Včelařské fórum – o včelách a včelaření

Úplná verze: Vzdělávání a samovzdělávání včelařů
Prohlížíte si holou variantu vašeho obsahu. Prohlédněte si úplnou verzi s příslušným formátováním.
Stran: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15
len tak na odľahčenie,prečítajte si knihu od Valenta Čavojského z roku 1981 Včelárstvo a zistíte,že to čo sa dnes preferuje ako novoty vo včelárstve,to tu už všetko bolo. Roky som tú knižku nečítal,ale ked som si ju opäť preštudoval,tak klobúk dole pred tým ,aké mali včelári vtedy znalosti. Žiadny tútor podľa mňa nie je potrebný.Já som školil jedného dva roky a ked som ho nechal robiť pri včelách,tak to bol des. Ked som ho ale vyhnal zo svojho stanovišťa a začal včeláriť na vlastnú zodpovednosť, až vtedy sa vlastne začal učiť. Potom už vedel prímať rady a preniesť si ich do svojho včelárského sveta. Niekto ale na to bunky má a niekto ich nezíska ani školením či praxou u kolegu. Niet nad vlastnú prax,vlastnú hlavu a nejakú dobrú knižku k tomu.
(26.12.2022 11:12)goro napsal(a): [ -> ]...bol to napríklad poľnohospodársky inžinier, ktorý najprv absolvoval včelársku školu (ktorou sa tu hrdil Andrej), má certifikát a nemá včely, hoci som mu ich už dvakrát dával a často "fundovane" o včelách debatujeme keď idem okolo jeho domu na včelnicu, vždy mu uhynuli , vraj pre nedostatok času...

Áno to poznám, ale na nedostatok času bežne hynú včely aj ľuďom bez školy, takže na tú by som to nezvaľoval. Rozdiel je len v tom, že tým bez školy hynú včely aj na nedostatok vedomostí.
k tem uhynum z nedostatlu casu mam poznamku.
nekdo rika, na foru se to da take najit takovy nazor, ze nemocne vcelstvo se z ulu vytrati, zkolabuje a uleti.
me se stalo, ze se mi vcelstvo vyrojilo a dalsimi poroji se mi vyprazdnil ul do posledni vcely a co neodneslo poroje, tak to vybrali lupicky a vosy.
nebylo to z nedostatlu casu, ale rekneme spis z nevedomosti a neznalosti co a jak a kdy udelat za zasah.
ale nebyl to uhyn.
takze kdyz nekdo rika, ze mu hynou vcwlstva z nedoatwtku casu, muze to byt take tak, ze nevedomky praktikuje chov vcel co nejvic a nejbliz prirode, bez zasahu, takovy vceli prales, a ony se proste vyroji do poslednu vcely a ten vcelar, z nedoatatku casu, vubec nezjisti, ze tam mel rojovku a X matecniku a prvni roj a X poroju....a prazdny ul bere za uhyn a vyloupeni slabeho a nemocneho vcelstva.
Škola ešte nie je zárukou toho,že sú menšie úhyny. Vedomosti sú ale základ,to je pravda.
Já sa stretávam zo včelármi,často aj dlhoročnými a ked hodíme reč, tak kývajú hlavou,ale potom otázka od veci a zisťujem,že to čom som im predostrel,tak vôbec nepochopili.
Často sú to včelári,ktorý prešľapujú roky na mieste a tak jak boli naučený za mlada,tak isto to robia potom desiatky rokov. Mňa napríklad posunulo v pred aj toto fórum. Vyskúšal som všetko možné a nemožné čo ma zaujalo a čo som sa tu dočítal. Často krát to bolo tak,že práve na rady niekoho,alebo na nejaký zaujímavý podnet ktorý som odpozeral, som pri včelách doplatil,jak medným výnosom,tak väčšou pracnostou. Ale nebanujem ani milimeter z toho,čo všetko som vyskúšal,pretože teraz mám prehľad a skúsenosti ktoré by som inak nezískal. Toto fórum je dobré,ale treba veľmi triediť informácie a hlavne pamätať na to,že máme rozdielne podmienky,rozdielne stanovištia a z toho pramenia aj rozdielne prístupy ku včelám. Dôležité je si z toho vybrať a ten správny prístup si vypilovať sám.
(26.12.2022 17:27)Jozef 333 napsal(a): [ -> ]len tak na odľahčenie,prečítajte si knihu od Valenta Čavojského z roku 1981
...
Niet nad vlastnú prax,vlastnú hlavu a nejakú dobrú knižku k tomu.

