Včelařské fórum – o včelách a včelaření

Úplná verze: Cena medu
Prohlížíte si holou variantu vašeho obsahu. Prohlédněte si úplnou verzi s příslušným formátováním.
(25.12.2011 0:15)gupa napsal(a): [ -> ]Reagujete otázkou, takže nápodobně. Co myslíte? Proč jsem asi zdražil, když medu mám stálý dostatek a to takový, že bych mohl při průměrné spotřebě na hlavu vykrýt několik desítek tisíc obyvatel okresního města kde žiju. _gp_

Smile Nechám se podat. Smile
(24.12.2011 23:02)Josef Křapka napsal(a): [ -> ]Příteli Pazederko, bavíte se vytrhováním vět z kontextu diskutujících a jejich komentováním v jiných rovinách dobře? Zřejmě u toho máte hezké Vánoce Tongue.
JK

Příteli, píšu k věci a nedomýšlím si kraviny a nestrojím osobní veřejné útoky. Nechápu jak si vůbec takovou reakci s takovým fórovým kreditem hodnocení můžete dovolit. Vánoce mám pěkné a klidně je popřeji i Vám, chtěl jsem jen trochu podiskutovat. _gp_
(25.12.2011 11:21)Vojtech Langer napsal(a): [ -> ]Najdôležitejším faktorom pre mňa pri tvorbe ceny medu je, koľko môže zákazník dať a koľko je ochotný dať. Ale som hobbysta, nie profesionál. Samozrejme, zaujíma ma aj rentabilta a súhlasím aj s Gustom, so zákazníkom treba komunikovať. Treba slušne, bez akýchkoľvek narážok na kvalitu vysvetliť, prečo je náš med výhodnejší, než trebárs argentínsky. Už sa mi stalo, že zákazník "prihodil" 50 centov i 1,-€ k mojej pôvodnej cene. Smile

Tento postřeh dokazuje fakt, že vhodnou komunikací se zákazníkem zvyšujeme poptávku při stejné nabídce - to je přesně to, o co se musíme snažit, chceme-li zvýšit cenu svého produktu.
(25.12.2011 12:02)miko napsal(a): [ -> ]Smile Nechám se podat. Smile

Ale ale, to už je hra na slepou bábu. Copak nejde napsat pěkně od plic, co si myslíte o včelařovi co se rozhoduje, žeby začal prodávat med z ceny 100Kč, cca za 68,- za kilo? Už se těším na ty odborné příznaky._gp_
(25.12.2011 0:15)gupa napsal(a): [ -> ]Nechápu proč nesouhlasíte a dáváte minus za pokecání se zákazníkem, když to v následujícím příspěvku potvrzujete zase coby jakýsi vztah, ale zase jen pouze na obchodní úrovni peníze - zboži. Obchodní vztah nefunguje na důvěře, ale pouze na výhodném obchodu. Je to jako by jste si myslel, že hodnota jsou to samé co peníze._gp_

