Včelařské fórum – o včelách a včelaření

Úplná verze: Vzdělávání a samovzdělávání včelařů
Prohlížíte si holou variantu vašeho obsahu. Prohlédněte si úplnou verzi s příslušným formátováním.
Stran: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15
Petře, to, že se podivovali posluchači, nevypovídá až tak o kvalitě lektora. Což jistě dobře víš. Naopak, jak jsi to podal, je to jen cílený šťouch bez jakékoli vypovídací hodnoty. Anonymně, o někom, koho neznáme a kdo se pravděpodobně ani nemůže bránit. A o někom, kdo se podivoval, ale nic přesnějšího ... Ale chápu ... Sad
I když tohle je složitější problém. I lektor by měl přizpůsobit vše úrovni posluchačů a jejich očekáváním. Dělá to pro ně ... Proto je na místě po každém kursu či přednášce třeba otázka či anketa s otázkami: splnila akce Vaše očekávání? Dozvěděli jste se, co jste se dozvědět chtěli? A řada dalších konsekventních otázek. Je to dobrá zpětná vazba. Děláme to teď na PVS a je to cenné, jakkoli ne všichni odpovídají.
Jiří
A to zde mám psát kdo a kdy to byl? Aby mohla paní radní na radě PSNV opět skloňovat moje jméno? Smile Nicméně to co jsem napsal je pravda a "kvalita" přednášek dotyčné osoby začíná být docela legendární a v mnou zmíněném případě to bylo téma dopoledního rozhovoru mezi pořadateli a majiteli výukové včelnice. Ale chápu, jako kazišuk jsem se opět otřel o PSNV, což bys měl, jakožto vážený radní, konfrontovat se stanovami a podle toho jednat.
pro mě jako spolupořadatele akcí pro včelaře a veřejnost je v poslední době problém v motivaci, je to pokaždé stres, aby jsme pokryli náklady.
K PSNV mohu jen dodat, že spolupráce je luxusní vyřizují veškerou administraci,anotace,vstupné atd. a za to jim děkuji.Exclamation
Petře, promiň, ale vnášíš sem své negativní emoce (které navíc pocházejí z Tebou špatně pochopeného mého privátního textu. Že já blbec vůbec reagoval a snažil se Ti cosi vysvětlovat ... Já chápu, že jsi teď ukřivděnej, ale breč či hulákej, prosím, pod jinými okny a nezatahuj do toho zdejší publikum, které neví, o co jde. To není fair. Jo: a ten kazišuk: to je právě to, co jsi špatně pochopil. To nebylo na Tebe, ale zdá se, že ve své svaté válce nám nějak nerozlišuješ a že se Ti v té roli dokonce i zalíbilo ... Big Grin
Prosím, řešme tohle jinde. Říkal jsem Ti to už mnohokrát, dovolím si Tě o to znovu požádat. Tady to nemá smysl a obtěžujeme tím ostatní.
Jiří
Jiří, privátní texty nechme stranou. Co třeba ty veřejné? Tvé veřejné vyjádření na IF z 16.11. k tomu, proč PSNV neinformuje své členy o tom, jak zakládáš svaz svazů: Dalším důvodem jisté tajnosnubnosti je, že mezi námi jsou bohužel také kazišukové, kteří to celé hned hlásí těm, kterým je taková dohoda jiných spolků zjevným trnem v oku. Počítali jsme s tím. Potvrdilo se to. Nevím sice, jakou svatou válku myslíš, ale budiž, alespoň jsem konstantní. Pamatuji, jak jsem v autě tento rok vezl člověka, který byl zhusený z jistých záležitostí a chtěl z toho vyvodit určité důsledky. Pamatuješ si to i ty?
Petře, napsat něco ve stylu: "Byl jsem na přednášce (ale neřeknu kde) a přednášel tam někdo (ale neřeknu kdo) a ten přednášel blbě (ale neřeknu jak)" mě přijde dosti neprofesionální (slušně řečeno). Pokud se mi nelíbí přednáška, tak snad mám možnost to přednášejícímu říci z očí do očí, pokud nechcš jednat takto přímo, tak máš možnost svúj názor na přednášku uvést v hodnocení přednášky, nebo si stěžovat pořadateli přednášky. Popř. jejich nadřízenému, nebo tomu kdo přednášku dotoval. Pokud napíšeš tato obecnou kritiku sem na VF tak asi těžko něco změníš...
A jak se říká, není na světě člověk ten, aby se zavděčil lidem všem, jak zde již zaznělo, např. nedávná přednáška RNDr. Erbana rozdělila posluchače na ty, kteří byli nadšeni a na ty, kteří ji považovali za příliš odbornou. Tedy občas ani nevývá chyba v přednášejícím, ale v posluchači, který očekával od přednášky něco jiného, než jak byla původně zamýšlena.
Co mě ale překvapilo bylo, že takto vágní kritice bez jediného uvedeného faktu dal palec nahoru Jakub. Sám v diskusi s ostatními tvrdě vyžaduje fakta, na kterých až farizejsky lpí, a za jakýkoliv drobné provinění (včetně překlepu) je schopen druhého plísnit, tedy nejde mi do hlavy, že souhlasi s takovými vágními a nicneříkajícími obviněními.
Tedy občas ani nebývá chyba v přednášejícím, ale v posluchači, který očekával od přednášky něco jiného, než jak byla původně zamýšlena.

