Včelařské fórum – o včelách a včelaření

Úplná verze: Výroba etikety
Prohlížíte si holou variantu vašeho obsahu. Prohlédněte si úplnou verzi s příslušným formátováním.
Stran: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11
Zdravím.
Rád bych opatřil své sklenice s medem etiketou, která by nesla všechny náležitosti k prodeji ve stáncích a obchodech.
Nevím ale jak jí udělat, v jakém programu, jaký rozměr je běžný.
Moje představa je dát tam fotku třeba toho mého klátu buď napravo a nebo na celé pozadí. Poradíte mi někdo, jak na to a nebo třeba kdo by mi to zpracoval? Měla by být samolepicí a jak je to kde u výrobců s cenou?
Díky za reakce. Míra
Kvalitní etiketu si bez zkušeností s grafickými sw asi sám nenavrhneš. Osobně bych doporučoval Photoshop, to je profi sw na práci s grafikou, využívám ho, když píšu webové stránky. Ale jsem na úrovni běžného uživatele, náročnější práci si nechávám navrhnout. Co se týká samotné etikety, samolepící je podle mě zbytečná, existuje celá řada potravinářských lepidel, které jsou na lepení etiket vhodná a přijde do určitě nesrovnatelně levněji než samolepka.
V podstatě se dá říct, že čím je nálepka levnější, tím je horší. Málokdo si také uvědomuje, jak je důležité, aby mytí sklenic ji poškozovalo co nejméně. Z těchto důvodů jsem se obloukem vyhnul levné výrobě samo domo. Protože moje výtvarné cítění je na úrovni prvobytně pospolné společnosti, navrhl ji grafik. Jako povrch jsem zvolil zlatý kov, černá písmena. Rozměry cca 100 x 70 mm. Při větší objednávce v profi tiskárně bez několika haléřů 2 Kč. S obrázky bych to nijak nepřeháněl, důležitý je text. Už je používám 3 roky a zatím jsem jich musel sundavat pouze několik kvůli hrubému mechanickému poškození, mytí snášejí bezvadně a tak navštíví za svůj život několik zákazníků. Jako vždy platí jsme opravdu tak bohatí, abychom se museli zabývat levnými věcmi?? Zdraví R. Stonjek
Né každý ovšem chce recyklovat použité sklenice a pak se tedy nemusí zaobírat s trvanlivostí etikety po mytí. A náklady na pořízení mohou jít dolů.
Levné řešení:
  • samolepící štítky z papírnictví či přes e-shopy, velikost dle libosti (ale pokud možno stále stejnou)
  • Word či jiný podobný program - (karta Nástroje -> Dopisy a korespondence -> Obálky a štítky)
  • milimetrové měřítko na slícování rozložení etiket s programem
  • dostatek trpělivosti v počátcích...

Výhody:
  • levné (jeden arch samolepících štítků stojí cca 5 Kč; je jich na něm třeba 18, 21, ...)
  • relativně nezávislé na dodavateli
  • člověk se tím naučí něco nového
  • v případě použítí Wordu se vytváří psychická odolnost vůči produktům strýčka Billa Wink

Nevýhody:
  • papírová etiketa se ve vlhku zvlní
  • paradoxně některé téměř nejdou odstranit, jiné velmi snadno
  • kvalita závisí i na dostupné tiskárně
  • jakž takž dobře to funguje u etiket bez obrázků - čistě textových (pérovku nebo jinou jednoduchou kresbu by to asi také ještě sneslo)
  • v případě nedostatečné psychické odolnosti možnost zešílení z Wordu... Dodgy

Jsou zákazníci, kterým nejde o etiketu... A i etikety z polyesteru dokáží pozlobit (nedrží na nich barvy apod.).
Recyklace sklenic je pak úplně jiná otázka...
(18.11.2010 9:56)PetrM napsal(a): [ -> ]Né každý ovšem chce recyklovat použité sklenice a pak se tedy nemusí zaobírat s trvanlivostí etikety po mytí. A náklady na pořízení mohou jít dolů.