Milý příteli, tím mínuskem nikdy nevyjadřuji minus Vaší osobě, ale momentální nesouhlas s názorem, který jste vyjádřil. Nenapadlo mě, že Vám to bude natolik vadit, že se ohradíte. Své vyjádření nesouhlasu, ačkoliv trvá, stahuji tedy zpět, nechci Vám kazit Vánoce, milý příteli.
Jinak zpět k tématu - Vy jste člověk, který už nějakou dobu včelaří a cenu svého produktu stanovujete pravděpodobně metodou pokus - omyl. Osobně mám včely velmi krátce, ale s potravinami obchoduji již téměř deset let. Ve svém podnikání se snažím na věc jít nejdříve s papírem a kalkulačkou, na trh dávám zboží až ve chvíli, kdy mám vše dokonale promyšleno, o to intenzivněji. To je možná rozdíl mezi námi dvěma. Nechtěl jsem tady na fóru vytahovat žádné grafy, mě osobně je vše jasné. Důvod, proč jsem začal přispívat do tohoto tématu byl spíše ten, abych se pokusil vysvětlit základní zákonitosti i těm z Vás, kteří je nepovažují za automatické a v prodeji medu (především co se týká nastavení ceny pro odbyt) spíše tápete.
Při čtení tohoto fóra nacházím od ostatních včelařů velmi mnoho hodnotných příspěvků z mnoha oblastí, kterým osobně příliš nerozumím, ve věci obchodu mám naštěstí poměrně jasno, proto mohu-li něco vysvětlit, jsem k dispozici...
(25.12.2011 14:03)apach napsal(a): [ -> ]
(25.12.2011 11:21)Vojtech Langer napsal(a): [ -> ]Najdôležitejším faktorom pre mňa pri tvorbe ceny medu je, koľko môže zákazník dať a koľko je ochotný dať. Ale som hobbysta, nie profesionál. Samozrejme, zaujíma ma aj rentabilta a súhlasím aj s Gustom, so zákazníkom treba komunikovať. Treba slušne, bez akýchkoľvek narážok na kvalitu vysvetliť, prečo je náš med výhodnejší, než trebárs argentínsky. Už sa mi stalo, že zákazník "prihodil" 50 centov i 1,-€ k mojej pôvodnej cene. Smile

Tento postřeh dokazuje fakt, že vhodnou komunikací se zákazníkem zvyšujeme poptávku při stejné nabídce - to je přesně to, o co se musíme snažit, chceme-li zvýšit cenu svého produktu.

Nevidím přesně v tomto případě žádnou zvýšenou poptávku, pouze dýško, co dostal jeden ukecanější prodejce medu navíc. Takové dýška dostávám např. u jednoho rakouského prodejce včelařských potřeb a ty semnou ani nehnou. A znovu píšu, že jako jeho zákazník k němu dojedu pouze pokud vidím, že stejné zboží je pro mne výhodnější (nejde jen o cenu) než třeba v Česku. Takže nejdu po nějakém vztahu ale po výhodném obchodu._gp_

(pro admina aby nemazal) Musel jsem to sem okopírovat jako citaci celé, aby se o mne neříkalo, že něco vytrhuji z kontextu.



(25.12.2011 14:27)apach napsal(a): [ -> ]Milý příteli, tím mínuskem nikdy nevyjadřuji minus Vaší osobně, ale momentální nesouhlas s názorem, který jste vyjádřil. Nenapadlo mě, že Vám to bude natolik vadit, že se ohradíte, své vyjádření nesouhlasu, ačkoliv trvá, stahuji tedy zpět, nechci Vám kazit Vánoce, milý příteli.
Jinak zpět k tématu - Vy jste člověk, který už nějakou dobu včelaří a cenu svého produktu stanovujete pravděpodobně metodou pokus - omyl. Osobně mám včely velmi krátce, ale s potravinami obchoduji již téměř deset let. Ve svém podnikání se snažím na věc jít nejdříve s papírem a kalkulačkou, na trh dávám zboží až ve chvíli, kdy mám vše dokonale promyšleno, o to intenzivněji. To je možná rozdíl mezi námi dvěma. Nechtěl jsem tady na fóru vytahovat žádné grafy, mě osobně je vše jasné. Důvod, proč jsem začal přispívat do tohoto tématu byl spíše ten, abych se pokusil vysvětlit základní zákonitosti i těm z Vás, kteří je nepovažují za automatické a v prodeji medu (především co se týká nastavení ceny pro odbyt) spíše tápete.
Při čtení tohoto fóra nacházím od ostatních včelařů velmi mnoho hodnotných příspěvků z mnoha oblastí, kterým osobně příliš nerozumím, ve věci obchodu mám naštěstí poměrně jasno, proto mohu-li něco vysvětlit, jsem k dispozici...

