Včelařské fórum – o včelách a včelaření

Úplná verze: Přemístění úlů
Prohlížíte si holou variantu vašeho obsahu. Prohlédněte si úplnou verzi s příslušným formátováním.
Stran: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23
Jestli tomu dobře rozumím, budeš je přendávat z 2/3 Langa zase do 2/3 Langa, tak proč to chceš dělat najednou ? Nešlo by se taky třeba dohodnout na výměně tvých nástavků za původní a nepřendavat je ?
Ale pokud už to musí být, tak bych počkal až bude opravdu teplo - jak píše Jan.

Pak bych vzal kompletní 3 úly s příslušným počtem nástavků a jel pro ně. Asi nejlepší by bylo odpoledne, kdy už budou přestávat lítat. Pak bych dal vždy původní úl na stranu, na to samé místo dal tvoje dno, na něj jeden nástavek a začal je postupně přendavat. Ty co vyletí, se budou vracet na to místo a už půjdou do nového úlu. Takhle bych postupně přendal všechny rámky. Přitom zároveň uvidíš v jakém jsou stavu a jak matička klade. Úly bych nechal normálně otevřené aby ty včelky co ještě budou venku se měli kam vracet. Až bych měl všechny rámky přendané, tak bych původní nástavky a dna ometl před úlem a ony se postupně vrátí už do tvých nových úlů. Než je všechny přendáš, tak v tom prvním už budou skoro všechny doma. Pak je čas ještě všechno uklidit a připravit na naložení. Pak bych ještě chvilku počkal a až se setmí, tak bych zavřel česna, naložil úly a odvezl domů.
Samozřejmě je potřeba počítat s větráním, aby se včelky cestou nezapařili. Pokud máš varoa dna, tak stačí nechat otevřené spodky, nebo dát místo víka síť v rámu.
Ještě lepší by asi bylo tohle přeložení udělat o pár dní dříve, včely by si aspoň trochu zalepili rámky i nástavky mezi sebou propolisem a pak by se to celé při převozu tolik nehýbalo, ale není to vysloveně nutné.
Je samozřejmě potřeba pořádně vše zajistit proti posunutí.
Dobrý deň prajem všetkým, a zároveň prosím o radu. Dnes je 15 stupňov, slnečno,na noc hlásia 8 stupňov, potrebujem previezť dve včelstvá na jednom nástavku B10, na vzdialenosť asi 15 km, na nové stanovisko. Je na to dnes na večer vhodná doba? Tak cca o 17:00-18:00. Alebo je to hlúposť a treba radšej počkať.Vopred ďakujem.S pozdravom Bielik Peter.
Pri 15km je vhodná doba vždy. Večer keď dolietajú ich prevez. Škoda, že si to nestihol ešte pred dnešnými preletmi.
Poprvé převážím včelstva. Měl jsem to na cca 30km. Mám jim na novém místě hned otevřít očka a česno, nebo mám nějakou dobu čekat?
po 30 km můžeš otevřít hned ... JL
Ja by som ich pol hodiny - hodinu po položení nechal upokojiť (až prestanú hučať) aby nelozili a nepristihla ich vonku zima a rosa. Keby to bolo cez deň, stačí 10 minút.
Díky za rady, já je přivezl po 21. hodině a nechal jsem jim česna a očka přes noc zavřená,
Ja nikdy nezatváram včelstvá lebo to nie je potrebné a ani účelové.
(16.04.2016 6:53)deroceros napsal(a): [ -> ]Díky za rady, já je přivezl po 21. hodině a nechal jsem jim česna a očka přes noc zavřená,

Vychádzaj z praxi, ak hlavný letá a prípadné očká sú zasieťované, tak včely ako také počas prevozu budú reagovať primerane, nenatlačia sa na siete a nič sa im nestane. No a večer o 21 hod. je už tma, preto včely ak by si letáč otvoril nebudú sa do nich tlačiť a vyletovať do tmy. Preto ak nechceš riskovať, tak im pri dobrom vetraní otvor až ráno, včely začnú vyletovať, v momente sa však otočia hlavou k letáču a začnú od letáča špirálovite vzdaľovať od úľa do blízkeho terénu, aby si uložili do svojej pamäti všetky orientačné body, ktoré ich po prelete dovedú do svojho úľa na novom stanovišti.
Bylo to přesně jak píšeš. Večer přivezeno, ponecháno uzavřeno. Ráno otevřeno česno a nejnižší očko. Z počátku nic, ale pak to byl hukok. Píšu pro to, že mne zaujalo to, že ani ne během hodiny nosily pilu jak strhané v pro ně kompletně neznámém terénu. To je panečku věc!
Tohle budu absolvovat pozítří večer, tak jsem zvědav a těším se Smile. Dík za info.
Dneska jsme dva úly (dno, VN a dekl) v půl osmé navečer napakovali do žoků na chmel. Naložili do auta a vyrazilo se na cestu. Pro jistotu jako řidič jsem měl kuklu. Na novém místě pomalu vyložili a vytáhli z žoků. Postavili na místo a "odšpuntovali" česno (zacpané molitanem) ... naprdnutě na nás pár včeliček vystřelilo, ale v pohodě. Od rána se budou okukovat na novém místě. Nejdŕív jsem to nechtěl hned otevírat, že až ráno, ale kamarád co to takhle praktizuje už třicet let říkal, že to bude v pohodě.
Nechat úly zavřené do rána je nesmysl, proč by se to mělo dělat?

Doporučuju pokus. Povezete včely ve dne, vyrazíte brzy ráno, když ještě nelétají, po pár km zastavte a otevřete jim česno a ihned se rozjeďte. Nevzlétne ani jediná a to do okamžiku, než zastavíte.
Nevěděl bych to. Ale jednou jsem vezl včely ve shnilých úlech a u jednoho na polní cestě plné výmolů upadl leták i s ucpaným česnem. Včely jsme převezli bez problémů, první se na připravené podstavce odnesly ty s poškozeným úlem, trochu kroužily kolem a v pár minutách byl klid.

