Včelařské fórum – o včelách a včelaření

Úplná verze: Styrodurový úl, nástavek, plemenáč
Prohlížíte si holou variantu vašeho obsahu. Prohlédněte si úplnou verzi s příslušným formátováním.
Stran: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36
Pak taky vystavoval 39*24 polystyren Stránský - vcest.cz
zdenekhromek napsal(a):Největší problém ale byla plíseň - ačkoliv jsem cca jednu polovinu dna vyrobil z pletiva, srážená voda vedla ke zplesnivění krajních rámků.

Někde musí být chyba. Nemáte ten PS potažený něčím, co nepropouští páru? Al folie,epoxyd a pod? I když už o tom tady byla zmínka, mnozí ještě nevzali na vědomí, že neupravený polystyren( EPS i XPS) je pro vodní páru lépe propustný, nežli stejně tlusté dřevo!
Děkuji za rychlou odpověď.
Hlavnými vlastnosťami XPS oproti EPS sú vyššia mechanická pevnosť a odolnosť voči vlhkosti, v stavebníctve sa používa hlavne tam, kde je použitie EPS vzhľadom na zvýšenú vlhkosť nevhodné - izolácia základov, izolácia soklov a pod. Takže silne pochybujem, že by XPS bol paropriepustný.
na styrodur sa da kupi aj noz na rezanie, polystyrenu sklennej vaty a robil som s tym ale s 20 mm polystyrenom, reze to slusne ale myslim ze 30 40 a viac mm polystyreny by sa rezali tazko, ma to dost velky odpor trenia
Má další verze úlů je z materiálu Xtratherm, který je oboustranně potažený hliníkovou fólií. Jak jsem zjistil, tento materiál je šílený na opracování. Při řezání se z něj uvolňují miniaturní prachové částice, takže bez odsávání se v dílně dalo pracovat pouze s respirátorem a v lyžařských brýlých, protože pouze průchod zamořeným prostorem byl takřka nemyslytelný - jako bych si do očí nasypal šmirgl papír. Dále je materiál extrémně křehký. Co se týče té alu-fólie, kterým je ta izolační pěna oboustranně potažena, bylo pro mě opravdu těžkým zklamáním. Jedná se totiž o dvě opravdu velice tenké hliníkové fólie, mezi nimiž je vložena papírová vrstva a pak je to nějakou technologií přilepeno k izolaci. Tato hliníková vrstva je tak tenká, že i pouhé přilepení lepící pásky a následné odtržení, poškodí nejméně vrchní hliníkovou vrstvu. Kolega si koupil nástavky z podobného materiálu, který se používá na mrazící boxy, a to je trochu jiné kafe. Tam už je hliník skutečně hliníkem, nikoli pseudo hliníko-papírovou fólií, takže další verze bude z tohoto materiálu.

Nejefektivnější materiál, co se týče cena-výkon, je však jednoznačně mnou již dříve uváděná AL PET fólie, která se nedá snadno poškodit, pokud se vám ovšem nerozpadne dýmák a zapáleným troudem si ty úly neposypete jako já Big Grin

Co se týče zkušeností s mými MEGA zateplenými úly v zatepleném včelíně, tak když jsem měl uzavřené dno úlu a zúžené česno, kapala mi z úlu voda. Poté, co jsem to zjistil, jsem ihned celozasíťované dno odkryl a česna odkryl na max., což je cca 15 cm na šířku a cca. 2 cm na výšku.

Reakce včel (oddělky na 5 rámcích) byla taková, že to vypadalo, že se chtějí vyrojit, respektive, že mi je chtějí vyloupit jiné soudružky. Ten přístup vzduchu je pekelně nakopl a vlhkost zcela zmizela. Dokonce nemám kondezát ani na strůpkové fólii. Uvidím, co to bude dělat přes zimu, ale zatím max. spokojenost. (dna mám udělány tak, abych měl mohl sbírat i při otevřeném dně)

Víko mám zhotovené z polystyrénové desky, spodní část polepená reflexní hliníkovou fólií za radiátory, kdy boční lem hrany desky tvoří cca. 5 cm přesah tak, aby nedocházelo k tepelným mostům a následně kondenzaci vody.