Tak proč byl udělen nesouhlas a potom byl nesouhlas zrušen? Vánoce mi určitě nekazíte, jen jsem si myslel, že jste si jistější v tom co píšete a děláte. Nyní pochybuji. Určitě zde reagujte protože lidé v dnešní době vzhledem k celkové ekonomické situaci budou Vaše řádky číst a přemýslet onich. Záleží ale na pozici kterou máte v obchodě, protože např. když dojde nějaká drahá neprodejná položka, tak předpokládám, že ji prostě dáte po nějaké době do vratky a vůbec se oni dál nezajímáte. Nebo to můžete na medu nějak blíže popsat co by jste udělal s takovým drahým medem ve Vašem obchodě? Napříkla když by Vám došla ta položka Argentinského medu a to špičkové biokvality (i tu tam mají) a po roce by se prodalo minimum. Co uděláte?_gp_
Neviem, či to mám chápať ako "dýško", lebo už takto zaplatil pri jednom odbere o 50€ navyše. Keď som sa tohto roku pýtal, prečo "pripláca" tak odpovedal, že aby sa mu ušlo aj na budúci rok a doma by musel dať aj 3€ navyše za podobnú alebo rovnakú kvalitu. (Takýto zákazník je asi len rarita Big Grin )

Inak sám dodržujem zásadu, že nikdy nikoho med nehaním!
Někteří zákazníci mají takovou mecenášskou mentalitu. Je jich málo a proto se nedá z toho dělat finální závěr v otázkách o ceně medu. Asi by to mohlo vyvážit to, že tu popíše někdo zákazníka, který při placení počítá poslední drobné které má v peněžence. Tak takovému třeba odpustím pár korun, protože třeba vím, že opravdu to má pro své dítě, kterému dá i to poslední co má. _gp_
(25.12.2011 14:28)gupa napsal(a): [ -> ]Tak proč byl udělen nesouhlas a potom byl nesouhlas zrušen? Vánoce mi určitě nekazíte, jen jsem si myslel, že jste si jistější v tom co píšete a děláte. Nyní pochybuji. Určitě zde reagujte protože lidé v dnešní době vzhledem k celkové ekonomické situaci budou Vaše řádky číst a přemýslet onich. Záleží ale na pozici kterou máte v obchodě, protože např. když dojde nějaká drahá neprodejná položka, tak předpokládám, že ji prostě dáte po nějaké době do vratky a vůbec se oni dál nezajímáte. Nebo to můžete na medu nějak blíže popsat co by jste udělal s takovým drahým medem ve Vašem obchodě? Napříkla když by Vám došla ta položka Argentinského medu a to špičkové biokvality (i tu tam mají) a po roce by se prodalo minimum. Co uděláte?_gp_

Nepracuji v prodejně potravin, pracuji jako obchodník s potravinami - nakupuji tedy především to, na co už mám objednávky a pokud beru něco na sklad, pak tam musí být jistota prodeje už jen proto, že pracuji s chlazeným zbožím, jehož trvanlivost je cca měsíc v průměru. Jak jsem již napsal, prodávám většinou české potraviny do Německa. Jakmile se přiblíží datum expirace, musím se zaměřit především na toto zboží a zvýšenou snahou se jej snažím prodat i zákazníkům, kteří si objednali něco jiného. Sleva je poslední nástroj, ale rozhodně se mu nebráním.
V praxi, kdybych měl obchod kamenný, tam jsem nakoupil právě zmiňovaný argentinský biomed a rok se neprodalo skoro nic, tak oproti svým zvyklostem první věc, kterou udělám je snížení ceny od 15 - 25 % a všechny zaměstnance zaúkoluji aktivně tento med nabízet i zákazníkům, kteří si přijdou pro rohlík. Nabízet zboží by měl umět každý prodavač, v případě velké potřeby bych zohlednil počet prodaného zboží zohlednil v prémiích k platu.
Chápu, že pro Vás to je teorie, jako producent velkého množství medu jste ne v pozici kamenného obchodu, spíše velkoskladu a na Vašem místě bych se asi především snažil sehnat "obchodní zástupce". Možná snad různé důchodce, který za provizi bude prodávat zboží na různých trzích a budou odměňováni podle prodaného zboží. Byl jste někdy na nějakém marketingovém školení? Takový kurz je dost často k nezaplacení...
Školení by byly vyhozené peníze. Já mám zatím stěžejní činnost jako produkci pro výkup. Takže ať to řeší baliči. Drobný prodej po 3kg je jen takovou domácí okrajovkou, ale řeším právě to, že 100 Kč/kg je moc a to ještě navíc, že tu začaly farmářské trhy které mi konkurují. Přitom tam žádný farmář svůj med neprodává, je tam jen jeden kolega co je chovatel velkého chovu o několika stech včelstev, není oficiálně farmářem, má jiné zaměstnání a potom pár menších včelařů co také nejsou farmáři takže asi tolik ke školení o prodeji jak to opravdu funguje. Takový farmářský trh s třemi včelaři je už přesycen a nepotřebujou dalšího prodejce. A ani nesouhlasím s výší stolného, která je opravdu velká a proto tam prodávají med ne za 100, ale za 120 -140. A nerad dělám něco v konečném součtu nákladů zbytečně..._gp_
Tak jsem poprosil Petra Texla a ten mi poslal zmiňovaný soubor v Excelu. A tak vám jej přikládám jako přílohu, abyste se s ním nemuseli dělat.
(25.12.2011 14:14)gupa napsal(a): [ -> ]
(25.12.2011 12:02)miko napsal(a): [ -> ]Smile Nechám se podat.Smile

