy a stretnutia, majú dosť veľkú remitendu. (Naposledy ma od kúpy starších čisiel MV odradila ich pôvodná cena.)

To, že sa dá prežiť a uživiť sa (nie zbohatnúť!) aj s malou farmou asi vieš. Len to treba brať a hlavne chápať komplexne. Nie len med, ale aj ďaľšie produkty - vosk, agroturistika atď. Hľadať daľšie cesty. Dodnes nechápem, ako v Nemecku dokázali legalizovať včelári napr. výrobu propolisovej masti a propolisovej pomády na pery bez "asistencie" úradného šimľa.

Jedno je isté, včelár nemôže sedieť na zadku a korunky, či v mojom prípade euríčka sa mu nepohrnú.
Jo, ten socialismus stále v nás. Někdo si myslí, že někdo jim založí družstvo celostátní. A oni jen vstoupí do družstva jak za sociku do Jednoty. Smile

Právní forma není nakonec tak důležitá, družstvo, sdružení, sro.

Ale asi si jej založí spolu jen ti, co si věří a co jej potřebují. Prostě jednoho dne zjistí, že ne každý je dobrý vyjednavač, a vyplatí se jim se spojit. Ten co je dobrý kšeftmen a vyjednavač prostě bude mít k vyjednávání lepší pozici (s dalšími kolegy a jejich medem za zadkem) a dojedná jim i sobě lepší cenu.

Nemyslím, že vznikne nějaké družstvo - společnost pod něčí hlavičkou a patronátem. To prostě přijde zdola. Časem. Až to prostě pocítí pár větších včelařů jako potřebu a ekonomickou nutnost. A možná ten kšeftman co to bude řídit nebude mít ani včely, nebo jen pár. Bude muset kšeftovat i v sezoně. nA to je to, proč věřím, že to jednou vznikne. Běžný včelař nemá v sezoně čas na obchodování a zákazníci chtějí stálý přísun.

No a až to vznikne, ta tomu nebudou moc ostatní přijít na jméno.
Do toho nikdo nepůjde.Ten kšeftman bude sledovat především vlastní zájmy,nebuďme naivní.Leda,že by měly obě strany některá pravidla obchodu posichrované smluvně (v případě porušení pokuta,zakaz provozování činnosti po určitou dobu od skončení, atd.)a i to ,z právního hlediska, není si myslím tak jednoduché.Nebo by musel být přímo placený zaměstanec nějakého takového uskupení včelařů.Jenže i tak to není žádná jistota,protože se naučí v tom chodit,někdo mu nabídne levnější med,propolis,vosk atd. než ti jeho živitelé, on si udělá živnostňák a prodá ho sám na sebe a zjistí,že se mu to takhle líbí víc.Pak udělá na milé včelaře dlouhý nos,protože mu docvakne,že může prodávat i něco jiného než jen med a je to tam,kde se to nachází teď. No a to mu pak nepřijdou na jméno spíše ti včelaři z toho "eseróčka". Smile Jemu to bude jedno,protože místo několika včelařů bude mít desítky dalších. Ne já myslím,že tudy cesta nevede.
Ještě to doplním:Co když přijde někdo,kdo těm jednotlivým včelařům nabídne spolupráci a výhodnější cenu za med než jejich prodejce? Smile
Dnes není problém ekonomicky vyřešit stát, a s lidma zamést jak s rojem včel, vidíme to sami.
Pokud tahle oblast je ekonomicky marginální, múže se pořádat festival názorú a reakcí. Múže nastat obrat, na trh jak už přede mnou naznačili vstoupí jiný hráč. Ti malí sklapnou, ti velcí utřou, a život pojede dál jako by se nic nestalo. Je to smutné, je to tak (mléko/máslo/maso a pod.).
Skusme si představit, co by se dělo, kdyby médii proběhla informace, že dejme tomu naše příroda je lehce zasažena cojávím osmiem/cesiem/yttriem/báryem/vanadiem....vymyslete si něco co zní hrozně....a že tudíž laskavá nadnárodní firma nejlépe z odnikud, ve které pracuje i několik potomkú našich vystěhovalcú, na náš trh doveze mimořádně kvalitní a léčivý med vhodný i pro kojence v cenách 15 KČ za kilogram a to včetně DPH a obchodníkum jen za 10.-
Máte pravdu miko podle příspěvku č. 269 to skutečně nepůjde. Máte pravdu, že nemůžeme hledat morálku tam kde není. Tomu se lidé budou muset opět naučit. Ještě pamatuji, že mne jako malého 8 - 10-ti letého kluka učili staří zemědělci, že potřesení rukou, je více než advokátem psaná smlouva. Ještě cítím ty tvrdé, mozolnaté, upracované ruce.

