na tom jednom stanovisti mam dva stojany na dvou ruznych mistech zahrady. 5 a 5 vcelstev. vyrojily se mi jen troje vcelstva ze stojanu, ktery je orientovan na vychodo jih. druhy stojan je orientovan o 90 stupnu jinak, na jiho zapad. (asi to nevychazi ty svetove strany

).
barevne rozlisene uly jsem mel na obou stojanech.
na stojanu, kde se mi nevyrojily zadna vcelastva, mely/dala 4 vcelstva prakticky stejne mnozstvi medu co jsem vytocil, jen to jedno prostrednu, na studenou stavbu, bylo nejake opozdene a dalo medu min.
matky v tech vcelstev byly/jsou dcery/vnucky/pravnucky matky z jednoho vcelstva, ktere jsem si na toto stanoviste privez v 2019. jine vcelstvo jsem zde nemel.
no...hodne se zde na foru pise, ze se vcely zaletavaji, ze mit vcely v rade je roziko ze zdravotnich duvodu, ze nektera vcelstva jsou slabsi, matky horsi, protoze donesou malo medu. tak jsem - jak uz jsem pred par mesici psal (asi to bylo vlakno o rojeni) - chtel zkusit, jestli barevnym oznacenim ulu usnadnim vcelam navrat do SVEHO ulu a zda je tim mozne nejak to zaletavani letavek snizit.
nevim, jak jinak to zmerit, nez srovnanim, kolik medu jsem vytocil.
muze se samozerejme stat, ze se letwvky zaletavali mezi dvema / vice uly v pomeru 1:1...jestli mi rozumis jak to myslim...u 4-5 ulu mi to přijde uz organizačně ci z pohledu pravdepodobnosti divne.
proto si myslim, ze barevne rozliseni ulu navadelo letavky do jejich ulu a ze si barvu ulu zapamatovaly, pokud toho jsou schopne. jestlize vnimaji tvary a vnimaji i barvy, tak to beru tak, ze si vtisknou do pameti nejen tvar, umisteni ulu, ale i barvu s nim spojenou.
a to pak vede k nizsi mire zaletavani, coz se podle me projevilo tim, ze ta 4 vcelstva mela prakticky stejny vynos medu.
tak takhle jsem to myslel.
muze to byt nahoda, mel jsem takto uly oznacene prvni rok a nemam srovnani, protoze na druhem stanovisti se mi ty vcelstva rojila vic a bylo to zpusobeno blbou protirojovou metodikou, takze nemam s cim srovnavat.
nevim, jestli zde nekdo z kolegu sleduje kolik medu vytoci z kazdeho jednoho vcelstva, vi, ktera se mu vyrojila, a ktera ne, a mohl by vcelstva z kednoho stojan porovnat.
a mel by ta vcelstva v barevne nerozlisenych ulech. nebo naopak stejne jako ja v barevne rozlisemych ulech.