Někteří uživatelé polystyrenových úlů s nimi maji negativní zkušenosti, zejména co se týče kondenzace vody. Domnívám se, že hlavní příčinou je nedostatek vzduchu, tj. úzké česno a uzavřené dno. Sám jsem neviděl úly od Lysoně, ale prý mají i ony tento konstrukční problém...

Takže já jsem za sebe spokojen, a díky přístupu vzduchu celozasíťovaným dnem jsem bez problémů s kondenzací vody (a to nemám ani očka).
(21.02.2013 7:03)Radek Botur napsal(a): [ -> ]Ja pouzivam plemenacky ze styroduru. I oddelky v nich obcas zazimuju. Osvedcilo se me kousek dal od nich dat krmitko tak prihodit slunecnici a sykorky a jine ptactvo si radeji zerou ty seminka...

Hezké ráno, stejně tak jako Radek, jsem přesvědčen, že vhodně umístěné ptačí krmítko ptáky spolehlivě odvede od našich zimujících včelstev. Nesmíme zapomenout na pravidelné zásobování krmítka především slunečnicí, kterou ptáci mají velmi rádi.
Pro ilustraci přidávám několik snímků. Pro výrobu nemusíte vymýšlet nic převratného, tato prázdná 5 litrová lahev od pitné vody umístěná na lati bohatě stačí. V jejím dně jsem udělal otvot na dosypávání, který jsem uzavřel prkýnkem, zatíženým kamenem. Celou zimu mi funguje bezvadně. Pro strakapoudy a žluny mám tenhle jednoduchý košíček na hovězí lůj, v tuhých zimách jsou na něm prakticky denně. Krom pomoci ptákům v zimním období, kdy není dostatek přirozené potravy, je to u živá učebnice a neskutečné přírodní divadlo... Wink Pokud by ovšem někdo chtěl něco stylového, nabízím foto (s rozměry) násypného krmítka vlastní konstrukce na cca 2 kg slunecnice Wink
Honza
Tak abych jen neříkal, že se do něčeho pustím a nic, tak jsem si včera přivezl první styrodurové desky XPS 30 o rozměrech 125 x 60 x 5 cm a jdu na to... Wink
Pokud to bude ke koukani, něco sem z toho přidám.
Krásnej den všem!
Honza
Nařezané desky z XPS dodá za rozumnou cenu firma Poly-group CZ, s.r.o. z Hořic. Mohu doporučit.
Děkuji Petře,

právě jsem s nimi mluvil a jednatel firmy pan Vlášek byl velice ochotný, stačí poslat rozměry a požadované množství.

Tímto bych rád oslovil ty, kteří s touto firmou již mají zkušenosti, zda by mi neposkytli rozměry nástavků pro klasiký úl 39x24?? Varoa dno ponechám dřevěné.
Byl bych vám moc vděčen, abych nevymýšlel vymyšlené ... A jakou silu materialu prosím?? Ja jsem ted pri svém prvním nákupu zvolil tloustku 5cm.