Do spolků se lidé stejných zájmů spolčovali proto, aby odolali tlaku okolí. Ze stejného důvodu pak zakládali i družstva. Tak nevím, jsou to "vzpomínky na minulost", nebo opět hudba budoucnosti????????? Okolnosti nás donutí k tomu abychom hledali způsob a nehledali důvody.
JK
(17.07.2011 8:26)miko napsal(a): [ -> ]Do toho nikdo nepůjde.Ten kšeftman bude sledovat především vlastní zájmy,nebuďme naivní.Leda,že by měly obě strany některá pravidla obchodu posichrované smluvně (v případě porušení pokuta,zakaz provozování činnosti po určitou dobu od skončení, atd.)a i to ,z právního hlediska, není si myslím tak jednoduché...........Jemu to bude jedno,protože místo několika včelařů bude mít desítky dalších. Ne já myslím,že tudy cesta nevede.
Ještě to doplním:Co když přijde někdo,kdo těm jednotlivým včelařům nabídne spolupráci a výhodnější cenu za med než jejich prodejce? Smile

Přátelé, jak to tak čtu, co včelař to gauner. Opravdu vybraná společnost.


Podle vás by v ČR nemohly existovat SRočka s více jak jedním společníkem, akciovky a firmy se zaměstnanci.

S morálkou včelařů je to vidět tady někde ve VF kdy výkupce píše, že mu tam nějaký včelař přinesl za jarní nízkou cenu loňskou medovici.
A hned mu bylo vysvětleno, že kdyby byl "slušný" podrazí svého obchodního partnera a od včelaře ten med vykoupí sám a prodá někde dráž. Jinými slovy, že obere svého partnera, protože tam určitě nemá ve smlouvě, že mu bude vykupovat jen nekvalitní medy a kvalitní zašmelí pod rukou. A prostě všem to připadalo normální, že by se to tak mělo dělat.

Možná vám to bude připadat divné, ale obchod i byznys je o důvěře. Proto to taky ve včelařině vypadá jak vypadá.

