Včelařské fórum – o včelách a včelaření

Úplná verze: Cena medu
Prohlížíte si holou variantu vašeho obsahu. Prohlédněte si úplnou verzi s příslušným formátováním.
Pokud je nabídka velká ( hodně medu ), tak u mě bude vlivem konkurence menší poptávka = nižší cena a naopak... Je potřeba započíst inflaci...
Při velké nabídce medu bude u tebe nižší cena než u konkurence?
Jak se toho docílí? Jak ta nižší cena vznikne?
V hoboku podzimní slunečnicový po 100,-Kč/kg Jde dobře. Je ho málo a hoboky rychle ubývají.
Ne, ale nemůžu si dovolit prodávat za kolik bych chtěl, když okolní včelaři mají medu dost a prodávají za menší nebo stejnou cenu, jako já.
Cenu za kterou prodávají určila nabídka a poptávka?
Jak?
problem=omyl spociva v tom, ze pravidlo poptavky a nabidky plati a da se na nej odvolavat a ridit se jim pouze v pripade, ze se na vybranem trhu sejdou na nabidkove strane subjekty, kteri uvazuji ekonomicky a racionalne = produkuju dany produkt abych na nem ekonomicky neprodelal. pak tam je a funguje zarazka na dolni hranici ceny, pod kterou zadny z tech subjektu nepujde a v tu chvili tu cenu urci ta nabidka - jako minimalni moznou.

jenze pokud na danym trhu prodavaji prodejci = vcelari, kterym zjevne hospodareni a ekonomika vcelareni nedela zadne starosti protoze potrebuji prodat 100 kilo aby meli na pivo, tak temi 100 kily podrazi cenu dalsich X tun v okoli, kdy tech X tun musi vydelat na provozy s vyssimy naklady a pozadavky na ziskovost a tvorbu rezerv.

nechci davat hrabeci rady, ale reseni je vysvetlovat zakaznikovi, proc je u mne cena takova jaka je a proc je vyssi nez u nekoho jineho.

zakaznika bych se zeptal, jestli prace kterou dela, ho bavi. kdyz mi rekne, ze ano, tak bych se ho zeptal, jestli by ji tedy delal zadarmo nebo aspon za polovic. urcite rekne, ze ne. a pak bych se ho zeptal jestli by mi v cene medu zaplatil i moji praci a aby mi jeste zbyly nejake uspory jako z jeho vyplaty jemu. velmi pravdepodobne rekne, ze ano. kdyz rekne zr ne, tak bych ho poslal do haje a neztracel s nim cas. protoze je to blb.

navoc pravidlo ceny urcene nabidkou/poptavkou plati a muze fungovat idealne jen u takoveho produktu, kde nabidka a poptavka se muze pruzne a bez omezeni menit v prubehu casu.

to pro med, ktery pochazi z cech, neplati, z podstaty veci - nestalost pocasi/snusky, vytaceni 1 ci 2 krat do roka (nepocitam a nechci otvirat debatu o suseni medu, kdy se vytaci prubezne, podle mne proto aby prave med byl k dispozici furt a vydojilo se co nejvic), rizika uhynu, kradezi, rojeni atd.

produkce medu neni produkce cehokoliv na vyrovni lince, ktera se zapne, zpomali, zrychli, vypne.

soucasne poptavku nevyprovpkuju nejakou reklamou, protoze zadny vcelar nepusobi celorepublikove a neni schopen vyprodukovat tolik medu aby ho byl schopen dodat zakaznikum v pripade, ze celoplosna/republikova reklama zabere.

tudiz ani ta poptavkova strana teto rovnice poucky nefunguje v tom smyslu, jak ta poucka idealne predpoklada.

mam proto za to, ze hledat reseni vyssi a odpovidajici ziskovosti prodeje medu pres tuhle poucku tj. cena medu od vcelare ( ne z dovozu!!) je tvorena poptavkou/nabidkou - neni spravne.
(18.04.2016 21:16)Louky napsal(a): [ -> ]Ale to pan Kohout nikdy nepochopí, že nabídka ovlivnuje poptávku atd...............poslal bych ho na nákou ekonomickou školu, aby mu to tam vysvětlili.........