Tahle doba hodně ctí vnější vjemy a dojmy a spíše formu než obsah. Jsou jistě zákazníci, kteří dají na vizuální atraktivitu etikety, nic proti tomu. Ale - a řekněme si to natvrdo: - čím víc grafiky, tím méně textu. Takže je to na rozhodnutí jednoho každého. A jistě lze najít řadu funkčích kompromisů, jak ostatně vidno z množství stávajících etiket. Já také preferuji spíš text a myslím, že ten typ zákazníků, kteří jej preferují také, je vytrvalejší a z dlouhodobého hlediska bych je preferoval i já. Tím textem lze sdělit často víc, než obrázkem, což je takové malé tajemství... Smile. Jen je třeba číst, číst, číst, což je někdy problém, ale proč na to nesignovat? To je můj názor. Na etiketu patří dost textu, měl by být sdělný, ale dostatečný stran údajů i toho, co může zákazníka zajímat či zaujmout. Už to samo je docela problém.
Osobně spíš zkouším jednoduché černobílé etikety se základními údaji a užívám jednoduchou metodu kancelářského lepidla v tyčince, což drží, ale při recyklaci se snadno smyje. Takovou etiketu je snadné modifikovat a je stylově čistá. Možné jsou ale i kombinace s pevnou grafickou částí a s doplňkem textovým ... jak říkali klasici: variatio delectat - rozmanitosti potěší ...
Je to osobní volba ... Wink
Bylo by vhodné si položit jednu základní otázku: Co od nové etikety očekávám?
Většina malovčelařů prodává drtivou většinu své produkce ze dvora a pravidelným zákazníkům, tudíž samotný vzhled etikety zaujímá spíše informativní pozici, má říci, kdo med dodává, jeho druh, datum plnění... Nemá potřebu svým vzhledem zákazníka přitáhnout. Samozřejmě, bylo by vhodné ji doplnit o logo / obchodní značku, lépe se pak pamatuje, odkud med pochází.
Také jdu cestou samovýroby. Graficky zdatný kamarád vytvořil, podle informací ze mě vydolovaných, celkem zdařilou etiketu, kterou tisknu na kancelářský papír a lepím herkulesem na sklenici.
Sklenice jdou po použití odetiketovat celkem dobře, stačí je nechat pár minut namočené.
Je to trochu patlání, ale zatím to stíhám a kdykoli můžu etiketu upravit - dopsat informaci, změnit grafiku, třeba i tvar. Pro začátek asi dobré. Až zjistím, že jsem pár let nic nezměnil, nebo že nestíhám patlat, budu řešit profesionální tisk.
Jen doplnim, ze program Photoshop je sice vazne profesionalni na grafiku, ale take pomerne drahy. Jako alternativu doporucuji nekomercni Gimp.
(18.11.2010 13:22)Havelka Jan napsal(a): [ -> ]Bylo by vhodné si položit jednu základní otázku: Co od nové etikety očekávám?
Většina malo včelařů prodává drtivou většinu své produkce ze dvora a pravidelným zákazníkům, tudíž samotný vzhled etikety zaujímá spíše informativní pozici, má říci, kdo med dodává, jeho druh, datum plnění... Nemá potřebu svým vzhledem zákazníka přitáhnout. Samozřejmě, bylo by vhodné ji doplnit o logo / obchodní značku, lépe se pak pamatuje, odkud med pochází.

Pár důvodů, proč si hrát s etiketou:

- zákazník vidí, že svému produktu věnuji péči
- med ve zhledném obalu je pro zákazníka daleko zajímavější, takový produkt si koupí nejen pro sebe, ale třeba i jako dárek pro někoho dalšího

Určitě existuje dost dalších.
Ano, Pavle, naprostý souhlas! Inteligentní a zkušený zákazník z etikety a celkové adjustace bezpěčně pozná, jakou péči produktu svých včel včelař věnuje. Aspoň si to myslím. Navíc: v menších místech se všichni léta znají... Smile
Vzhled obalu a jeho hodnocení je věc hodně osobní. Někdo věří spíš na grafickou přitažlivost, někdo spíš na obsah textového sdělení a (zdánlivou) jednoduchost, ale pokud tomu včelař tu péči věnuje a nezvorá to, tak je to tak jako tak vidět a zákazník to pozná, ať je etiketa více "grafická", nebo spíše "textová". On bude kompromis (jako ostatně většinou vždy ... Smile ) ležet někde uprostřed. Věřím, že i tím textem lze dosti věci pomoci, jen jej dobře formulovat. Ty tzv. jednoduché etikety mají ještě tu výhodu, že jak jdou snadno modifikovat, lze vytvářet i jaksi "osobní" modifikace ... Mám i sérii etiket, které jsou v latině (samozřejmě s patřičným překladem) a jejich přijetí je moc zajímavé! A nejen pro kolegy v oboru klasické filologie ... Samozřejmě to nutí víc číst, ale to snad není nic proti ničemu ... Big Grin Doplňuji je letáčkem o přednostech medu a o tom, jak s ním nakládat, jaké jsou druhy medu i o tom, že krystalizace je spíš znakem kvality medu. I to "spielt mit", jak praví naši teutonští kolegové ... Smile
Přátelé,
Na etiketě mj. doporučuji citlivé vysvětlení (poučení) o krystalici medu...
Setkal jsem se totiž i se zakázníky, kteří krystalizovaný med považovali za znehodnocený... Díky bohu je jich poskromnu Smile
Honza
To myslíš vážně? Zajímavá zkušenost. Spíše než na etiketu bych k medu přikládal leták s popisem vlastností medu, jeho výživové hodnoty . . . skladování, postup při rozehřívání . . .
No ale to je právě o tom, kolik textu na etiketu dát, jaké údaje kromě těch povinných; a co chci sdělit zájemci o med. Možností je hodně, ale prostoru málo a fonty také nelze zmenšovat k nepřečtení ... Taky nikdo nebude číst romány ... Takže kompromis ... ale kde ho hledat? Toť ona otázka! Já také tyhle údaje, co jsou tak trochu navíc, dávám do letáku. Na etiketu jen nutné údaje, jméno, kontakt, druh medu, místo, trvanlivost, cenu. I to je docela dost textu, zejména když je latinsky a česky ... Big Grin (což je ale jen moje volba ... Wink ). Ale i v tomhle "základu" lze páchat rozličné taškařice, které jsou možná nakonec účinnější, než agresivní grafika ... třeba. Nevím ... Je to každého věc ...
(18.11.2010 14:11)hanss napsal(a): [ -> ]Přátelé,
Na etiketě mj. doporučuji citlivé vysvětlení (poučení) o krystalici medu...
Setkal jsem se totiž i se zakázníky, kteří krystalizovaný med považovali za znehodnocený... Díky bohu je jich poskromnu Smile
Honza