Sorry, ale toto je mé subjektivní hodnocení, však na základě písemně projevených názorů i pozorování reality.
To největší co tady ve včelařině zatím vzniklo byl max. rodinný podnik. Když se podívám okolo /mimo/ normálně, mohu vyjmenovat dost firem, co spolu založili parťáci a dokázali je táhnout po desetiletí. Ve ztrátě i v zisku.
Družstva asi ne, to v našich podmínkách nemůže fungovat. Ovšem co by prospělo včelařům u nás je cenově dostupné kvalitní maloprovozní zařízení -plnička medu a medoviny. Ano jsou na trhu stáčecí nádoby, to je plus, ale plnička medoviny by se také hodila. Myslím, že nastala renesance v pití medoviny a včelaři by na ni měli včas a dobře zareagovat. Další problém spatřuji v tom, že mame sice svazovou sklenici, ale jen kilovku. Citelně na trhu chybí vkusné sklenice různých gramáží. Myslím tím opravdu vkusné a cenově dostupné. Vždy, když se dívám na med v regálech obchodáků v Rakousku, říkám si, že se máme co učit. Kilové balení,aby tam člověk pohledal,ale půlkilovky a čtvrtkilovky jsou tam velmi rozšířené. A ty etikety! Nádhera! I samotní včelaři např. v oblasti Oberöstereich nabízí zákazníkům velmi pěkně zabalený a označený med. Projíždíte krásnou přírodou, silnici lemují majestátní alpské vrcholy a najednou vidíte ve svahu krásnou včelnici, kousek dál je nadherný dům a u něj cedule Hönig, Met, jmeno včelaře a kontakt, často bývá i tabulka s cenami. Pokud chce svaz udělat něco pro lepší distribuci a propagaci medu, měl by se zasadit o vznik svazové etikety! Opět vkusné! Viděl jsem na našem trhu hezké,ale i naprosto šílené etikety. Přitom by stačila jednoduchá, graficky propracovaná etiketa s logem ČSV. Samozřejmě včelař, který by chtěl zaštitovat svůj med takovou etiketou bymusel splnit určité podmínky, jako je tomu např. v Německu.
Tomáši, já se domnívám že menší sklenice jsou běžně dostupné ( http://trebonsky-med.cz/obchod/index.php...mcdf7qpbf7 ) i když nejsou přímo svazové - se včelou, to nepovažuji za nutné. Kdo chce, může je používat. Já zaznamenávám spíše trend větších balení. Čtvrtkilovek prodám tak 10, kilovek stovky, a pětikilovek kolem třiceti. Lidé to tak vyžadují, tak jsem s tím smířen. Náš zákazník, náš pán.
Domnívám se, že i kvalitních etiket je na trhu dost na výběr ( http://www.iobchod.cz/vcely/default.shtml a jiné ) a komu nevyhovují může si zhotovit etiketu dle vlastního vkusu, stačí barevná tiskárna, nebo si etikety nechat natisknout
(dražší). Každý musí hledat tu svou cestičku (třeba i ta medovina jak píšeš), propagace v okolí... O účelnosti kampaně na spotřebu medu vedené ČSV si nedělám iluze. Zkrátka jak trefně vystihuje Josef - hledat způsoby, nikoli důvody. Nelze čekat že to vyřeší ČSV, nebo někdo jiný za nás.
Pro KAJI : No dobře,ale jak si chcete udržet takovou lojalitu obchodního partnera? Čím? Tím ,že mu budete tak drahý a milý?A proč on měl by být k Vám takto oddaný?Není to sobecké to od něj žádat a očekávat?To bychom museli být všichni svatí.Dám příklad něco ze své rádoby obchodním praxe.Před časem jsme měli firmu a prodávali detergenty (čistítí prostředky) do firem na profesionální úklid.Takových prodejců s drogerií je ale spousta (více než v ledasčem jiném) a každý chce prodávat a každý je zaručeně nejlepší.Naše zákazníky neustále někdo kontaktoval s podobným zbožím a někdy nás také úspěšně převálcoval.Bylo to z různých důvodů.Prní a nečastější byla cena,neochota měnit zaběhané či známosti a buzerace od hygieny,protože někdo zaloboval a zdravotnické zařízení muselo mít v úklidových plánech výrobky např.od Ecolabu,které jsme nedělali,protože jsme měli lepší.Byla a troufám si tvrdit,že je to džungle pořád.Někdy sami zákazníci nás obešli a snažili se kontaktovat přímo prodejce z vinět na obalech,protože se domnívali,že je to přijde levněji.Nedošlo jim,že výrobce dává výrobky prodejci levněji,podobně jako je to u medu a u veškerého zboží,než koncovým zákaznákům.Myslíte,že nám udrželo zákazníky,že se na ně mile usmíváme(ikdyž i to možná hrálo svou roliBig Grin )?