Dovolím si reagovat:

Posluchač očekává od přednášky většinou to, co si o ní dopředu dozví, nejčastěji přečte. Tj. jak byla prezentována. Nikoli zamýšlena. Do myšlenek organizátora ani lektora posluchač nevidí. V tomto bohužel bývá kámen úrazu, někdy i propastný rozdíl a následné nepochopení očekávání účastníků / posluchačů, kdy jeden odchází naplněn, téma pro něj vyčerpáno a druhý velmi nespokojen (poslední PVS, osobní zkušenost).

Obecně, nestačí jen jméno lektora, tituly před / za jménem a název pracoviště, ale dopředu ujasněné téma, vhodně (a chytlavě) vložené do názvu přednášky a nejlépe do její podrobnější anotace (několik vět či odrážek.) Nejlépe s popisem stavu / naplnění cíle, co si účastník odnese (u kurzů řekl bych nutnost) A pohlídat si, že to takto pochopil i přednášející a bude tímto směrem přednáška / výuka vedena.

A to je vizitka / odpovědnost organizátora akce.

Jinak v diskuzi o povinném absolvování vzdělávací akce / kurzu pro nováčky v oboru je podle mne důležité rozlišovat:
a) že se jedná o diskuzi o podmínkách pro hobbíky (podnikatelé v zemědělství min. standardy mají nastaveny)
b) rozlišovat, zdali mluvíme o plošné podmínce pro všechny nováčky alá rybářský / lovecký lístek (zde si to moc nedovedu představit z hlediska kontroly a z hlediska tradice u nás neomezovat vstup do našeho oboru) a podmínkou absolvování kurzu / vzdělávání pouze pro zájemce o dotace (krajské, případně jiné) pro začínající včelaře (to vidím jako lepší, nežli záruku člena ČSV, jak bylo mnohde požadováno od krajských samospráv, byť zde chybí krok č. 1 a to je definice rozsahu tohoto "minimálního standardu". není to ale zas tak složité a subjektů, které by podobný kurz zvládly, včetně případné akreditace je v ČR dostatek (z.s. ale třeba i střední odborné školy)

