Včelařské fórum – o včelách a včelaření

Úplná verze: Jen tak
Prohlížíte si holou variantu vašeho obsahu. Prohlédněte si úplnou verzi s příslušným formátováním.
Stran: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 44 45 46 47 48 49 50 51 52 53 54 55 56 57 58 59 60 61 62 63 64 65 66 67 68 69 70 71 72 73 74 75 76 77 78 79 80 81 82 83 84 85 86 87 88 89 90 91 92 93 94 95 96 97 98 99 100 101 102 103 104 105 106 107 108 109 110 111 112 113 114 115 116 117 118 119 120 121 122 123 124 125 126 127 128 129 130 131 132 133 134 135 136 137 138 139 140 141 142 143 144 145 146 147 148 149 150 151 152 153 154 155 156 157 158 159 160 161 162 163 164 165 166 167 168 169 170 171 172 173 174 175 176 177 178 179 180 181 182 183 184 185 186 187 188 189 190 191 192 193 194 195 196 197 198 199 200 201 202 203 204 205 206 207 208 209 210 211 212 213 214 215 216 217 218 219 220 221 222 223 224 225 226 227 228 229 230 231 232 233 234 235 236 237 238 239 240 241 242 243 244 245 246 247 248 249 250 251 252 253 254 255 256 257 258 259 260 261 262 263 264 265 266 267 268 269 270 271 272 273 274 275 276 277 278 279 280 281 282 283 284 285 286 287 288 289 290 291 292 293 294 295 296 297 298 299 300 301 302 303 304 305 306 307 308 309 310 311 312 313 314 315 316 317 318 319 320 321 322 323 324 325 326 327 328 329 330 331 332 333 334 335 336 337 338 339 340 341 342 343 344 345 346 347 348 349 350 351 352 353 354 355 356 357 358 359 360 361 362 363 364 365 366 367 368 369 370 371 372 373 374 375 376 377 378 379 380 381 382 383 384 385 386 387 388 389 390 391 392 393 394 395 396 397 398 399 400 401 402 403 404 405 406 407 408 409 410 411 412 413 414 415 416 417 418 419 420 421 422 423 424 425 426 427 428 429 430 431 432 433 434 435 436 437 438 439 440 441 442 443 444 445 446 447 448 449 450 451 452 453 454 455 456 457 458 459 460 461 462 463 464 465 466 467 468 469 470 471 472 473 474 475 476 477 478 479 480 481 482 483 484 485 486 487 488 489 490 491 492 493 494 495 496 497 498 499 500 501 502 503 504 505 506 507 508 509 510 511 512 513 514 515 516 517 518 519 520 521 522 523 524 525 526 527 528 529 530 531 532 533 534 535 536 537 538 539 540 541 542 543 544 545 546 547
Jak jsem přehodnotil priority ve včelaření?

Ano s touto myšlenkou jsem si pohrával již delší dobu a loni ji začal postupně realizovat. Už se nepachtím za co největší výtěží medu za cenu dření se s nástavky při každém byť sebemenším zásahu v plodišti, zjednodušil jsem si metodiku ošetřování včelstev na opravdu ty nejnutnější zásahy do včel a výsledek zbylo mi víc času na to co mě u včel baví .Určitě to není tahání beden plných medu jenom pro to abych převexloval pár rámků či přehodil bednu, pokud to pak vynásobým počtem včelstev tak se jeden pěkně nadře.
Vlastně jsem se" vrátil k metodikám našich otců a dědů". Proč ? Protože věk nikdo nezastaví sil ubývá a jeden si řekne jestli je to fakt nutný.
Jak to tedy dnes praktikuji.
Předně co se týče úlů spojil jsem vysoký nástavek na pevno s dnem. Vyrobil 20 úlů s vyklápěcím medníkem kde do plodiště i medníku lze nandat 15 vr. rámků a oba prostory lze zmenšit na rámků 10.Vyházel jsem u čtvercových úlů nízké nárazové nástavky s podplodištních vysokých nástavků. Sestava plodiště s medníkem je teď pouze 2 x vn. u čtvercových úlů s mmř . U velkých 15 ti rámkových pak 10+10 nebo 15+10 nebo 15+15 s mř .
Specifikou jsou pak úly na 23 vr. v plodišti a 23 nr. v medníku bez mřížky mřížka až po předposledním točení.
Počet návštěv v plodišti je 3x za sezonu a to v březnu 1x kde nemá matka zastřižené křídlo tak jí ho zastřihnu pokud nemá značku tak ji označkuji. 1x při nandání medníku při tom tam vkládám mezistěny stavební rámek ten pak vložím i do medníku vždy jako poslední.Naposled pak při sundání medníku a to kontroluji jen jestli matka klade. Ostatní posouzení dělám tak že mrknu do podmetu nebo shora do medníku.
Rojení neřeším. Minimálně je pak zásah při výměně matky. Zimuji pouze v plodištním nástavku
Při této metodice jsem loni vytočil 48 kg medu na včelstvo což považuji za srovnatelný výsledek k jiné metodice a vzhledem k snůškovým podmínkám které se markantně zhoršily ať už příčinou sucha nebo převčelení či úbytku nektaru v přírodě. Samozřejmě v podmínkách u mne.