Ne. Hlavní bylo to,že vedoucí té organizace kam jsme dodávali,neměl čas se tím stále zabývat,takže když tam přišel někdo po nás a nabízel mu zase nějaké "flaštičky" (pokolikáté už?!!Big Grin )už toho měl dost a vzkázal mu že nemá čas,protože s námi to fungovalo a uklizečky si nestěžovali.Nebo mu konkurence nenabídla takový flexibilní servis jako mi,specialitu kterou jsme měli jen mi či kvalitu a tak pak zase přešel po čase,k naší nemalé radosti ,k nám.Hodně zákazníku ocení,že obchod funguje a mohou se kdykoliv spolehnout,protože každý má starostí a práce až nad hlavu a mají jakoby o starost méně.O to víc pak ale někdy řvou,když se něco nepovede. Big Grin Hodně lidí,těch uklizeček ,jsou konzervativí a řeknou:"Ale já s tím dělat nebudu.Mě tohleto vyhovuje co mám tady." I když jsme jí nabízeli třeba desinfekci s dlouhodobou expozicí do které si nemusí brát rukavice a která voní (je parfemovaná) a nesmrdí jako savo.Ne,nesmrdí jako savo a tak tomu nevěří,že to prostě zničí ty "zažrané bakterie". Big Grin Každý z našich zákazníků měl svaté právo odebírat zboží i od jiného obchodu či k němu přejít úplně.Já nejsem žádný odborník na obchod,jen píši své zkušenosti a myslím,že nikdo nebude dělat něco zadarmo.Peněz je čím dál méně,protože jsou zatížené dluhem jako kráva.Lidé jsou ve stresu,protože energetické společnosti,vlády a EU společně s nadnárodními společnostmi nás ždímajím jako mokrý ručník.Banky a různí lichváři v čele leasingovými společnostmi tahají z lidí nestydatě prachy,protože ti obyčejní lidé ještě nějaké ty papírové penízky mají(většinou tvrdě vydělané a naspořené) a oni né,ačkoliv si myslí že ano.Nevím jak tohleto skončí nejsem ekonom.Jen cítím v kostech,že to nemá budoucnost.Třeba se ale mýlím.No jak se říká:"Řeči se vedou a voda teče." Já ten med vždy nějak prodám.Zadarmo ho dávat nebudu,protože to by mi musel za něj někdo dát také něco zadarmo.Zatím ale poptávka silně převyšuje moji schopnost jí uspokojit. Big Grin
Petře, tak to ani nebylo myšleno, nepatřím zrovna mezi obdivovatele svazu a jeho vedení, ba naopak. Jen si myslím, že ty "vyhozené" peníze za pochybnou kampaň by se daly, lépe využít. Vím sklenice na trhu jsou, i menší,ale přeci jen "včelí" by byla asi lepší.
Co se týká balení, tak dříve jsem měl hodně zákazníků, kteří si brali 5kg sklenice. Nyní již zbyl jen jeden. Postupně se naučili na svazovky. Malé sklenice vidím jako vzorkovice. Máš med, který daný zákazník ještě nezná? Tak si může koupit 250g sklenici(např.pastovany).
Mimo jiné by mne zajímal projekt Včelí stráž při ČSV, nějak jsem nepochopil jeho smysl...
Do cukrárny v naší velkovesnici a pravděpodobně i v širokém okolí, nabízí med, a to dost neúnavně, jakási včelařka nebo překupnice. Med je balen v 25 kg plechovkách, a cena 130 Kč/kg, přičemž obaly požaduje vrátit. Při odběru nad 100 kg nabízí výhodnou cenu 110 Kč/kg. Aby zdůraznila kvality svého zboží, prohlašuje všechny, kdo prodávajím levněji, za podvodníky, kteří přimíchávají do medu cukr. Hádám, že kilovka s etiketou by od této dámy stála tak 200.
Já mám pro tyhle typy termín dynamický pytlík ...Wink Ale ekvivalent pro femininum zatím nemám ... Sad To jsou ti "jájínkové" postupující systémem "vítěz bere vše" a "po nás potopa" ... Jenže ono není vítězů, jen ta potopa je reálná ...Huh
Dostal jsem informaci od jednoho zdroje, ze vznikne v CR vcelarska firma -farma majici 2000 - 3000 vcelstev. Jedna se o nadnarodni skupinu LESS - drevozpracujici firma. Nejvetsi vyrobce ulu v CR na tom praticipuje-ma dodavat ty uly. Jsem zvedavy, kde se ty vcelsta umisti - uz ted se neni kam pohnout a druha otazka, co to udela s cenou medu. Prece jenom je to v rocni produkci 120 000 kg medu.

P.
No pane jo! Smile To si tedy neumím představit. Big Grin
Referenční URL's