RK
S Radkem nemohu nesouhlasit a díky za shrnutí.
K těm nenaplněným očekáváním: právě vyhodnoucuju anonymní dotazníky z Radkem zmíněného II. PVS (které bylo dost netypické i tím, že lektorovi se rozsypala jedna z presentací a mluvil z první, odpovídal na otázky, z nichž všechny byly cílené a zasvěcené, zejména ty Radkovy. A stejně tak zasvěcené byly i odpovědi lektora, prostě věděl, o čem mluví. Jenom tomu holt chyběly ty obrázky úlu, kolegů, včel, matek. A grafy, oblíbený to a žádaný segment presentací. Mně tedy nechyběly, matku znám, kolegy jsem viděl v další presentaci, úl a oplodňáček taky ... Big Grin. Čekal jsem srovnání praxe u nás a v sousedním Rakousku, tak jsme i přednášku inzerovali a zaměřili. A o tom jsem se dozvěděl podstatné věci.)
Dost nám ty dotazníky řeknou pro zpětnou vazbu. Bude-li zájem, dám summu vyhodnocení na Xichtoknihu PVS, aby se tam dalo víc diskutovat jen o daném tématu.
Je to jasné, co říkáš, proto se taky snažíme na PVS v anotací ke každé přednášce představit lektora a něco o přednášce napsat. Chceme to dál precisovat. Protože tohle je podstatné. Ale vždycky se najde někdo, pro něhož přednáška o novinkách z výzkumu je moc odborná, např. Plně respektuju a pak jako spolupořadatel přemýšlím napřed o tom, zda to mohl lektor podat "populárněji" a sdělněji pro neodborné publikum. Někteří tohle mají od Pána Boha, jiní ne ...
Třeba naše zkušenosti z letních škol: píšeme jasně, co je škola pro začátečníky a co pro pokročilé. Přesto se vždy najdou účastníci - pokročilí, kteří se přihlásí mezi začátečníky a pak se tam nudí nebo prudí a stěžují si, že nedostali to, co si zaplatili. A naopak: na školu pro pokročilé se přihlásí začátečníci a nevědí, co je rámek, co souš, co oddělek a mají z toho hlavu jako pátrací balon. (I když z praxe vím od zkušených lektorů, že tohle se dá během krátké doby srovnat.).
Teď jsme třeba dodělali anotaci k prosincové přednášce o cestách ke kvalitnímu medu (http://www.psnv.cz/index.php?option=com_kurzy&task=pvs - lze ji rozkliknout i stáhnout, zítra ji dám sem do kalendáře). Ano, bude to přednáška, kter někoho překvapí, protože se dozví, jaké třeba dělá chyby při získávání medu, jeho zpracování a nabízení. Někdo to těžko nese, jiný to co poučení uvítá. Nezavděčíte se. Ale víme, proč to tak děláme. Což neznamená, že nejsme ochotni naslouchat. Dělá se to pro včelaře, proto 1. otázka zpětné vazby zní: Splnila přednáška Vaše očekávání? S několika volbami: ANO - NE, SPÍŠE ANO - SPÍŠE NE. Dzvíme se zajímavé věci.
Jiří
Nerozporuji hledání rovnováhy mezi "odborností a populárností". To, o čem píšu je v jiné, jednodušší rovině - co je prezentováno a co je následně přednášeno /vyučováno, v základní rovině - téma, obsah, jednotlivé kapitoly.

Příklad: jeli v názvu šlechtění včel, očekávám diskuzi o šl. postupech., chovných cílech, selekci, evidenci, diskuzi nad problematiku plemenných hodnot, práci s inbreedingem... a vedle toho se vždy asi dotknu chovu matek - praktických tipů a triků (aneb "jak to dělám já!, to se hodí vždy). Asi bych nebyl uspokojen, kdyby to bylo pouze o chovu matek. (podotýkám, že na poslední PVS jsem své odpovědi dostal, ale jiní ne).

Jen metodické vylepšení osa odpovědí: "rozhodně ano - spíše ano - spíše ne - rozhodně ne" je do dotazníku vhodnější.

Nemá smysl řešit účastníky škol, kteří se přihlásí na špatnou školu. Je ale dobré se zamyslet a zkontrolovat, zdali měli dostatek informací si vybrat, rozhodnout se. V jiných oborech jsou dokonce vstupní rozlišovací testy Smile Jestli nám náhodou neuniká, že všichni si pod pojmem "začátečníci" myslíme, že víme, kdo to je, ale on to neví, nemůže umět si to představit. Takže třeba lépe popsat, co by člověk měl umět / znát, než se přihlásí. Pokud i toto "přeskočí", a je ve výrazné menšině", je legitimní mu obsah nepřizpůsobovat a jeho zpětnou vazbu nepovažovat za až tak klíčovou.
Souhlasím a díky za "metodické vylepšení", užijeme ho.
U těch LŠ na tom pracujeme, poslední hodnotící workshop (říjen t. r.) to nastavil myslím docela dobře stran obecné roviny informací o tom, co se bude probírat na jednotlivých stupních, ale bude to tak nastaveno podrobně i u presentací přímo jednotlivých škol, protože každá škola má v daném schématu možnost variant a budou i jiní lektoři . Občas byl problém s tím, že tam tohle, ta podrobná presentace) chybělo, okamžitě se to odrazilo v zájmu o školu. Dobrá zkušenost. Je to práce, ale je to práce nezbytná. Uvažuje se ostatně i o dalších formách presentace či vylepšení služby účastníkům.
Jiří
(30.11.2016 9:36)Tomáš G. napsal(a): [ -> ]1800 - 2500 za pár dnů školení v letní škole nástavkového včelaření je docela petarda. To vše prosím bez ubytování a stravy + pravděpodobně dotace. Přesto se lidi hlásí, takže zájem o toto je. Chci pouze poukázat, že vzdělávání je stejný bussines jako léčení. A vzdělávání nemá ještě ČSV podchyceno, takže proto ten tlak ze strany PSNV na povinné vzdělávání včelařů. Nejde zde o nic jiného než o prachy. Včelařit nenaučí nějaký rychlokurz, stejně tak nezamezí úhynům. Rovněž za předpokladu navázání na dotace např. z Úřadu práce, povinné vzdělávání nebude ad hoc bránit vstupu nových včelařů do odvětví.