Chov matek řeším jinak a to již tři roky, první rok jsem zazimoval 20 oddělků na 6 rámků 39x27,5 a z toho po vy zimování a rozdělení mohu udělat minimálně 40 matek v jednom odchovu v silných rodinách.V červenci to pospojuji a zazimuji zase 20 oddělků. Spotřeba krmení pro tyto oddělky není nic co by mne zruinovalo. Takto mám k dispozici kdykoli potřebuji matku. A nemusím se v době chovu hrabat pod medníky a pracně hledat matku při dělání chovných rodin.
Co bych ještě aktuálně podotknul prozatím jsem nepřišel o žádné zazimované včelstvo ať kmenové či oddělek.
Jo Josefe.
Nás všechny ty roky dohoní. Neutečeme jim. Již také redukuji věže.
JK
Taky přecházím na OP.
Jen tak mimo včely... Jak je možné, že na rakouskou naftu najedu o cca 100 km na nádrž víc? Měřeno opakovaně v průběhu posledních 12 měsíců u různých čerpacích stanic. Navíc zvuk a chování motoru - také velký rozdíl. Má někdo podobnou zkušenost?
Ano, máme stejnů zkušenost, žena do Rakůska pár roků ježďala. U našej oktávky to bylo tak 50-70km rozdíl na nádrž.
(19.01.2020 0:23)stefanos689 napsal(a): [ -> ]Jen tak mimo včely... Jak je možné, že na rakouskou naftu najedu o cca 100 km na nádrž víc? Měřeno opakovaně v průběhu posledních 12 měsíců u různých čerpacích stanic. Navíc zvuk a chování motoru - také velký rozdíl. Má někdo podobnou zkušenost?

u mna je to iba v stadiu pocitu ... nemeral som to ale pocit taky mam ... len neviem ci dokazem dodrzat rovnake podmienky jazdy... skor si myslim ze nie a preto tomu nedavam väcsi vyznam zatial.
Rozdíly v dojezdu na plnou nádrž, jsou normální i nás na různých benzínkach...
Tak tak, když natankuji na naši místní, tak mi začne počitač v autě ukazovat průměrnou spotřebu o 0,3 až o 0,5 vyšší.
Mně jezdila Felicia při natankování za 1000,- u Shell (ten nejlevnější) o 70km víc než u jiné pumpy v okolí.
A kopec který jsem jel na čtyři, tři, dva, vyjela na čtyřku.
Zákon velkých čísel. Už rok si schovávám účtenky a vždy tankuju plnou, takže si zapisuju i přesný dojezd. Benzinky střídám. V ČR jsem nikdy nenajel víc než 1000 km, v Rakousku běžně 1100.
Tolik jsem dostal na Slovensku pokutu.
Já bych si typnul že to je procentním podílem bioslozky v palivu u nás. Tenkrát to pro andreje prohlasoval jirka paroubek, údajně to setrilo motory a bylo míň emisí. Myslím že si tak pomohli ke jmění vesmírného rozsahu, proto to uzakonila vláda. Aspoň se to tehdy tak psalo.
Na zrýchlenie a ušetrenie treba dať do nádrže 15 L benzinu a ostatok nafta.
Míň emisí z benzinových motorů je,když je benzin bez příměsí.
Máme motory na benzin ne na řepku,to je důvod proč má tolik vašich aut problémy na stk s emisema a měli by ještě větší,ale náš benzin se okysličuje a to zlepšuje spalování,ne ovšem výkon.
Problém je,že takto obohacený benzin,vlastně pění,což dříve dělala jen nafta.
Když tankujete "plnou"tak vám to vypne,ale vy tam potom dostanete ještě 5 litrů,pomalým proudem.
Na kecy o vzdušných kanálcích zapomeňte.
Ano jsou možné objem 1-1,5 litru ne 5-7.
Počitadlo vám na pumpě napočítá správně každý litr,ale okysličený,tedy ne ředění,náhražky ap.
Chemická kontrola ok,výkon ok,emise i přes přídavek řepky ok.
Jenže jste v konečném důsledku nenatankovali 40 litrů,ale jen +/- 36 podle obsahu kyslíku.