Ale ale, to už je hra na slepou bábu. Copak nejde napsat pěkně od plic, co si myslíte o včelařovi co se rozhoduje, žeby začal prodávat med z ceny 100Kč, cca za 68,- za kilo? Už se těším na ty odborné příznaky._gp_

Á já na žádnou slepou bábu nehraju,pane. To buďte v klidu. Big Grin Od plic Vám také nic psát nebudu.Nevím totiž co.Wink Já to skutečně nepochopil,to Vaše zdražení o kterém jste psal v jednom příspěvku.Zdražení tříkilové sklenice ze dvou set na 300,-Kč se mi totiž zdálo hodně,proto jsem se ptal zkušeného Wink.Zvlášť,když hned poté uvádíte,že cenu klidně (!?)dáte,po ztrátě zákazníků, opět na těch 200,-Kč.Čekal jsem,že mi odpovíte něco v tom smyslu,jako že se Vám zvýšily náklady,nebo tak něco.Nebo že to nehodláte už za tu cenu dělat a zkusil jste to atp.Prostě jsem se jen zeptal. Skokové zdražení o 50% se mi zdá poměrně velké a je jasné,že tím ztratíte určitou klientelu,která nebude ochotná ty tři stovky dát,když do poslední chvíle platila jen 200,-Kč. Ale chápu,že je to Vaše věc do které mi nic není. Wink
Jinak Vám můžu říci,a to zcela upřímně,že mi je úplně jedno za kolik med prodáte.Jestli ho zdražíte či zlevníte a o kolik...Je mi to vážně úplně fuk....Smile...I když ho budete třeba rozdávat ve Vašem městě,které dokážete zásobit Wink ,je to Vaše věc. Pokud tedy někdo zlevní svůj med,když už Vás tedy zajímá můj názor,tak si o něm myslím jen to,že má k tomu nejspíš své důvody.Můžu se jen domýšlet jaké.Například,že to chce rychle prodat z nějakého důvodu.Je to ale jen jeho věc a má na to svaté právo.Shy
P.S. Doufám,že jste tu našel nějaké ty "odborné příznaky" ,na které jste se těšil. Wink
Zdravím ,jenom se chci optat hodně lidi mi teď vytklo,že je v penny jakýsi med na vaření za 40 kč 900 gramů. Nezkoušel jste někdo koupit co je to vůbec zač ??
med na pečení - podle ohlasů je to pro použití na chleba prej pěknej hnus. Osobně pokud někdo s takovouto poptávkou přijde tak mu řeknu ať rychle utíká do krámu , aby mu to nevyprodali. A tím je to pro mě uzavřená záležitost. Mám truhlárnu a tam s podobnýma piožadavkama chodí furt- tak používám tuto odpověď již dlouho a je klid.
Pekárendký med nie je určený na priamy konzum. Musí prejsť tepelnou úpravou.
(25.12.2011 18:18)Ondřej Zikmund napsal(a): [ -> ]Zdravím ,jenom se chci optat hodně lidi mi teď vytklo,že je v penny jakýsi med na vaření za 40 kč 900 gramů. Nezkoušel jste někdo koupit co je to vůbec zač ??