Tomáši, pokud Ti ta cena přijde jako petarda, tak jsi tzv. mimo mísu. Podívej se na ceny jiných hobby i profi školení či i jen výuky obecně. V přepočtu čistě na odučenou hodinu je to poměrně levné. I při započtení dotace, kterou za včelaře platí státní rozpočet. Obtížně se do toho započítává informační hodnota a její užitek pro příjemce, jistojistě ale cenu posouvá směrem nahoru...

S větou: "Chci pouze poukázat, že vzdělávání je stejný bussines jako léčení" nejde než souhlasit. Kromě LŠNV je "na trhu" dost ryze soukromých aktivit. A také už i subjekty, které vzdělávací byznys opouští - že by známka přesycení trhu...?
https://www.saechsische-imkerschule.de/
Sobota 13. dubna 2019

Přednáška Paul Jungels , varroaresistence .
Kousek od českých hranic , od Liberce . Je tam zmíněno seznámení , jakým chybám se lze vyhnout .
Zase ten blud zkoušek včelařů, to nejsou lovci jako myslivci či rybáři, jsou to chovatelé.
Fascinující,l. Zřejmě ti co nesmysl zkoušek požadují, si o sobě myslí, že oni jsou právě ti osvícení kteří vědí... Vždycky za můj problém může ten druhý
(24.12.2022 19:57)Tini napsal(a): [ -> ]Zase ten blud zkoušek včelařů, to nejsou lovci jako myslivci či rybáři, jsou to chovatelé.

I myslivci a rybáři jsou v první řadě chovatelé a až pak lovci. A nikdo nereptá, že musí mít zkoušky a něco o tom vědět. Tak proč včelařit může bez vzdělání každý "kdo má do prdele díru"? Potom to tady bohužel vypadá, jak to vypadá. Ale prosím. Nikomu nebráním prezentovat svůj názor, i když je opačný než ten můj. Od toho je to diskuzní fórum, že.

bohemia.gall ty jseš pěknej manipulátor. Vkládáš mi do úst něco, co jsem neřekl, ani si to nemyslím. Big Grin
A jak se pozná vzdělaný včelař od toho co má jenom do prdele díru? Podle úhynů? Nebo stačí aby u zkoušek poznal trubcinu a uměl vydratkovat rámek podle předepsané metodiky a znal jako básničku , celý rok proti varoaze.
Přeji příjemný sváteční den. Mohu-li se přidat do diskuze o možném školení včelařů. S tím bych souhlasil. Jen s ohledem Aby začínající včelaři měli svého učitele. Za mne tomu by nejlépe vystihoval popis TUTOR. (Tutor (lat., česky „poručník“) znamená osobu, která se stará o určitou skupinu žáků nebo studentů, konzultuje a procvičuje s nimi probíranou látku a podobně. Funkci tutora na vysokých školách zastávají obvykle starší studenti nebo mladší učitelé.)
Někdo kdo by nové včelaře, ani né učil, ale uvedl, do včelaření, poskytnul pomocnou ruku, ukázal funkční směr. Za mne kdyby měl možnost každý začínající včelař mít takového tutora, první tři roky. - někoho kdo by poradil, kdo by nahlédl mladému včelaři přes rameno a poradil. Poskytl dobrou odbornou literaturu. Přeji všem jen zdravé a pilné včelky.
A co chovatelé koz, ovcí, slepic, kachen a hus, případně krůt? Jo a abych nezapomněl na králíky... Taky mají zkoušky?
Záliba u rybářů a myslivců prvoplánovitě končí smrtí "chovaného" zvířete. Oni tomu rádoby vznešeně říkají lov, je to však obyčejné zabíjení. Proto musejí mít zkoušky, aby věděli, co ještě zabít mohou a co už ne.
Pane Meduno nechci být uštěpačný, ale mohl by jste zde uvést příklad opravdu dobré včelařské odborné literatury, která aktuálně řeší způsoby včelaření v ČR se všemi jeho klady a zápory? Děkuji.
Jindřichu a kdo bude určovat, kdo je hoden tím tutorem být? Ono v některých případech je lepší takového tutora nemít. Mluvím z vlastní zkušenosti - až v okamžiku, kdy jsem začal pochybovat o tom, co mi bylo doporučováno, jsem se posunul dál...
Stran: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15
Referenční URL's