Mimochodem na plnou nádrž z papoil nové hrady jsem najel o zhruba 120km víc než ze schel,nebo benziny.
mě to chlastá furt stejně...jako prase Sportage K00
(19.01.2020 21:17)Pavel-T64 napsal(a): [ -> ]Jenže jste v konečném důsledku nenatankovali 40 litrů,ale jen +/- 36 podle obsahu kyslíku.
No to pochybujem nakoľko som mal nádrž vonku a čistú som naplnil benzinom a presne tam vošlo ako udaval výrobca. Benzin som lial z kanistra. Tak isto aj nafta či to bolo také palivo alebo onaké. Pri benzine je problém ten že sa môže zaliať aktívne uhlie a vyhodí poruchu na motore.
To ti věřím Merkuri,ale nepsal jsem o obsahu nádrže a nalévání z kanystru.

https://www.penize.cz/ochrana-spotrebite...kut-od-coi

Na konci článku jsou vysvětlení i k obsahu kyslíku v benzinu.

Sorry jestli to chápu špatně,ale každá kapalina obohacená nějakým plynem má sníženou hustotu a tudíž je její množství menší,což se projeví po vyprchání plynu.
Jenom jsem se nad tím zamyslel a následné přečtení článku mně v tom jen utvrdilo je tam psáno:
To je důvod, proč současná norma připouští až 2,7 % kyslíku v benzinu (při zahrnutí nejistoty měření tze tolerovat až 2,9 %). Obsah kyslíku v benzinu nad tuto hodnotu je nutné hodnotit jako poškozování zákazníka, který při nákupu dostává méně energie,

Litry koupené na benzince dostanete stejné akorát jejich energetická výtěžnost bude nižší. Vono to líp schoří a bez emisí ale toho skutečného paliva bylo méně a proto i ten kilometrový nájezd je menší.
no dobre ale 3% na 50l nadrz je 1,5l benzinu menej.... respektive viac.... a mi nebere kalkulacka 100km rozdiel pri 1,5l... pri priemernej spotrebe 6,5-7l.... realne tymto systemom vychadza rozdiel 15-20km a to pri 700km je ozaj zanedbatelne...
Moje rezume je ze bud je chyba niekde inde alebo je to len pocit.....
Ještě si připočti toleranci na měřidlech stojanu, která je 0,5% Big Grin
Stran: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 44 45 46 47 48 49 50 51 52 53 54 55 56 57 58 59 60 61 62 63 64 65 66 67 68 69 70 71 72 73 74 75 76 77 78 79 80 81 82 83 84 85 86 87 88 89 90 91 92 93 94 95 96 97 98 99 100 101 102 103 104 105 106 107 108 109 110 111 112 113 114 115 116 117 118 119 120 121 122 123 124 125 126 127 128 129 130 131 132 133 134 135 136 137 138 139 140 141 142 143 144 145 146 147 148 149 150 151 152 153 154 155 156 157 158 159 160 161 162 163 164 165 166 167 168 169 170 171 172 173 174 175 176 177 178 179 180 181 182 183 184 185 186 187 188 189 190 191 192 193 194 195 196 197 198 199 200 201 202 203 204 205 206 207 208 209 210 211 212 213 214 215 216 217 218 219 220 221 222 223 224 225 226 227 228 229 230 231 232 233 234 235 236 237 238 239 240 241 242 243 244 245 246 247 248 249 250 251 252 253 254 255 256 257 258 259 260 261 262 263 264 265 266 267 268 269 270 271 272 273 274 275 276 277 278 279 280 281 282 283 284 285 286 287 288 289 290 291 292 293 294 295 296 297 298 299 300 301 302 303 304 305 306 307 308 309 310 311 312 313 314 315 316 317 318 319 320 321 322 323 324 325 326 327 328 329 330 331 332 333 334 335 336 337 338 339 340 341 342 343 344 345 346 347 348 349 350 351 352 353 354 355 356 357 358 359 360 361 362 363 364 365 366 367 368 369 370 371 372 373 374 375 376 377 378 379 380 381 382 383 384 385 386 387 388 389 390 391 392 393 394 395 396 397 398 399 400 401 402 403 404 405 406 407 408 409 410 411 412 413 414 415 416 417 418 419 420 421 422 423 424 425 426 427 428 429 430 431 432 433 434 435 436 437 438 439 440 441 442 443 444 445 446 447 448 449 450 451 452 453 454 455 456 457 458 459 460 461 462 463 464 465 466 467 468 469 470 471 472 473 474 475 476 477 478 479 480 481 482 483 484 485 486 487 488 489 490 491 492 493 494 495 496 497 498 499 500 501 502 503 504 505 506 507 508 509 510 511 512 513 514 515 516 517 518 519 520 521 522 523 524 525 526 527 528 529 530 531 532 533 534 535 536 537 538 539 540 541 542 543 544 545 546 547
Referenční URL's