Ještě jednou diky!
Honza
Efektivní výroba nástavků z XPS - styrodur, synthos XPS ap. - moje zkušenosti.
Jde asi onejlevnější výrobu, z šestky XPS zakoupené na ezateplení vyjde nástavek na 12 r. cca na stovku Mat. Synthos XPS .Desky je lepší koupit bez polodrážky - rovná hrana. Nástavky dělám na celou šířku desky, tj- 60 cm - vnitřní světlost tedy 48 cm.
Výška nástavku - rámková míra plus jeden cm. Vnitřní světlost /sevřené čelo a zadní díl) nutno uříznout přesně - rámková šíře plus 16 mm. Zkoušel jsem různé možnosti dělení (cirkulárka nevyhovuje, neboť při dořezávání hodí deskou, čemuž lze předejít vypnutím pily a doříznout při doběhu). Těžko nařezat bez poškození. Absolutní špičkou řezání je ponorná pila (mafl s vodící lištou). Tak se nařežou díly absolutně přesně. Ten můj šestku o dva mm nedořízne - doříznu pilou a začistím.smirkovým papírem 30 nalepeném na prkénku. Výhoda je, že mohu řezat položené na stole.Na podélné straně budou ucha rímků a tato podélná strana svírá čelo a záda. Pro lepení (i když není nutné) mám vorrichtung - dvě prkna delší než podélná strana cca o 10 cm kterými na obou koncích prochází závitové tyče spojující tento provizorní lis s podložkami a maticemi. Lisy jsou dva - na horní a dolní okraj nástavku. Před kompletací do čela a zad ve stejné výšce - 10 cm od vrchu - vyříznu pilou na vnitřní straně drážku cca 5 mm - bude tudy procházet závitová tyč svírající přední a zadní díl. Pak již lepím polyuretanovým lepidlem (pěnou) v bombičce. Velmi výhodná je pistole cca za tři stovky. Lepidlo je kdykoli k použití a neztvrdne jako při aplikační trubičce. Je nutno po každém použítí dotáhnout šroub uzávěru. Na spojované strany nastříkám PU lepidlo a nahoře a dole stáhnu pomocnými stahováky na krev klíčem. Po cca dvou hodinách je nástavek vytvrdlý a zcela kompaktní. Přidám pak závitové tyče následovně: Mám svářecí drát opatřený špičkou ohnutý do pravého úhle. Ten zamáčknu do dříve vytvořené drážky, sunu ke stěně a dále, až noční stěnu propíchnu a špička vyleze ven. Obdobně na druhé straně drážky a pak na opačné stěně nástavku. Tak vznikne průchozí dráha pro prostrčení závitové tyče M5. Mám připravená dvě madla - prkénka po celé délce podél stěny, tj. 60 cm, Závitovou tyč zatáhnu, přiložím k dírce prkénko, zatlačím tyč zpět a označím místo průchodu, následně vrtačkou provrtám a prostrčím tyč. Obdobně takna druhé straně a dál druhou tyč na protilehlé straně nástavku. Boční prkénka pak na krev stáhnu klíčem. Mám tak madlo a absolutní sevření nástavku. Pak už jen lámacím nožem vyříznu drážku pro ucha rámků, tu osadím plastovým úhelníkem (může být plechový nebo dřevěný) a vlepím ho silikonem do drážky. Pro snadnější manipulaci vyříznu a vlepím do zadního horního a dolního rohu vpravo dřevěnou latičku 10 x 2.5 x 0.8 cm,Zapustím zároveň z horní hranou a zafixuji silikonem. Prakticky tuto výrobu mám na programu včelařského dne v Dolním Bousově (viz rubrika včelařský den), kde ukážu celý postup v praxi.
Zopár fotiek by ukázalo určite viac ...

EDIT: Upravené tak aby to nevyzeralo ako súkromná aktivita...
Zajímavý nápad jednoho kutila najdete zde. Našel termobox na jídlo, který přesně odpovídá délce rámku. Cena termoboxu je prý 18$ (320Kč) stačí jen vyvrtat česno a plemenáč je hotový. Teď jen zjistit, kde se dá podobný termobox sehnat.
Ahoj Mlho,
trochu jsem patral a vysledek je ZDE

Stačí vybrat velikost a objednat, mluvil jsem s klukem, ten to kupuje do Norska, když jezdí na ryby! Rolleyes
Honza

Ten termobox "Z" už je rozměrově velmi zajimavy! Rolleyes
Stejně tak "V", ale tam jim nefunguje zvětšení nákresu, ale uz jsem to vrecetl- 395x595x240
Honza
dobrý typ na ľahký a praktický rojáčik
Přesně Rosťo Rolleyes !!
Honza
Rosťo,
řekl bych, že jde o identicke a nebo teměř identické thermoboxy Rolleyes stačí se jen podívat na popis k boxum... i ta cena je téměř stejný kamarád říkal, že platil asi 250,- Kč...
Honza
Honza,
ja viem , len sa zamysli, poštovné z čiech na slovensko a naopak, takž nodrýval som len pre nás slovákov som dal typ, ináč na niektorých shopoch, sú drahšie ako drevenné!!!!
Stran: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36
Referenční URL's