No právě že by mi to mohl vysvětlit nějaký včelař tady.
a jak slavik pise, ze kdyz, okolni vcelari maji medu dost a prodavaji prave proto za nizsi cenu, tak se podle mne chovaji ekonomicky i vcelarsky iracionalne, protoze prave ignoruji tu spcifickou vlaatnost / charakteristiku medu, kterouzto je nestalost/nerovnomernost jeho produkce, kterou vcelar nemuze ovlivnit, protoze neporuci pocasi.

pokud by i pri dostatku nebo eventuelnim nadbytku (dokaze nekdo definovat stav, o kterem muze rict, ze se jedna o stav nadbytku ve smyslu nadprodukce a ne ve smyslu prebytku vztazenem k vlastni spotrebe?) medu med prodavali takovym zpusobem, aby to kvantum medu rozprostreli do 365/366 dnu a jeste pocitali s rezwrvou pro pripad spatne/zadne snusky v dalsi sezone, tak pak by se mohli dostat do stavu, kdy by cenu medu urcovali nabidkou, ovsem ne ve smyslu, ze vsechen med co mam dam na trh hned a zavodim s ostatnimi v tom, kdo proda med za nizsi cenu a nejdriv. ale urcovali by cenu nabidkou ve smyslu, ze medu je tak akorat a tolik, ze se prpdava za cenu, kterou si pod sebou a pod celym vcelarenim podrezavam kolektivni vetev.

pokud vcelari prskaji, ze kolegove v doletu jejich vcel spatne osetruji vcelstva, malo krmi a maji dasi vytky v tom smyslu, ze ne vsichni tahnou za jeden provaz, tak nechapu, proc za jeden prpvaz netahnou i v pripade prodeje medu.

je podle mne omyl myslet si, ze vcelar je vcelari konkurenci. konkurenci vcelare jsou dovozci medu a velkodistributori medu dodavajici med do retezcu.

pokud by byl vcelar vcelari konkurentem, tak by nemohl fungovat kolegialni peodej prebytku medu od jednoho vcelare druhemu.

je tady založené celé vlákno na téma cena cukru...ha ha ha...kdyby všichni co shánějí celý rok levný cukr, spočítali svůj čas a přímé náklady a to, kolik je stojí místa to skladování cukru, a místo toho skladovali a postupně pouštěli do oběhu med, než aby ho dali na trh hned jak ho vytočí, tak by nemuseli jednak ztrácet čas a peníze sháněním levného cukru, a za druhé by v součtu postupně rozprodali svůj med za lepší cenu. Takže sumasumárum by na tom byli "dvakrát" líp.

tady jsem se přepsal, správně má být "NEpodřezávám"

ze medu je tak akorat a tolik, ze se prpdava za cenu, kterou si pod sebou a pod celym vcelarenim NEpodrezavam kolektivni vetev.
No buď na to mám a cenu si určím a držím sám a nebo na to nemám a cenu mě určují okolní včelaři. Kohout to tu jasně zdůvodnil v Příspěvek: #5620. Pan Hlaváček z Horákova mě, když jsem začínal v r. 1990, prvně řekl: "Chlapče včelařit musíš s tužkou v ruce".
Ali: ano jistě, co píšeš je také pravda, druhá věc je, proč se včelaři chovají iracionálně a soutěží v prodeji za co nejnižší cenu. co je stojí skladování medu ve srovnání s vyšší cenou dosaženou rovnoměrným prodejem?? nebo je na tom někdo skutečně tak zle, že potřebuje rychlé peníze a musí prodat med co nejdříve? já nevím co je důvodem zbrklého prodeje. jen uvažuju "nahlas"
(26.08.2020 14:33)TomasK1 napsal(a): [ -> ]zakaznika bych se zeptal, jestli...

Zákazník nechce slyšet takové otázky.
Strach a úzkost, co kdyby.
nevím, jak Louky ve svém příspěvku skutečně myslel toto "...nabídka ovlivňuje poptávku...", ale je možné, že měl na mysli marketingovou/obchodní strategii tzv. push (česky tlačit), která je jednou ze dvou základních strategií, přičemž ta druhá je tzv. pull (česky táhnout).

Při strategii PUSH jde zjednodušeně o to, že aktivitu k vyvolání / řízení poptávky vyvolává na samém začátku řetězce zúčastněných subjektů dodavatelských článků celého řetězce svojí činností (ne zadáním reklamy) ten producent daného produktu a podstatnou část propagace pro zvýšení / řízení poptávky dělají koncoví prodejci.

Při strategii PULL je to obráceně, podstatná část poptávky je vyvolána a řízena (dá-li se to tak nazvat) aktivitou zákazníků, na základě reklamy zadané producentem výrobku/služby. Zákazníci pak poptávají u distributorů, ti u výrobce.

Jenže pokud jde o med a prodej přímo ze dvora, tak z podstaty věci strategie PUSH (tedy to, co měl Louky možná na mysli) není v pravém slova smyslu proveditelná, protože tam chybí ty další články, a jediným článkem je včelař. Nevím, jestli Louky prodává jen "ze dvora" nebo i dodává do obchodu/-ů, pak by tam těch atributů strategie PUSH bylo víc.