Jsem strojař, ne obchodník, ale co vím tak i za socialismu se na ekonomických středních školaách (dnes obchodní akademie) učilo zbožíznalectví.

A můj strejda, prvorepublikový obchodní příručí - učební obor na zástupce majitele obchodu - živnostníka, mi v dětství vysvětlil tolik, že se divím stále a čumím, na to co slyším a čtu.

Netuším jak někdo může prodávat něco a nemít znalosti a přehled. jestli chci působit na nějakém trhu, tak tam musím znát zboží konkurence.

A nejjednodušší způsob jak k němu přijít je si jej koupit.
V daném případě za 40Kč Smile

Jasně - ani já skrblík nekupuji medy kilo za 250Kč, třeba v půlkilovce za 125. Ty mi nevadí. Smile

Ale medů pod 100 jsem nakoupil velké množství. A ty vybrané i dával zákazníkům, ochutnat. Ale takových cco jsem mohl dát ochutrnat a věděl, že se po nich zákazník otřese je velmi málo.

Proto čtu někdy v úžasu ty věty o sračkách ze supermarketů. Když vím, že je autoři ve většině případů ani neochutnali.



A ještě malá poznámka, naše děti každou koupenou sklenici snědí jako první - chutná jinak. A pro ně je to změna.
A o tom to je, pomalu mizí generace co si mohla koupit jen český med řepokový - v krámě- a český od včelaře.

Kdysi jeden zahraniční expert poradil - snad v Labeně - výrobce horčice - neprohospodařte chuťové návyky vašich zákazníků. A taky je to pravda - po extrému francouzkých a jiných hořčřic se opět prodává to na co jsme byli zvyklí.

Osobně bych se nerad dožil toho, že by mi zákazník řekl, že po té, co jsem to málo medu co jsem vytočil prodával za 150, tak on si navykl na chuť toho argentinského co prodávají v XXXXX za 100. Takže já se držím uprotřed cenového pásma a v posledním roce ten dolní kraj nedělají supermarkety ale včelaři.

Zapomeňme na kecy o kvalitě českého medu - pochopme, že to je slogan pro zákazníky - neexistuje jediný objektivní důvod, proč by byl český med obecně lepší jak jakýkoli jiný produkovaný bez technologických chyb.

No a pokud někdo nedokáže udržet trh jako čeké textilky, tak má prostě smůlu. Nákladové kalkulace mají význam jen tehdy, pokud chcete vědět kde snížit náklady.

Zbytek je otázka stanovení ceny. A to je jiná věda než nákladová kalkulace. V extrému nepotřebuj mít včely, pokud mi někdo dodá med stejný jako můj za 60 a já nejsem schopen pod 60 vyrábět. Pokud se chci dohadovat o ceně, efektivnosti atd, tak pak je zbytečné to řešit. Nakoupím, prodám - pokud včelařím kvůli penězům. A na této ceně pak mohu dojít i k ceně mé hodinovky. Jestli mi někdo dodá med v konvi za 60 - můžu tím poměřovat svoji efektivnost při produkci medu. A zrovna tak svoji efektivnost při prodeji medu. Možná zjistím, že jsem lepší obchodník jak včelař, nebo že mám daleko lepší podmínky pro prodej a není to ani tak o mých schopnostech jako o podmínkách.



(24.12.2011 20:52)apach napsal(a): [ -> ]Zde je tedy ten graf volného trhu - nabídky x poptávky:

[Obrázky: nabidka-poptavka-trh.GIF]

Jen bych podotknul a vzpoměl blahé paměti doc. Boška - teorie regulace a řízení. Lineární systémy mají spoustu výhod jen jednu nevýhodu - prakticky neexistují.

