Můj názor na snahu zrušit odevzdávání měli je zcela laický, leč konečný (nečiním si nárok na přesnost, jde mi o smysl této snahy a proveditelnost). Soudím, že v jednom kroku se to zrušit nepodáří, protože samoudržující se stav je tento:
a) Tato činnost bez viditelného efektu (jak pro včelaře, tak pro místní party včelařů, tak pro přehled SVS i vedení ČVS) přináší "živobytí" laboratořím a dalším, kdo se na tom podílejí.
b) Tatáž činnost je financována mj. z dotačních peněz a byrokratický moloch schvalování jiného účelu či zrušení aktivity naráží na to, že (selským rozumem vzato, správně) je škoda nevyužít dotací, když už jsou. To ale svědčí o liknavosti, ba přímo zdechlosti příslušných.... dojednat přesměrování dotací na užitečnější činnosti.
Ergo, kladívko: Šmahem to prostě nikdo nezruší - podobných příkladů by se dalo najít více v jiných oblastech, marně hledám výjimku, potvrzující pravidlo.
Podobná snaha by mohla mít spíš tuto podobu
Krok 1
a) napůl formu analýzy, (jaké objemy prostředků jsou k dispozici, komu jdou toky peněz s označením mizivého efektu) a
b) napůl formu požadavku na zákonnou úpravu dotační politiky směrem k tomu aby ekvivalentní částka, spálená každoročně na zpracování desetitisíců vzorků (měl z 10 úlů apod.) byla přesunuta na zpracování řádově kvalitnějších rozborů pouze ze stovek(či až jednoho tisíce?) vzorků (cca
1-5 vzorků (dle objemu peněz) z každé místní organizace ale i od neregistrovaných či z jiných spolků systémem co vzorek, to konkrétní úl konkrétního včelaře) na mor, na nosemu, na viry....
Pouhá formulace, to by byl první krok
Myslím že:
- Každá organizace by tak získala přehled, jaká je třeba zhruba situace v jejím územním působišti
- Vybraní včelaři by tuto informaci měli jěště s větší vypovídající hodnotou pro konkrétní úl a dotyčné stanoviště
- SVS, vedení ČVS a odborná vědeckovýzkumná veřejnost by získala mnohem cennější souhrnné informace o zdravotním stavu včelařů(
) po celém území republiky
- zainteresovaní (laboratoře) by sice měli změněnou pracovní náplň, trochu náročnější, ale jejich roční příjem akonto včely by se nezměnil; funkcionáři ČVS by hromadné předávání měli nahradili přemýšlením, jak z nového systému vytěžit více informací ke svému užitku
Krok 2
Teprve pro tento záměr by bylo možno předjednat s těmi, koho to existenčně ohrožuje, jaké jsou jejich kapacity a schopnost kvalitnějších rozborů, s předními včelaři předjednat ideální strukturu požadovaných rozborů-aby bylo z čeho při dalším jednání ustupovat a takto předpřipravený návrh široce prosazovat přímo jednáním s vládou plus formou poslaneckých návrhů. Zatím bych kvůli tomu traktory do Prahy neposílal (i když by to jistě pomohlo).
To by byl druhý krok
Třetím krokem by byla náhrada původního informačního zdroje (statistika sběru měli) výběrovým šetřením (placeným odborné agentuře- výběrový soubor včelařů a jejich informace o osobní kontrola měli), které moderní statistika zná a používá v mnohem závažnějších případech, třeba kdy jde o přípravu zákonů o cenách apod. Tam to vyhoví, tak proč ne zde? Tím by protiargument, že ČVS, potažmo SVS přijde o důležité informace, pozbyl váhy.
Čtvrtým krokem - ať by se z uvedeného prosadilo cokoliv (vždy by to znamenalo změnu původního systému k jednoduššímu, tudíž lepšímu) by mohla být odborná diskuse a korekce(to tu rozvíjet nehodlám)
Tož tak, laik končí.