Včelařské fórum – o včelách a včelaření

Úplná verze: Děrování a drátkování rámků
Prohlížíte si holou variantu vašeho obsahu. Prohlédněte si úplnou verzi s příslušným formátováním.
Stran: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31
A k čemu je to srážení hran dobré? Nelepí se tak od propolisu?
Ano, u takto upravených rámků je menší styčná plocha bočních louček a tudíž je potřeba menšího úsilí k jejich rozebrání Smile
Dobrý den,
poradíte mi velikost vrtáčku, kterým vrtat dirky na drátkování rámků?
D9ky
Nepoužívám zděře a vrtám průměr 3 mm. Drátkem se lépe trefuje do dírky.
Používám vrták 1,5mm. Menší se lehce zlomí.....2mm už moc velká díra.
Vrtám to 1,6 mm. Vrtáky se mi lámou protože v době, kdy zařízení nepoužívám mi na něho něco spadne nebo se zachytí kabel či co ... no, ale při samotném vrtání se nezlomil žáden. Naopak si vychutnávám jak jsou ty vrtáčky při vrtání pružné a vydrží i hezké prohnutí.
Tak jsem si konečně dodělal vícevřetenovou vrtačku na vrtání děr na drátkování a jsem s ní max. spokojen . Moje vrtací tempo je, že pokud to jde tak se dá vyvrtat cca 250 ks za hodinu.

Materiálové náklady byly asi 1700,-

3x 560,- přímá bruska
vrtáky byly doma
matroš na přípravek sem posbíral po baráku
výroba cca 3,5 hodiny

výsledek ? vyvrtávačka která na jedné straně umí vrtat 2/3 langy a na druhé 39/24. Takže už nemám panickou hrůzu s toho jak budu navrtávat cca 800 rámečků (což představuje 4000 děr), které na letošní sezonu padnou do včel.

foto vyvrtávačky je zde
já vyvrtám 450 bočních Hofmanových louček 17cm za 30 minut průměr 3,1mm tj 1350 dírek v
Co si myslíte o drátkování rámečku 39x17?Budeme mít radiální medomet.Máte někdo zkušenost?
Mám přesně tyhle rámečky a část jich mám nedrátkovanou. Ve chvíli kdy to pořádně dostaví, je to v pohodě a přežily celkem bez problému i točení (růčo 3r tangenciál). Ale je otrava, než to dostaví až dolů, že se tam to čerstvé dílo dost nepříjemně při prohlídkách bimbá, a člověk si nemůže ten rámek natočit k sobě a na světlo, aby viděl do buněk, aby se to neutrhlo. A taky ne všechno až dolů dostavěly. I když většinu jo, klasicky problém při použití 25 mm spodní loučky. Při použití užší spodní loučky, aby to spolehlivě chytly i dole, a opatrnosti při prohlídkách, to v pohodě jde.
Ale letos jsem vyměknul a asi 200 nových rámečků na této míře vydrátkoval. Je to otrava, ale líp se s tím pak dělá. A ta možnost tam případně přitavit mezistěnu taky není úplně od věci, i když se je snažím odbourat.
Díky za odpověď.No raději teda budu dal drátkovat Confused Máme jich ale malo přes 5000 Je to Hofman se spodní loučkou 10x10 a horní 18x10 Zkouším rámky s proužkem mezistěny někdy s půlkou a občas s celou mezistěnou
No tak to je odstrašující počet Surprised To je takový objem práce, že bych si to aspoň na pár desítkách rámečků vyzkoušel, třeba seznáš, že je to v pohodě. Jak říkám, když to už postaví, tak je to v klidu a dílo drží.
Ještě mě napadá jeden aspekt, a to je vyřezávání díla na vytavení, to by byla další úspora práce, vyřezávat souše na obměnu a nechat nahoře proužek díla, tím odpadne nutnost tam dodávat proužky. A vyřezávat to půjde určitě líp bez drátků.
Taky lavíruju a hraju si s tím, ale vlastně s pár rámečky. Při tomhle počtu už je každá operace asi dost znát...
Mám zkušenost s vytáčením r. 39x24 s volnou stavbou a bez drátkování na klasickém starém 4 r. medometu.
I když je dílo nedostavěné tak lze vytočit bez poškození, volná stavba je dosti pevná, to se mi to spíš podařilo odlomit od horní loučky neopatrnou manipulací, než jsem se naučil jak správně takové dílo otáčet.
Pokud je dílo přistavěné k bokům a dokonce ke spodní loučce, tak je velmi pevné a poškození nehrozí.
No tak to je odstrašující počet Surprised To je takový objem práce, že bych si to aspoň na pár desítkách rámečků vyzkoušel, třeba seznáš, že je to v pohodě. Jak říkám, když to už postaví, tak je to v klidu a dílo drží.
Ještě mě napadá jeden aspekt, a to je vyřezávání díla na vytavení, to by byla další úspora práce, vyřezávat souše na obměnu a nechat nahoře proužek díla, tím odpadne nutnost tam dodávat proužky. A vyřezávat to půjde určitě líp bez drátků.
Taky lavíruju a hraju si s tím, ale vlastně s pár rámečky. Při tomhle počtu už je každá operace asi dost znát...