Takže v tomto grafu si je nahraˇdte nějakými křivkami, nejlépe hyperbolami o různé strmosti v místě průniku. A taky si je namalujet třikrát, jako minimum a maximum k tomu, aby jste viděli jak je svět pružný a neuchopitelný. Nejen v technice. A odhadnete prostor, kde se může pohybovat realita i vy.

A pak si tam dejte do systému dopravní zpoždění - nabídka ve včelařině sleduje potávku jen v případě velkých skladových zásob. A ty má podle všeho málokdo.

Takže bez zásob se nedá na náhle zvýšenou potávku moc reagovat. A na zvýšení nabídky potřebuje včelař nejméně dva roky a náklonost přírody.

A v souvislosti s časem odkazuji na svoji myšlenku o tom proč neraguji PRUŽNĚ NA ZVÝŠENOU poptávku - tedy že bych mohl prodávat krátkodobě i za 150.

Zisk na jednotku prodeje - to není účel ale jen ukazatel. Optimalizován by měl být zisk jako nasoučtovaná částka prodaného množství v čase. A tu už je mOžné podrobit zajímavěšjím zkoumáním A STANOVENÍM STRATEGIÍ dosáhnout úspěchu či si nabít hubu. A o tom víceméně byla diskuze výše. Smile
Díky za doplnění, úmyslně jsem vyhledával lineárně vypadající graf i když jsem psal, že zcela jistě lineární v reálu není, každopádně pokud se podíváte zpět, zjistíte, že i takovéto zjednodušení může být za jistých okolností složitě chápáno...
K těm strategiím a náhlé poptávce a co a jak bych ještě doplnil.

Jedna je léty ověřená u koncového prodeje - věrnostní sleva - tedy těm co nově přijdou, protože jejich dodavatel nemá med, nebo ani včely, tak ti zaplatí novou vyšší cenu, ti další stejnou cenu, ale bude jim vhodně prezentována.

Omlouvám se mladším, co už vyrostli v kapitalismu, ale tak nějak mám pocit, že v obchodě se spousta včelařů domnívá, že matky to dělají s trubci v úle v matečníku. Smile
Tak to tak nějak opakovaně vysvětluji.

A pak také máme slevy množstevní a akční - ono to je přeci jen nákladově výhodnější, když to prodám od medometu, ale musím to prezentovat. Zase pak mohu slyšet - ale v létě byl o xx lacinější.
Zdravim vespolek,

Apach i Gusta maji pravdu. Pracuji jiz asi 6 let v obchodu. Tak jak psal Gusta prodavat 3 kg doma je pro nej okrajove a tudit nebuduje vztah se zakaznikem, protoze zakaznikem je zkuseny obchodnik, ktery si na zadny vztah nehraje-jde ciste byznys, co nejlepe koupit a za co nejvice prodat. S Apachem souhlasim, ze je nutne prodat med za co mozna nejvysi cenu, kterou je zakaznik ochoten zaplatit ( podle toho se odviji i moje vyplata v praci). Skoleni jsem jiz prodelal mraky (podotykam neplatil jsem si je sam - naklady skoleni pro cca 8 lidi na vikend 70 000 CZK) . Kdo by si to z nas za sve mohl dovolit ? Takze je to zamereni na cilove skupiny a mnozstvi vyprodukovaneho medu, proto ten rozdilny pristup.
Nechci se tady nikoho zastavat, ale prodat treba 200 kg medu 10 000 kg medu rocne ja extremni rozdil.

P.
ano jde o to KAŽDÝ máme jiné podmínky a je cílem každého z nás se s nimi vypořádat co nejlépe k naší spokojenosti. Proto někomu satčí prodávat za 60 jinému za 100 a jiný za 150. Pokud budeme se svojí situaci spokojeni bude jen dobře a pokud to budeme cítit jinak je potřeba zapracovat na tom, aby to příště bylo lepší.
Referenční URL's