Strategie PULL je podle mne u včelařů obtížně proveditelná z důvodu praktické neproveditelnosti a obtížnosti financování právě té reklamy a vyvolání poptávky ze strany zákazníků.
Ekonomická škola nebo jen přečtená příručka marketingu? Zajímavý, ... odborný přístup. Nakonec se ještě i na tomto fóru vzdělám. Chválím.
gupa: ani jedno ani druhý....asi tak před 20 lety "doplňovací" studium při zaměstnání, ovšem s celkem komplexními osnovami včetně ekonomie, marketingu atd. a tohle PUSH & PULL se mi vážně jako jedna z mála věcí vryla do paměti. člověk to má denně kolem sebe, jen si to neuvědomuje a přijde mu to všední, a pak si přečte, že je to "marketingová metodika/strategie".
(26.08.2020 13:09)gupa napsal(a): [ -> ]V hoboku podzimní slunečnicový po 100,-Kč/kg Jde dobře. Je ho málo a hoboky rychle ubývají.

Med nyní od rána doprodán. Takto se obchoduje. Mohu plánovat výdaje na dalších 365-500 dnů dopředu. Zatímco s cenou za menší balení to bude mnohem delší proces.
(26.08.2020 13:10)Slavík napsal(a): [ -> ]Ne, ale nemůžu si dovolit prodávat za kolik bych chtěl, když okolní včelaři mají medu dost a prodávají za menší nebo stejnou cenu, jako já.

Zkoušels to?
Když se u nás prodával med za 90-100 tak jsem v jednom regálu měl med za 100 a za 120. Oba vytočené v jednom víkendu. A vedle nich za 140. Ten jsem kupoval ve sklenici za 80, později za 90. Prodávaly se všechny.
Včelař za rohem prodával za 90 a pak když neměl ke mě chodil pro sklenice za 100 které prodával za 90.
Když byl u nás v okolí med za 140-150 prodával jsem za 160. Kolega z vedlejší vesnice za 150. Prodali jsme oba. Jeho to živí, měl v té době 4x víc včelstev než já. V jedné debatě jsem mu řekl že když jsem prodal dráž než on, musí stejně tak prodat dráž než já. Zvýšil na 170 a prodal. Další rok na 200 a prodal taky. A to už měl o dost víc včelstev.
Je dost velký rozdíl jestli prodáváš 300 nebo 3000 kg medu.
Rozdíl v čem?
kerimir: to je jasné, že prodat po sklenicích 3000 Kg je obtížnější, když bych chtěl držet stejně vysokou cenu, jako za prodej 300 kg po sklenicích, záleží kde/jakým způsobem ty sklenice/kila prodáváš, s tím pak určitě souvisí náklady, pracnost atd. Asi jinak se prodá za rok 300 kg ze dvora skutečně na zahradě přes plot na vsi, než 3000 Kg za tok někde v krámě na hlavní třídě ve městě.

Anebo do výkupu ráz naráz.

Ale otázka je, zda není spirálou do pekel prodávat 3000 kg do výkupu distributorovi, který si tu reklamu může zaplatit, a může hýbat s cenami medu směrem dolu, protože blíže neurčené procento jeho tržeb je za prodej medu, který sem doveze ze zbytku světa, kde jej nakoupí/může nakoupit za přibližně 1,20 CAD (kanadský dolar) za libru medu při dovozu z Argentiny jestli si to dobře pamatuju (ceny z roku 2018) - psal jsem to myslím ve vlákně zprávy z tisku jako reakci na nějaký příspěvek.

Protože tím prodejem do výkupu vpodstatě včelaři financují skutečnou konkurenci, která je schopná tvořit cenu medu v povědomí široké veřejnosti dnes a denně tím, jaké cenovky veřejnost a potenciální zákazníci vidí v regálech řetězců, kam vleze aspoň jednou týdně většina obyvatel ČR/SR. Tím pak tu tvorbu ceny včelaři přenechávají konkurenci a dobrovolně se vzdávají možnosti tu cenu tvořit sami a nechat si přidanou hodnotu pro sebe.

Je to totéž, jako když se kritizuje, že ČR/SR je montovna a smetanu slíznou koneční prodejci v zahraničí.

Stejně tak dlouhodobým prodejem do výkupu velkodistributorů hrozí čím dál tím vyšší riziko vyšší a vyšší závislosti včelaře na tom výkupci až to dojde do bodu, kdy výkupce má plnou kontrolu nad na něm závislým včelařem, který ten med není schopen udat jinde. Ale tohle je taky obecně platné pravidlo závislosti dodavatele na odběrateli, když dodavatel není schopen svoji produkci udat jinde.
Referenční URL's