Jj,práce MOOOC Ale když se chce všechno jde.Vyřezávat nebudu,vše se drátkuje nerezem 0,4mm kvuli pevnosti.Hlavně skrz předvrtané otvory 3,1mm To mám vychytané a jde to víc než dobře. Jinak k tomu vytavování.Budu používat nejspíš nikým nevyzkoušený a neznámý způsob vytavování vosku z díla.Co jsme se bavili v organizaci tak by to mělo jít.
Prepáčte, ale nestíham prečítať celý tento link. Rámiky drátkujem horizontalne. Poradte mi koľko drôtikov mám dať cez rámik LG Jumbo? Dakujem.
Dává se asi tak 5-6 cm od sebe.

Právě proto že je hodně práce tak dávám posledních pár let u vysokých 30cm jen jednu špejli doprostřed svisle (+ proužky MS) aby to šlo snadněji vyřezávat už na stanovišti a rámky s drátky z tavidla ukládám kdybych zjistil, že na tom nedrátkování je něco špatně.

24 a míň cm snad už není třeba drátkovat pokud je dobrý koš v medometu.
Vás KaJi jsem se chtěl dávno zeptat na toto o čem nyní píšete. Někde tu jsou vaše fotky, kde je vysoký rámek svisle rozdělený loučkami, které nahrazují drátování.

Teď píšete o špejli. No, já na špejli přišel taky. Dokonce se vyrábějí špejle přesně 3 mm a 300 mm dlouhé a vyvrtání horní a dolní loučky je snadné, špejle je tam fest a nijak se nemusí zajistit. Problém je ale v tom, že to včely nechtějí, kolem špejlí to vykusují a nechtějí špejli zakomponovat do plástu, zdá se, že jsou špejle něčím napuštěné (dobrou chuť v jitrnicích a jelitech).
Další problém mám v tom, jak mezistěnu ke špejli (nebo "trámku" = tedy loučce) připevnit. Napadlo mě udělat loučky jen poloviční (o malinko méně než poloviční) šířky, třeba dvě v rámku 390 a M k nim přichytit sešívačkou.

Prozradíte jak to děláte? Totiž to peklování se špejlemi bylo ve finále vlastně zdlouhavější než zadrátování a zatavení trafem a u drátků se nemusí přilepovat M k horní loučce. Svislé loučky = trámky (třeba tomu říkáte špejle) by se daly svisle zalít voskem podobně, jako se zalívá M k horní loučce. To je zase už pracnější než drátky... ( a nezanedbatelná spotřeba vosku atd.)
Obyčejné špejle bývají většínou ošetřeny pouze lněným olejem.
Je to někde ve volné stavbě, nebo v Dadntu.
Prostě špejle, příčky a zavžoval jsme i nerez pr.3-4mm. Udělá to z jednoho 45*30 dva gerstungy vedle sebe.

Ono by volné dílo drželo i bez toho, ale pokud se takový rámek vytáhne a nakloní a není dokončený a přilepený k bočním loučkám, tak se nahoře pod loučkou ulomí. Což v případě že je v něm jen trubčina je ušetřená práce ale není to ono.

Takže uprostřed je špejle od shora až dolů - u mě vložená do drážek pro MS kterou jsem nechal dělat nahře i dole (Langstroth standard pro lastové mezistěny - rámky nebyl o moc dražší) a do toho vtlačená špejle (3-4) x ( 15 -20) a zalitá voskem při zatavování proužku MS nahoře. Počítám asi tak 30sekund i s nastrkáním proužků. a zalití voskem
Včely začínají kolem této špejle a dílo drží.
U mě je úspora, že je to na dlouho hotové. Tajkové dílo jde normálně vyřezat při práci v úlu a nemusím tahat rámky odmů, vytavovat a zatavovat znovu proužek.

Likvidace volné stavby z drátků není zas tak problém, al edílo musí být suché a teplota tak akorát. Takže to znamená vyndat z úlů, vylámat a vyřezat, uskaldnit a pak vracet.

Podobný systém se používá u "biovčelařů" co mají uprotřed trámku tyčku a někdy k ní vedou drátek do V.

Až budu znovu zařazovat staré vydrátkované rámky bez drážek, tak zvažuji (pokud je budu zařazovat - ona cena za nový rámek bez vrtání a drátkování není tak hrozná ve srovnání s časem na čištění, opravu a desinfekci starého) že to nahoře i dole provrtám asi tak 3mm a prostrčím drát svisle. Tam by bylo zajímavé domyslet, aby to fungovalo jako svorník a bránilo vytržení hřebíků a horní loučky při páčení rámku ven.
Stran: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31
Referenční URL's