Dá sa len súhlasiť
[Obrázky: IMG-20221226-200709.jpg]

To ako vyzerá nie je spôsobene neuctou k nej, ale použivanim.
(26.12.2022 18:31)Jozef 333 napsal(a): [ -> ]Mňa napríklad posunulo v pred aj toto fórum. Vyskúšal som všetko možné a nemožné čo ma zaujalo a čo som sa tu dočítal.

Jozefe, kdo má dneska čas učit se včelařit metodou pokus-omyl?

(26.12.2022 9:11)bohemia.gall napsal(a): [ -> ]A ti současní pokrokovi a vzdělaní v současném trendu taky zestárnou a jejich pokrokovost bude úplně někde jinde, než penzum znalosti poplatných aktuálnímu stavu současnosti.

No jo, pánové. Jenže vy se odmítáte bavit o povinném vstupním vzdělání začínajících včelařů a né ještě aby jsme otvírali problematiku průběžného vzdělávání, které mi mimochodem u myslivců velmi chybí (tam je ta ochota se dále vzdělávat ještě mnohem menší, než u včelařů).
Pokus omyl je nejlepší metoda, nejlépe se dostane pod kůži co je potřeba.
Jakákoliv povinnost nic neřeší. Například bylo povinné podzimní "léčení" včelstev a kam jsme se dostali? A zimní měl je teky povinná. A jak moc nám to pomáhá, že...
Povinnosti pouze svazují, ale principiálně nic neřeší. Sice se opakuji, ale je to pouze a jen o hlavě.

Stačí, aby každý chovatel (čehokoliv) důsledně a svědomitě dodržoval veterinární zákon a navazující legislativní předpisy a není třeba řešit další povinné ptákoviny či snad nedej Bože včelařský zákon...
A jen tak mezi námi - kolik včelařů vlastně zná své povinnosti, vyplývající z veterinárního zákona?
(26.12.2022 23:00)#beekeeper napsal(a): [ -> ]A jen tak mezi námi - kolik včelařů vlastně zná své povinnosti, vyplývající z veterinárního zákona?

No vidíš. A to je jen další důvod pro povinné vstupní vzdělávání včelařů - včelařská legislativa.
Včelaříku nezlob se na mě, ale na celou problematiku se díváš drobátko naivně. Pokud se domníváš že se takto vyřeší vzdělávání včelařů, tak tě ujišťuji že se nevyřeší nic. Zažíval jsem mnoho školení a málokdo si i za hodinu pamatoval cokoliv z oněch testů na konci. Je jedno co to bylo za školení, třeba i na služební vozidlo a pak s údivem člověk zjistí, že dotyčný nezná ani dopravní značky. To nemluvím o speciálních přeškoleních....například první pomoci. Raději své síly napřít jiným směrem a pokud se najde začátečník a má snahu a chuť se učit tak je to smysluplné pomoci takovým. Ale kde není vůle nenaučí se nic, včelky druhou sezónu padnou mé mají přebytek zásob, často i ty roje přiletí a po očistě půjdou krásně do zimy, pak do jara v plné síle.
Tak já už vás odpůrce nebudu dál rozporovat, je to marné. A abych to uzavřel. Shodme se pouze na tom, že se neshodneme.
Já tě chápu, že to myslíš dobře. Jen lidé jsou tvorové líní a hrabivý. Právě, že roky práce s lidmi mě vyškolila, že v jakémkoliv systému se najde mezírka či skulinka, jak to očůrat. Jedině najít vlastní způsob vzdělávání a práce co člověka těší.
Podle toho, jak to popisuješ tedy zrušíme školství a ať se každý vzdělává jak mu to vyhovuje. Teda to je ale kravina.
Nic ve zlém, ale zase nevíš o čem mluvíš nebo záměrně zjednodušuješ a ohýbáš problém jinam.
Děti jsou úplně jiný matroš než dospělí...
A nejen v motivaci a schopnostech ve vzdělávání.
m.
(26.12.2022 23:25)Včelařík napsal(a): [ -> ]No vidíš. A to je jen další důvod pro povinné vstupní vzdělávání včelařů - včelařská legislativa.