Je tu důležitější věc. Je dobré dát něco do česen, nějaké překážky. Ne moc, něco roste kolem, dobré jsou kopřivy či jiná vysoká tráva, která se opře o čelní stěny úlů, stačí aby proti každému česnu byl jeden "klacek". Kopřiva či nějaká mladá větev zvadne a během dopoledne padne na zem a česno uvolní úplně. Nebo se na letáky položí kousky větviček, nebo nějaké kamínky tak, aby včely mohly bez problému ven, aby je to ale přimělo se po vzletu otočit a zorientovat a zapamatovat si nové místo.
Ale možná je to jen pověra, nevím, dělám to tak, řekněme pro jistotu, je to jen chvilka práce a nepatrného úsilí. Naučili mě to předkové a píše o tom i starší odb. literatura. Určitě dávám ty překážky ve chvíli, kdy musím přendat úly jen o pár metrů.

A ještě přidám rady k transportu. Že je nutné mít v autě ochranné prostředky, rukavice, kukly a připravený kuřák s vhodným palivem a sirky je samozřejmé! Nikdy nevozit úl v kabině, ale vždy na vleku, nikdy nikdo neví, co se může stát. Když už by se musely úly vézt v kabině, musejí být v tom autě nejméně dva lidi a oba musejí být včelaři, není možné, třeba při bouračce, někomu vysvětlovat co a jak má dělat, taky může být zraněný včelař a v tu chvíli by tam nebyl nikdo, kdo ví, jak se včelami nakládat.
Kdyby došlo k nějaké jiné nehodě, prostě třeba spadne úl či část úlu na vleku, či se rozsype, včely začnou létat a bláznit, sundá se ten jeden úl, nechá u silnice a jede se dál. Do večera se vše uklidní, včely se stáhnou do trosek úlu a večer se to vše sebere, či přeloží do nového úlu, do rojáku a tak podobně.
Nakonec, ono se nic víc dělat nedá.
to jsi měl zavřený česna, ještě to v žoku a ještě si měl při řízení kuklu? Big Grin to jste museli bejt vtipná dvojka
Nebylo to zbytečně komplikovaný ? Všechno zavřené a ještě v žoku ? Navíc řídit v kukle ? Vždyť jsi v tom nemohl pořádně vidět na cestu. To bylo nebezpečnější, než kdyby tě nějaká včela bodla.
Já když jsem naposledy vezl včely v autě byl v kraťasech a tričku a včely měl jen normálně zavřený v úlu. Je pravda že když mi jich pak pár během cesty lítalo v autě, tak to nebylo úplně ono, ale žádná mne nebodla. Asi byly chudáci z toho tak vyjevený, že neměli chuť si zapíchat. Big Grin
Ja jsem vloni transportoval nekolik oddelku od Milana Havelky na vzdalenost vice nez dveste kilometru. Mel jsem z toho docela obavy, nebot bylo slusne teplo (jednou jsme s Milanem dokonce transport o tyden kvuli vedru odlozili) a naprosto bez problemu v kufru kombikove oktavky, zasitovane dno, nahore folie a strecha, zavrene cesno a na "ventilacku" otevrene ocko. Cely transport probehl az za setmeni a v noci, pro snizeni tepla a vymenu vzduchu jsem mel po celou dobu jizdy pootevrene okynko. Druhy transport uz jsme to se synem jeli jak stari mazaci Wink.
Mnoho stesti s vasimi transporty preje
Honza

PS: ridit v kukle nebo vcelarskem klobouku je opravdu nebezpecne, to vnimani okoli je velmi omezene a pri nedej boze nehode by stejne nepomohla a pri silnicni kontrole si budou myslet, ze maj alkotest rozbitej a povezou vas ke vsemu jeste na krev Wink
Úly nějak neseděly, dna jiné jako nádstavky a takové polorozpadající. Žoky děravé a jak se to do nich cpalo, někde se udělala chyba a to byl bzukot. Potom po chvilce v autě klídek a tak tu kuklu pro jistotu Smile Potkal nás kamarád "rybář" a hned se divil, že už lítaj komáři? Tak jsem mu objasnil, že když japonci můžou nosit roušku proti chřipce tak já mám kuklu, že se líp dejchá Smile Ráno jsem při svítání byl probouzet oba úly Smile .... sluníčko hřálo a tak kole 06.30 hodin první okukování a asi "nadávání", proč jsou jinde. Ale trošku toho vrtění na česně a poločku malé kroužení ... už jsem doma, hojky už chodí taky domu a nosej. Tak je to v pořádku. Zítra to chceme přeložit do nových beden a ty staré pošleme komínem, pro jistotu.
Tos mel prelozit do novych ulu tam u nej, ne si tahat pripadnej "bordel" domu Sad i jizda mohla byt bez kompliakci a kominem at si to prozene on.
Honza
Jo, měli jste to přeložit odpoledne tam, pak chvilku počkat, než se holky uklidněj a vyrazit k domovu .
Ale zase na druhou stranu, pokud to byly úly v blbým stavu a rámky asi taky nic moc, tak to aspoň bylo přilepený a trochu to drželo pohromadě, pokud by jste to rozebrali, třeba už by jste to ani nedali dohromady.
Takže takhle na dálku těžko hodnotit. Hlavně že už jsou doma a máš čas si tím hrát.Big Grin
Nešlo to, akce "divá svině" ... Big Grin ... nutno řešit hned a okamžitě během pěti minut se rozhodnout a realizovat.
Stran: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23
Referenční URL's