(25.12.2011 18:18)Ondřej Zikmund napsal(a): [ -> ]Zdravím ,jenom se chci optat hodně lidi mi teď vytklo,že je v penny jakýsi med na vaření za 40 kč 900 gramů. Nezkoušel jste někdo koupit co je to vůbec zač ??
Jsem strojař, ne obchodník, ale co vím tak i za socialismu se na ekonomických středních školaách (dnes obchodní akademie) učilo zbožíznalectví.
A můj strejda, prvorepublikový obchodní příručí - učební obor na zástupce majitele obchodu - živnostníka, mi v dětství vysvětlil tolik, že se divím stále a čumím, na to co slyším a čtu.
Netuším jak někdo může prodávat něco a nemít znalosti a přehled. jestli chci působit na nějakém trhu, tak tam musím znát zboží konkurence.
A nejjednodušší způsob jak k němu přijít je si jej koupit.
V daném případě za 40Kč
Jasně - ani já skrblík nekupuji medy kilo za 250Kč, třeba v půlkilovce za 125. Ty mi nevadí.
Ale medů pod 100 jsem nakoupil velké množství. A ty vybrané i dával zákazníkům, ochutnat. Ale takových cco jsem mohl dát ochutrnat a věděl, že se po nich zákazník otřese je velmi málo.
Proto čtu někdy v úžasu ty věty o sračkách ze supermarketů. Když vím, že je autoři ve většině případů ani neochutnali.
A ještě malá poznámka, naše děti každou koupenou sklenici snědí jako první - chutná jinak. A pro ně je to změna.
A o tom to je, pomalu mizí generace co si mohla koupit jen český med řepokový - v krámě- a český od včelaře.
Kdysi jeden zahraniční expert poradil - snad v Labeně - výrobce horčice - neprohospodařte chuťové návyky vašich zákazníků. A taky je to pravda - po extrému francouzkých a jiných hořčřic se opět prodává to na co jsme byli zvyklí.
Osobně bych se nerad dožil toho, že by mi zákazník řekl, že po té, co jsem to málo medu co jsem vytočil prodával za 150, tak on si navykl na chuť toho argentinského co prodávají v XXXXX za 100. Takže já se držím uprotřed cenového pásma a v posledním roce ten dolní kraj nedělají supermarkety ale včelaři.
Zapomeňme na kecy o kvalitě českého medu - pochopme, že to je slogan pro zákazníky - neexistuje jediný objektivní důvod, proč by byl český med obecně lepší jak jakýkoli jiný produkovaný bez technologických chyb.
No a pokud někdo nedokáže udržet trh jako čeké textilky, tak má prostě smůlu. Nákladové kalkulace mají význam jen tehdy, pokud chcete vědět kde snížit náklady.
Zbytek je otázka stanovení ceny. A to je jiná věda než nákladová kalkulace. V extrému nepotřebuj mít včely, pokud mi někdo dodá med stejný jako můj za 60 a já nejsem schopen pod 60 vyrábět. Pokud se chci dohadovat o ceně, efektivnosti atd, tak pak je zbytečné to řešit. Nakoupím, prodám - pokud včelařím kvůli penězům. A na této ceně pak mohu dojít i k ceně mé hodinovky. Jestli mi někdo dodá med v konvi za 60 - můžu tím poměřovat svoji efektivnost při produkci medu. A zrovna tak svoji efektivnost při prodeji medu. Možná zjistím, že jsem lepší obchodník jak včelař, nebo že mám daleko lepší podmínky pro prodej a není to ani tak o mých schopnostech jako o podmínkách.
(24.12.2011 20:52)apach napsal(a): [ -> ]Zde je tedy ten graf volného trhu - nabídky x poptávky:
Jen bych podotknul a vzpoměl blahé paměti doc. Boška - teorie regulace a řízení. Lineární systémy mají spoustu výhod jen jednu nevýhodu - prakticky neexistují.
Takže v tomto grafu si je nahraˇdte nějakými křivkami, nejlépe hyperbolami o různé strmosti v místě průniku. A taky si je namalujet třikrát, jako minimum a maximum k tomu, aby jste viděli jak je svět pružný a neuchopitelný. Nejen v technice. A odhadnete prostor, kde se může pohybovat realita i vy.
A pak si tam dejte do systému dopravní zpoždění - nabídka ve včelařině sleduje potávku jen v případě velkých skladových zásob. A ty má podle všeho málokdo.
Takže bez zásob se nedá na náhle zvýšenou potávku moc reagovat. A na zvýšení nabídky potřebuje včelař nejméně dva roky a náklonost přírody.
A v souvislosti s časem odkazuji na svoji myšlenku o tom proč neraguji PRUŽNĚ NA ZVÝŠENOU poptávku - tedy že bych mohl prodávat krátkodobě i za 150.
Zisk na jednotku prodeje - to není účel ale jen ukazatel. Optimalizován by měl být zisk jako nasoučtovaná částka prodaného množství v čase. A tu už je mOžné podrobit zajímavěšjím zkoumáním A STANOVENÍM STRATEGIÍ dosáhnout úspěchu či si nabít hubu. A o tom víceméně byla diskuze výše.