Neznalost zákona neomlouvá. To naprosto stačí.

Když jsi v patnácti dostal občanku a v osmnácti jsi si mohl legálně zakoupit svou první lahev alkoholu - prověřoval někdo tvé znalosti ústavy a občanského zákoníku? Ne? A není to chyba? Nebylo by dobré, aby každý musel složit zkoušku svéprávného občana?

Chov včel je u nás v převážné většině případů zájmová činnost. Proč by měla být zájmová činnost regulována zákonem? Veterinární a plemenářský + občanský zákon naprosto stačí. I z pohledu živnostenského zákona jde o činnost, na niž není nutné prokazovat dosažené vzdělání...

A nezačni do toho prosím motat třeba autoškolu - auto je v rukou neoprávněné osoby zbraň. No ano jde o život i v případě mnohých těch, kteří řidičské oprávnění mají. Jistě, někdo může namítnout, že včely v rukou nýmanda jsou biologickou zbraní, ale stále se jedná o zájmovou činnost...

Kde se v některých bere ta potřeba, aby vše bylo regulováno státem, tedy zákonem? Nebylo toho už dost? Anebo je vám smutno po tom, co zde bylo před rokem 1989?
Jen popisuji realitu a neříkám nic o rušení školství. Školní systém dává základy, to jak s tím kdo naloží je věc naprosto jiná. Příklad ze života: Měl jsem na dílně dva kluci co měly školu nástrojař. Jeden sotva polezl, druhý premiant. V praxi po roce premiant nepoužitelný a pro neschopnost vyhozený za škody v stotisících na nástrojích i materiálu. Prostě nepoužitelný ani na práci na počítači, ani manuálně. Kluk co sotva prolezl šel opačnou cestou. Prošel výrobou, pak opravy nástrojů a nyní je i navrhuje. Je to perspektivní pracovník co ho to chytlo. A včíl, jak by to dopadlo ve včelařství....
Kdo chce ať si udělá kurzy a školy jaké chce a potřebuje. Kdo nechce ať se učí praxí. V konečném srovnání se výsledky mohou lišit někdy i extrémně.
Přeji příjemný den, a vypadá to , že slunce i dnes nám přeje.
Vyšla kniha z pera POHLa Nemoci včel. Cena je vyšší až vysoká, a tak mne zajímá zda jí již někdo vlastní - jaký má na ní názor. j
https://www.vydavatelstvivikend.cz/nemoci-vcel
Na megaknihach 465,4kč.
Obsah této knihy:
Zdravé včely-předpoklady (co činí včelstvozdravým, výživa včelstev,vedení včelařského provozu)
Diagnostika-nemoci, chybný vývoj, poruchy (diagnostické možnosti)
Nemoci-poznání a tlumení (tlumení nemocí, přehled nemocí včel)
Varroáza-opatření při tlumení (koncepty tlumení varroázy, organické kyseliny, nová strategie-biotechnické metody tlumení)
Mor včelího plodu

Friedrich Pohl je autor kvalitní knihy Varroáza, jak ji poznat a úspěšně potírat.
Knihu Nemoci včel stojí za to mít ve své knihovně. Vzhledem k přehlednosti zpracování a obsahu mi její cena vůbec nepřipadne přemrštěná. S takto komplexně napsanou a rozsáhlou knihou o nemocech včel jsem se doposud nesetkal.

Lze ji pořídit i se slevou: https://www.knihydobrovsky.cz/kniha/nemo...-457437552
Ja bych pridal ješté střipek.A to včelaře teoreticky nabušeného vědomostma,který je ovšem neumí uplatnit v praxi,protože rozumově nedokáže byt o krůček před děním ve včelstvu,řeší hloupostí,podstatné mu uniká..A takových jsou dnes mraky.A to žadné vzdělání nespraví,to pošrotuje až praxe.
Je to podobné aj v iných oboroch. Já učím na škole odborné predmety a prax. Sú žiaci jednotkári, ktorý napríklad predmet technológiu zvládajú na výbornú. Ale ked robíme na praxi,tak často krát tie vedomosti nevedia vôbec preniesť. Sú aj slabší žiaci v odborných predmetoch a tam sa stretám z tým,že zručnosti a pracovné návyky a logický sled prác zvládajú daleko lepšie,ako ten odborný predmet.
Stran: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15
Referenční URL's