Tatíkovi se letos stalo, že přiběhla babka, která si od nás koupila květový med a ten ji zkrystalizoval. Přiběhla celá naštvaná, že do medu přidáváme cukr a že takový med nechce. Asi po čtvrt hodině vysvětlování že krystaly v medu rozhodně nejsou způsobeny žádným cukrem, že je to přirozený proces tatík ustoupil. Babka si stále vedla svou, takže ji vrátil peníze a med samozřejmě bez problému prodal jinému zákazníkovi. I takový jsou lidé.

Co se týká etiket. Byl bych na to opatrný. Část lidí si samozřejmě všimne, že si s tím člověk dá práci a ocení to, ale ... bohužel stále jsou mezi námi závistivý lidé. Takže když vidí, že lahev s medem vypadá "pěkně" tak si řekne, "no von to rozjíždí ve velkým, ten na tom narejžuje prachů" a med už si od vás nekoupí. I to se nám už stalo. Takže má to i stiné stránky.

Máme stálé zákazníky. Když byla dobrá sezona tak bylo i 1300 kg medu a tatík všechen prodal i bez etiket. A ještě bysme prodali víc. Jen kdyby byl.
Sice jsem neprodal ještě ani kilo medu, ale téma je pro mne zajímavé, neb jsem skoro čtvrtstoletí strávil v polygrafickém průmyslu. Ze své zkušenosti s jiným domácím produktem (konopnou mastí) a z předchozích příspěvků zastávám názor, že je třeba neustále šířit osvětu. Takže: etiketa výrazná, jednoduché řešení, nejnutnější info. Ovšem ke každé sklenici příbalový leták, který na pravou míru uvede mnohé z "mýtů" viz např. krystalizace. Cena takového letáku je zanedbatelná, ale může u odběratelů napáchat mnoho dobrého.
Asi to většina ví, ale občas se to špatně hledá, a proto jsem uploadnul na server soubor s popisem, jak musí být med označený.

Dokument najdete také na webu Výzkumného ústavu včelařského v Dole, odkud jsem čerpal.
Nehci dělat reklamu, ale na http://www.nastavky.cz/?etikety,65 se dají koupit celkem levně etikety.
Plachty taky nevypadají špatně a další uvidíme. Smile
Velice pěkné etikety, široký sortiment ,etikety na zakázku lze pořídit http://www.metapis.cz používám je léta a mohu jen doporučit.
Já se obávám, že etikety, které jsou volně na trhu k dostání jsou tragédie. Bez nápadu. Jen aby se něco udělalo a prodalo. Ale obal pořád prodává. Tak jak jsme se rozhodli prodávat med v nových sklenicích, tak jsem se rozhodl si navrhnout vlastní etikety. Pokud opravdu včelař stojí o to aby jeho med něčím zaujal, pak by na etiketě šetřit neměl. Neříkám aby stála 10,-Kč, ale jestli to bude 0,90 nebo 2,30 to je podle mě v ceně medu kolem 100,- Kč za kilo marginální položka a za odlišnost od ostatních to stojí.
[Obrázky: Etiketa2-300x150.jpg]

Takhle jsem si s etiketou pohrál já. Více na: http://www.denikvcelare.eu/etikety-na-sklenice/
Stran: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11
Referenční URL's